![]() FOTO - ARCHÍV SME |
Niektoré servisné práce dokáže urobiť aj laik. Základom je bicykel poriadne vyčistiť, nie však agresívnymi čistiacimi prostriedkami a tlakom vody. Mohli by ste odmastiť ložiská, čím by stratili funkčnosť.
"Odporúčal by som skontrolovať plášte na kolesách, ak majú zodraný dezén, treba ich vymeniť. Riziko defektu sa zväčšuje. Ak je zadný plášť opotrebovaný, môže sa vymeniť za predný. Ak duše nepúšťajú vzduch, netreba ich meniť, mali by vydržať viac sezón. Dôležitá je správna funkčnosť bŕzd. Brzdové gumičky (nesmú byť zodrané!) sa musia celou svojou plochou pritláčať na ráfik kolesa. Brzdové lanká nesmú trčať, na ich koncoch by mala byť koncovka, aby sa nestrapatili. Ak si s nastavením tejto dôležitej časti bicykla neviete rady, radšej to zverte do rúk odborníkom. V teréne by vás brzdy mohli zradiť v najnevhodnejšej chvíli," radí Jozef Benčúrik zo Šport servisu a požičovne na Beniakovej ulici na Dlhých Dieloch.
Bicykel musí správne radiť, reťaz nesmie byť vyťahaná, aby nepreskakovala pri preraďovaní. Mala by sa skontrolovať funkčnosť prehadzovača a prešmykovača. Prehadzovací mechanizmus však najlepšie môže nastaviť odborník, ktorý môže postaviť bicykel na stojan alebo ho zavesiť. Reťaz môžete naolejovať (olej musí byť riedky), alebo navazelínovať. Potom ju však treba vytrieť dosucha, aby sa na nej netvorili chuchvalce nečistôt.
Pedálové kľuky musia byť pevne uchytené, treba ich podoťahovať, lebo majú sklon uvoľňovať sa, najmä pri lacnejších bicykloch. "Sedlová tyčka musí byť v mieste uchytenia aspoň 6 cm schovaná vo vnútri, aby sa sedlo pri jazde neuvoľnilo. Na ľahšiu orientáciu býva na tyčke ryska, podľa ktorej sa dá orientovať. To isté platí aj o riadidlách. Sedlo má byť nastavené tak, aby pri spodnej polohe pedála mal jazdec vystretú nohu alebo koleno len mierne pokrčené. Na pedál treba našľapovať prednou časťou chodidla," vysvetľuje Benčúrik a dodáva, že ak jazdíte cez deň, netreba zabúdať na odrazové svetlá.
V noci musí byť každý bicykel osvetlený zadným blikacím svetlom.
(O týždeň: Ako prepravovať bicykel vlakom)
Cykloservisy
Názov servisu | Adresa | Kontakt |
Kaktus bike | Molecova 4 | 65 42 32 73 |
Zanzo, spol s r. o. | Mariánska 6 | 52 96 50 65 |
BMX sport servis | Solivarská 15 | 43 42 94 01 |
Ski bike servis | H. Meličkovej 4 | 0905 286 885 |
Ski bike servis | Bottova 2 | 52 63 42 77 |
Koliesko | Toryská 2 | 45 52 20 42 |
Peter Ološtiak | Vietnamská 33 | 43 42 18 23 |
Vladimír Dostál | M. Marečka 8 | 64 77 73 68 |
I. M. K. | Exnárova 16 | 43 41 28 84 |
Lipták bicykle | Haanova 1 | 62 31 27 85 |
Velosport, spol s r. o. | Bradáčova 3 | 63 82 76 06 |
Šport servis | Beniakova 14 | 65 31 39 92 |
Bicykle Babetty | J. Kráľa 45 | 45 24 90 16 |
P. Privara bicykle | Vysoká 28 | 52 92 40 68 |
P. Privara bicykle | Vlčie hrdlo 22 | 45 25 84 04 |
Bicykle šport servis | Trojičné námestie 3 | 40 20 16 05 |
TUMA | Mickiewiczova 4 | 52 92 53 07 |
Karpaty bike | Tbiliská 9 | 44 88 21 90 |
(Výber firiem je náhodný)