SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Nové vedenie Bratislavy sa ropovodom nezaoberalo, Petržalka ho odmietla

Spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline stále pracuje na projekte ropovodu Bratislava-Schwechat.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nové vedenie mesta Bratislava zatiaľ nezaujalo definitívne stanovisko k možnej výstavbe ropovodného prepojenia hlavného mesta SR s rakúskym Schwechatom.

Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca Bratislavy Peter Bubla, súčasné vedenie mesta sa otázkou ropovodu Bratislava – Schwechat zatiaľ vôbec nezaoberalo.

„Avšak v prvom rade bude potrebné definovanie rizika šírenia znečistenia a stanovenia opatrení na zabránenie šírenia a likvidácie potenciálnych zdrojov znečistenia pôdy, podzemnej vody a ovzdušia,“ dodal Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Platí uznesenie o nesúhlase

Hovorca hlavného mesta však upozornil, že stále je v platnosti uznesenie mesta Bratislava z roku 2013 o nesúhlase s trasovaním ropovodu cez katastrálne územia hlavného mesta. Uznesenie prijali vtedajší mestskí poslanci v záujme ochrany zdravia obyvateľov, ako aj z ekologického hľadiska.

„Proti slovensko-rakúskemu ropovodu zaujali negatívne stanovisko aj minulý rok poslanci mestského zastupiteľstva,“ spresnil Bubla.

Prečítajte si tiež: Ropovod z Bratislavy do Schwechatu je stále aktuálny Čítajte 

V minulosti sa uvažovalo, že väčšia časť plánovaného ropovodného prepojenia by mala ísť pod bratislavskou mestskou časťou Petržalka.

Podľa hovorkyne Petržalky Márie Halaškovej, miestne zastupiteľstvo však uznesením z februára tohto roka odmietlo trasovanie ropovodu cez katastrálne územie Petržalky.

Zastupiteľstvo zároveň požiadalo starostu mestskej časti Petržalka, aby s odmietavým stanoviskom oboznámil primátora hlavného mesta, predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, ministra hospodárstva, ministra životného prostredia, vedenie spoločnosti Transpetrol, rakúsku firmu OMV a veľvyslanca Rakúskej republiky. Ako konštatovala pre agentúru SITA Halašková, starosta listom z konca februára tohto roku všetkých menovaných o odmietavom stanovisku informoval.

SkryťVypnúť reklamu

Na projekte pracujú

Spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline, ktorú založili slovenský Transpetrol (74-percentný vlastník) a rakúsky OMV (26-percentný), na ropovodnom projekte stále pracuje a považuje ho za reálny.

„Projekt ropovodu z pohľadu EÚ, ako aj Rakúskej republiky je stále aktuálny. V prípade Slovenskej republiky je projekt z hľadiska hospodárskej stratégie a významu rovnako aktuálny,“ uviedol pre portál vEnergetike.sk šéf spoločnosti Bratislava-Schwechat Pipeline Robert Nemcsics.

Realizácia projektu je však podľa neho podmienená potrebou legislatívnych zmien v súčasne platnej legislatíve pre tento druh líniových stavieb na území Slovenska. „Ale taktiež aj zmenou postoja a vnímania projektu zo strany samospráv,“ doplnil Nemcsics.

Vláda na konci roka 2017 dala spoločnosti Bratislava-Schwechat Pipeline osemnásť mesiacov, aby vyriešila problémy s trasovaním ropovodu na slovenskej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Inak projekt ministerstvo hospodárstva ako jediný akcionár spoločnosti Transpetrol zmrazí.

Podľa Nemcsicsa má projekt v súčasnosti už detailne spracovanú štúdiu realizovateľnosti. „Detailne spracovaná rozsiahla štúdia vychádza z pôvodne navrhnutého trasovania s koridorom vyčleneným v platnom územnom pláne hlavného mesta pre tento druh líniovej stavby,“ dodal Nemcsics. Štúdia pozostáva z technicko-technologickej, geograficko-majetkovej, právnej a environmentálnej časti.

Projekt ropovodu je z hľadiska trasovania spracovaný vo variantných riešeniach.

Tie sa týkajú výlučne úseku, ktorý vedie územím SR. Vo verzii projektu z roku 2008 mal ropovod smerovať cez územie Žitného ostrova. Neskôr spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline vypracovala návrh desiatich trás v takzvanom karpatskom alebo mestskom koridore. Mestský koridor má viesť cez Bratislavu, karpatský má smerovať cez Karpaty do rakúskej obce Marchegg. Modely vedené cez Karpaty, ktoré sú pre aktivistov prijateľnejšie, sú však podľa firmy Bratislava-Schwechat Pipeline finančne nákladnejšie. Ropovod by mal stáť podľa pôvodných odhadov 75 až 140 miliónov eur.

Slovensko malo začať s výstavbou ropovodu na jeseň roku 2004. Pre problémy s trasovaním ropovodu na slovenskom území sa však projekt neustále posúva.

Na výhodnosti projektu sa zhodli skoro všetky slovenské politické strany. Proti výstavbe sa vyjadrovala len strana Most-Híd, ktorá je v súčasnosti vo vládnej koalícii. Proti slovensko-rakúskemu ropovodu už dlhší čas bojujú aktivisti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 661
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 162
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 217
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 499
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 408
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 954
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 837
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 175
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 035
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 932
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 221
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 464
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 5 327
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 247
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 349
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu