SME
Utorok, 18. jún, 2019 | Meniny má Vratislav

Štúdia priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave

ŽSR nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Dlhoočakávaná štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste, je už hotová.

Priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave a jej okolí, z ktorých spracovatelia dokumentu odporúčajú dve riešenia.

Vyplýva to z finálnej správy štúdie, ktorú zverejnili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

ŽSR tvrdia, že nepreferujú jednu konkrétnu alternatívu, ale také riešenia, ktoré majú najväčší prínos v oblasti zvýšenia bezpečnosti a zrýchlenia dopravy, zlepšenia komfortu pre cestujúcich a obyvateľov hlavného mesta a jeho okolia. Prvé výsledky by mali byť viditeľné podľa ŽSR už v priebehu budúceho roka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Všetky alternatívy počítajú s druhou traťovou koľajou v úseku Bratislava - Nové Mesto - Bratislava Hlavná stanica a s treťou traťovou koľajou v úseku Bratislava-Lamač - Bratislava Hlavná stanica.

Taktiež rátajú s modernizáciu Hlavnej stanice, kapacita stanice je však v jednotlivých alternatívach rozdielna. Súčasťou riešení je aj modernizácia železničnej zastávky Bratislava-Vinohrady a realizácia nových železničných zastávok Bratislava-Bory, Bratislava-Železná studienka/Patrónka, Bratislava-Ružinov a Bratislava-Vrakuňa.

V Alternatíve 1, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 653,8 milióna eur, majú všetky vlaky osobnej dopravy s výnimkou smerov Rajka a Viedeň cez Kittsee končiť, vychádzať či prechádzať Hlavnou stanicou. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Toto riešenie obsahuje aj modernizáciu úseku Bratislava-Lamač - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady.

Alternatíva 2 s predpokladanými oprávnenými nákladmi v sume 706,2 milióna ráta s tým, že diaľková a medziregionálna osobná doprava je sústredená do Hlavnej stanice. Regionálna a prímestská doprava je rozdelená do železničných staníc - Hlavná stanica, Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Petržalka a Podunajské Biskupice. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Táto alternatíva ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady a úseku Bratislava-Nové Mesto - Podunajské Biskupice.

V Alternatíve 3, kde sa oprávnené náklady odhadujú na 740 miliónov eur, sú jednotlivé smery vo všetkých segmentoch osobnej dopravy sústredené do rôznych železničných staníc, a to Hlavná stanica - smery Trnava, Kúty a Viedeň (cez Marchegg), Bratislava-Nové Mesto - smer Galanta, Bratislava predmestie - smer Dunajská Streda a Bratislava-Petržalka - smery Rajka a Viedeň (cez Kittsee). V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Počíta sa tu aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady, železničnej stanice Bratislava predmestie a úseku Bratislava-Nové Mesto - Podunajské Biskupice.

Alternatíva 4.1 (oprávnené náklady 872,7 milióna eur) a Alternatíva 4.2 (oprávnené náklady 882,8 milióna eur) prináša odpoveď o budúcnosti využitia plánovanej bratislavskej stanice Filiálka. Osobná doprava v týchto riešeniach je sústredená do Hlavnej stanice.

Regionálna a prímestská doprava je zo smerov Pezinok, Senec a Dunajská Streda sústredená do novej stanice Filiálka. Ďalšie tri smery Malacky, Rajka a Viedeň, cez Kittsee, do železničnej stanice Bratislava-Petržalka a smer Viedeň, cez Marchegg, do Hlavnej stanice. V nákladnej doprave je zachovaný súčasný prevádzkový koncept. Pri týchto alternatívach sa ráta aj s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves - Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady. Taktiež s modernizáciou železničnej stanice Bratislava predmestie a výstavbou nového úseku Bratislava predmestie - Bratislava Filiálka.

Spracovateľ štúdie odporúča ďalej sledovať alternatívy 2 a 4.1. Pre obidve alternatívy je podľa neho potrebné spracovať štúdie širších socioekonomických dosahov a potenciálnych prínosov vzhľadom na urbanistický rozvoj Bratislavy a dotknutých lokalít.

"Cieľom ŽSR - manažéra železničnej infraštruktúry na Slovensku - je predovšetkým úprava jej najkritickejších častí. A to najmä revitalizácia bratislavskej Hlavnej stanice a budovanie nových prestupných zastávok vlak - MHD," povedal pre TASR na margo výsledkov štúdie hovorca železníc Michal Lukáč.

Ide podľa jeho slov o investičné akcie, ktorých realizácia bude mať pozitívny dosah na obyvateľov Bratislavy a aj celého Slovenska.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  2. Ako správne pripraviť džem či marmeládu?
  3. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  4. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  5. Keď ide o kožu
  6. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  7. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  8. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  9. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo
  10. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť
  1. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  2. Založenie spoločnosti s.r.o. je výhodnejšie v ČR ako v SR
  3. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  4. Noerr has done it again!
  5. Is golf merely a game for the cream of society?
  6. OMV v lete poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  7. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  8. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  9. Ako správne pripraviť džem či marmeládu?
  10. Keď ide o kožu
  1. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 30 490
  2. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 12 561
  3. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 12 019
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 11 894
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 8 912
  6. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 7 935
  7. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí 5 516
  8. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 4 942
  9. Vôňa alebo zápach? Profesionáli otestovali rôzne typy domov 3 995
  10. Z Popolušky kráľovná. Poštová známka je vzácna vďaka chybe 3 394