SME

Bratislavskí poslanci jednohlasne schválili parkovaciu politiku

Za spoplatnenie hlasovalo 45 poslancov, vrátane bývalých kritikov Vallových zámerov.

Takto sa parkuje medzi Kuchajdou a Polusom na pozemku mesta. Auto v strede zablokovalo uličku, ktorou tak ostatné autá nemôžu vyjsť.Takto sa parkuje medzi Kuchajdou a Polusom na pozemku mesta. Auto v strede zablokovalo uličku, ktorou tak ostatné autá nemôžu vyjsť. (Zdroj: Bratislava - hlavné mesto SR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Obyvatelia hlavného mesta budú platiť za každé auto v domácnosti aj parkovanie v iných mestských častiach. Mestskí poslanci vo štvrtok jednohlasne schválili parkovaciu politiku. Hlasovali za ňu aj tí, ktorí ju kritizovali.

Bratislava ešte v roku 2012 rozhodla, že parkovanie v meste spoplatní. Parkovacia politika dnes na rozdiel od návrhov Milana Ftáčnika a Iva Nesrovnala podľa viacerých prešla aj preto, že jej prevádzkovateľom bude mesto a nebude na nej zarábať súkromná firma.

Presvedčil ich

„Keby sme v roku 2016 schválili Nesrovnalov návrh, tak tu máme Košice,“ narážal v diskusii viceprimátor Juraj Káčer na problémy Košíc so súkromnou parkovacou službou.

SkryťVypnúť reklamu

V diskusii viacerí starostovia a poslanci priznali, že pôvodne parkovaciu politiku nechceli podporiť, ale presvedčil ich prístup vedenia mesta a ochota zapracovať množstvo pripomienok.

Prečítajte si tiež: Vallo predkladá poslancom pozmenený návrh parkovacej politiky Čítajte 

"Podporím ju, lebo mám dôveru, že ak sa niečo preukáže, že je nesprávne, tak sa to prehodnotí – aj na základe zbierania dát," povedal petržalský starosta Ján Hrčka. Ten práve tento týždeň dostal dáta, ktoré mu ukázali, že po zavedení parkovacej politiky by na legálnych parkovacích miestach mohol zaparkovať každý, kto má v našej mestskej časti trvalý pobyt. Prieskum mu ukázal, že v Petržalke v noci parkuje 34-tisíc áut, pričom mimobratislavské značky má pätnásť percent z nich.

Hrčka patril medzi veľkých kritikov plánov primátora Matúša Valla na spoplatnenie parkovania. Pôvodný návrh v pláne B, s ktorým Vallo vyhral voľby, bol totiž až 299 eur za auto.

SkryťVypnúť reklamu

Za prijatie hlasovala ako mestská poslankyňa aj Zuzana Aufrichtová, starostka Starého Mesta, ktoré najprv parkovaciu politiku neodsúhlasilo a pridalo k nej pripomienky. Aj Vrakuňa ju odobrila až na druhý pokus po zapracovaní pripomienok, a tak dnes zahlasoval aj jej starosta Martin Kuruc, mestský poslanec. Celkovo mestské časti poslali viac ako stovku pripomienok.

"Tento dokument nie je dokonalý, ale poctivá práca," zhodnotila starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová návrh pravidiel, na ktorom sa podieľali hlavne dlhoroční aktivisti za lepšiu dopravu Ivan Bútora a Peter Netri. "Tieto chyby sa pri spoločnom úsilí dajú odstraňovať," dodala.

Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler zase podotkol, že prijatím parkovacej politiky sa vyrieši problém s parkovaním áut na chodníkoch, ktorý nedokázal vyriešiť ani parlament.

SkryťVypnúť reklamu

Parkovaciu politiku kritizovalo len niekoľko občanov. Napríklad hovorili o tom, že návrh obmedzuje ich ústavné práva.

Jedna matka tvrdila, že parkovacia politika výrazne zasiahne do rodinných rozpočtov. Ďalšia skupina matiek však prišla návrh podporiť, pretože chcú, aby ich deti žili v lepšom životnom prostredí.

Bývalý primátor Nesrovnal predložil parkovaciu politiku 13 ráz, no nezískal dostatok hlasov od poslancov. Jeho predchodca Milan Ftáčnik síce presadil zámer spoplatnenia parkovania, no jej zavedenie už poslanci neodobrili. Nevedel sa dohodnúť aj s mestskými časťami, Staré Mesto a Petržalka už totiž mali vybraté firmy na výber parkovného. Petržalka ho chcela zveriť firme EEI, s ktorou sa dnes súdi mesto Košice.

Kto bude platiť?

Parkovacia politika má platiť od roku 2021. Zóny plateného parkovania sa budú zavádzať postupne v najbližších rokoch v Starom Meste, Petržalke, Novom Meste, Ružinove a ďalších mestských častiach.

Prečítajte si tiež: Pravidlá parkovacej politiky: Platiť sa bude ročne i na hodinu Čítajte 

"V miestach, kde dopyt po parkovacích miestach neprevyšuje 90 percent ponuky, nebude parkovanie spoplatnené," uvádza magistrát.

Každý Bratislavčan, ktorý má auto a býva v zóne, kde bude zavedené platené parkovanie, bude musieť zaplatiť 39 eur. Tými si predplatí parkovanie vo svojej mestskej časti na celý rok. Získa aj sto hodín parkovania pre návštevy.

Za desať eur ročne si bude každý môcť predplatiť možnosť parkovať dve hodiny denne v inej mestskej časti, kde budú platené miesta.

Túto kartu si budú môcť kúpiť aj Bratislavčania z tých mestských častí, kde ešte parkovanie nie je spoplatnené, ale potrebujú parkovať tam, kde sa už bude platiť. Karta však nebude platiť v úplnom centre mesta.

Poplatok 39 eur sa bude týkať asi polovice bratislavských domácností, ktoré vlastnia jedno auto.

Domácnosti, ktoré majú dve autá, zaplatia za druhé auto navyše poplatok 150 eur. Je to asi pätnásť percent bratislavských domácností.

Za tretie auto bude poplatok 500 eur, čo pri troch autách znamená 699 eur ročne.

Ceny druhej a tretej karty boli kritizované, no magistrát ustúpil len v tom, že ich obyvatelia nebudú musieť platiť ročne, ale aj polročne či za tri mesiace.

Čo zamietli?

Mesto neakceptovalo množstvo pripomienok, ktoré by podľa neho parkovaciu politiku zrušili. Napríklad nebude možné si parkovacie miesto kúpiť.

"Podľa Výskumného ústavu dopravného Žilina je každé rezervované miesto reálne využívané 30 percent času a mimo tohto času znižuje celkovú disponibilnú kapacitu lokality.

Prečítajte si tiež: Bratislava prichádza pre neprihlásených obyvateľov o 49 miliónov eur Čítajte 

Ďalšia z pripomienok bola, aby si rezidentskú kartu mohli kúpiť aj ľudia bez trvalého pobytu v Bratislave. Cieľom parkovacej politiky však je, aby si ľudia bývajúci v Bratislave trvalý pobyt aj nahlasovali a platili mestu dane.

"Trvalý pobyt je jednou zo základných podmienok na vydanie rezidentskej parkovacej karty nielen v slovenských, ale aj českých, nemeckých a iných mestách, ktorými sme sa inšpirovali," tvrdia autori nových pravidiel.

Neakceptovali ani návrh na zníženie ceny kariet pre vlastníkov nehnuteľností bez trvalého pobytu.

Magistrát zamietol aj návrhy, aby bolo možné v iných mestských častiach na bonusovú kartu parkovať viac ako dve hodiny denne a viac ako sto hodín parkovania pre návštevy. Vedenie mesta to odmietlo, keďže chce, aby ľudia menej jazdili autami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 798
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 376
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 341
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 905
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 236
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 451
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 325
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu