SME
Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

Štúdia priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave

ŽSR nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dlhoočakávaná štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste, je už hotová.

Priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave a jej okolí, z ktorých spracovatelia dokumentu odporúčajú dve riešenia.

Vyplýva to z finálnej správy štúdie, ktorú zverejnili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

ŽSR tvrdia, že nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu, ale také riešenia, ktoré majú najväčší prínos v oblasti zvýšenia bezpečnosti a zrýchlenia dopravy, zlepšenia komfortu pre cestujúcich a obyvateľov hlavného mesta a jeho okolia. Prvé výsledky by mali byť viditeľné podľa ŽSR už v priebehu budúceho roka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky alternatívy počítajú s druhou traťovou koľajou v úseku Bratislava - Nové Mesto - Bratislava Hlavná stanica a s treťou traťovou koľajou v úseku Bratislava-Lamač - Bratislava Hlavná stanica.

Taktiež rátajú s modernizáciu Hlavnej stanice, kapacita stanice je však v jednotlivých alternatívach rozdielna. Súčasťou riešení je aj modernizácia železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady a realizácia nových železničných zastávok Bratislava-Bory, Bratislava-Železná studienka/Patrónka, Bratislava-Ružinov a Bratislava-Vrakuňa.

V Alternatíve 1, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 653,8 milióna eur, majú všetky vlaky osobnej dopravy s výnimkou smerov Rajka a Viedeň cez Kittsee končiť, vychádzať či prechádzať Hlavnou stanicou. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Toto riešenie obsahuje aj modernizáciu úseku Bratislava-Lamač - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady.

Alternatíva 2 s predpokladanými oprávnenými nákladmi v sume 706,2 milióna ráta s tým, že diaľková a medziregionálna osobná doprava je sústredená do Hlavnej stanice. Regionálna a prímestská doprava je rozdelená do železničných staníc - Hlavná stanica, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Petržalka a Podunajské Biskupice. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Táto alternatíva ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady a úseku Bratislava-Nové Mesto - Podunajské Biskupice.

V Alternatíve 3, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 740 miliónov eur, sú jednotlivé smery vo všetkých segmentoch osobnej dopravy sústredené do rôznych železničných staníc, a to Hlavná stanica - smery Trnava, Kúty a Viedeň (cez Marchegg), Bratislava-Nové Mesto - smer Galanta, Bratislava predmestie - smer Dunajská Streda a Bratislava-Petržalka - smery Rajka a Viedeň (cez Kittsee). V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Počíta sa tu aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady, železničnej stanice Bratislava predmestie a úseku Bratislava-Nové Mesto - Podunajské Biskupice.

Alternatíva 4.1 (oprávnené náklady 872,7 milióna eur) a Alternatíva 4.2 (oprávnené náklady 882,8 milióna eur) prináša odpoveď o budúcnosti využitia plánovanej bratislavskej stanice Filiálka. Osobná doprava v týchto riešeniach je sústredená do Hlavnej stanice.

Regionálna a prímestská doprava je zo smerov Pezinok, Senec a Dunajská Streda sústredená do novej stanice Filiálka. Ďalšie tri smery Malacky, Rajka a Viedeň, cez Kittsee, do železničnej stanice Bratislava-Petržalka a smer Viedeň, cez Marchegg, do Hlavnej stanice. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Pri týchto alternatívach sa ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady. Taktiež s modernizáciou železničnej stanice Bratislava predmestie a výstavbou nového úseku Bratislava predmestie - Bratislava Filiálka.

Spracovateľ štúdie odporúča ďalej sledovať alternatívy 2 a 4.1. Pre obidve alternatívy je podľa neho potrebné spracovať štúdie širších socioekonomických dosahov a potenciálnych prínosov vzhľadom na urbanistický rozvoj Bratislavy a dotknutých lokalít.

"Cieľom ŽSR - manažéra železničnej infraštruktúry na Slovensku - je predovšetkým úprava jej najkritickejších častí. A to najmä revitalizácia bratislavskej Hlavnej stanice a budovanie nových prestupných zastávok vlak - MHD," povedal pre TASR na margo výsledkov štúdie hovorca železníc Michal Lukáč.

Ide podľa jeho slov o investičné akcie, ktorých realizácia bude mať pozitívny dosah na obyvateľov Bratislavy a aj celého Slovenska.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  3. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  4. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  5. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  7. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  8. Darujte od srdca pre rozum
  9. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  10. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  1. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  2. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  3. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  4. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  5. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  6. Vaše auto vám už neukradne nikto
  7. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  8. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  9. Liptov in wintertime
  10. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 543
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 13 706
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 042
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 759
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 910
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 477
  7. Darujte od srdca pre rozum 6 314
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 311
  9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 233
  10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 131