SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

V máji býval hrdinom Ružička

Z histórie športu

Častý záber v cieli pretekov. Tentoraz aj s bicyklom nad hlavami fanúšikov, keď vyhral roku 1954 etapu na Pretekoch mieru vo Vroclave. FOTO - ARCHÍV

Z histórie športu

Máj patril v minulosti cyklistike. Najväčšie amatérske Preteky mieru mali svoj lesk i zvuk. Priťahovali k cestám státisíce divákov a cyklisti patrili medzi najpopulárnejších športovcov. Aj Bratislava zažila párkrát tento sviatok. Hviezdou číslo 1 bol vtedy Vlastimil Ružička. Rodák z českých Loun (1925) sa prisťahoval do Rače s mamou a sestrou ako dieťa, keď sa mu zabil otec ako motoristický pretekár. Nemal to však ľahké. Prišla vojna, mal 14 rokov a bicykel nemal veľké pretekárske využitie. Ako príslušník českej rodiny sa musel ukrývať, ba v novembri 1944 ho aj zatkli. Dôvod si našli: prechovávanie zbrane. Tak sa dočkal konca vojny, bicykel mohol oprášiť a začať úspešnú kariéru.

Slávny z Pretekov mieru

Jazdil v drese Práce Bratislava a Lokomotívy Rača. Na ceste, dráhe, v teréne, ba i na motocykloch. Nevedel, čo je to strach, nevnímal bolesť, nepoznal neprekonateľnú únavu. S útlou postavou býval na pretekoch ako orol a najväčšiu slávu si vybojoval na Pretekoch mieru. Roku 1950 bol celkovo tretí, 1951 desiaty, 1954 druhý a s družstvom vždy víťazný. Lúčil sa roku 1957 v desiatom ročníku P-B-W ako 34-ročný, rovnako ako v tom istom roku na cestách Okolo Slovenska. Keď sa rozhodol skončiť, prehovorili ho redaktori športového oddelenia Smeny, aby predal svoj bicykel z Pretekov mieru na súťaž pre mladých cyklistov. Záujem mali desaťtisíce. Na záver bolo v Dimitrovke verejné žrebovanie aj za Ružičkovej účasti. Bicykel vyhral chlapec z obce Marcelová. Celá dedina bola na nohách a bicykel v dobrých rukách. Víťaz mal ešte šesť súrodencov. Ružička svoj sľub viac neštartovať nikdy neporušil. Nastúpil niekoľkokrát iba v kategórii funkcionárov. Neskôr sa už objavoval len ako vodič sprievodných áut či už na Pretekoch mieru, alebo Okolo Slovenska.

Víťaz dvanástich etáp

Bol to bojovník na pohľadanie. Roku 1951 si chcel v etape z Gottwaldova do Ostravy niečo upraviť na bicykli za jazdy, no ruka sa dostala medzi drôtiky a tie mu roztrhali dlaň. Nepočkal na lekára, nedal sa ošetriť a - dokrvavený - vyhral etapu. Inokedy ho po páde nahovárali, aby sa vzdal. Kdeže, všetkých zahnal. Nasadol do sedla a s námahou sa ho otraseného podarilo prehovoriť, aby pokračoval po trati vpred a nie opačným smerom, ako to chcel urobiť. Vyhral na Pretekoch mieru 12 etáp a dodnes mu to zaručuje miesto medzi najúspešnejšími v histórii. Tisíce mu tlieskali, dvakrát v Gottwaldove a Vroclave, raz v Prahe, Děčíne, Ostrave, Pardubiciach, v Lipsku, Varšave, Katoviciach i v Lodži. Smelo môžeme napísať, že Vlasto bol najväčším propagátorom cyklistiky na Slovensku a spolu s J. Veselým z Prahy (16-násobný etapový víťaz) v celej ČSR. Neobyčajne spropagoval po vojne, spolu s K. Menschym, aj bratislavskú klopenú dráhu, prvú na Slovensku.

Bol aj na majstrovstvách sveta

Všeobecne sa ani nevie, že Ružička bol v rokoch 1952 - 54 na majstrovstvách republiky v cyklokrose prvý, druhý a tretí. Že zvíťazil na najstarších etapových pretekoch 1955 v Plzni. Že roku 1947 štartoval v Paríži na majstrovstvách sveta, no pre horúčavu sa celé štvorčlenné družstvo ČSR vzdalo. Že roku 1953 vyhral etapu na pretekoch Bratislava-Žilina-Ostrava-Praha. Vie sa však, že Vlasto mal síce veselú a neviazanú povahu, nesmiernu vôľu, ale tvrdo trénovať a dodržiavať disciplínu sa mu nechcelo. Fajčil, vedel si vypiť, ba aj v občerstvovacích fľašiach na pretekoch si limonádu "prisolil" vodkou. Keď sa roku 1985 tešil ako 60-ročný šofér telovýchovnej organizácie na dôchodok a záhradku, po mesiaci sa nečakane rozlúčil so svetom. IGOR MRÁZ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 024
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 376
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 395
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 014
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 931
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 427
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 184
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 786
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 518
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu