SME

Nové vedenie Bratislavy sa ropovodom nezaoberalo, Petržalka ho odmietla

Spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline stále pracuje na projekte ropovodu Bratislava-Schwechat.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nové vedenie mesta Bratislava zatiaľ nezaujalo definitívne stanovisko k možnej výstavbe ropovodného prepojenia hlavného mesta SR s rakúskym Schwechatom.

Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca Bratislavy Peter Bubla, súčasné vedenie mesta sa otázkou ropovodu Bratislava – Schwechat zatiaľ vôbec nezaoberalo.

„Avšak v prvom rade bude potrebné definovanie rizika šírenia znečistenia a stanovenia opatrení na zabránenie šírenia a likvidácie potenciálnych zdrojov znečistenia pôdy, podzemnej vody a ovzdušia,“ dodal Bubla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Platí uznesenie o nesúhlase

Hovorca hlavného mesta však upozornil, že stále je v platnosti uznesenie mesta Bratislava z roku 2013 o nesúhlase s trasovaním ropovodu cez katastrálne územia hlavného mesta. Uznesenie prijali vtedajší mestskí poslanci v záujme ochrany zdravia obyvateľov, ako aj z ekologického hľadiska.

„Proti slovensko-rakúskemu ropovodu zaujali negatívne stanovisko aj minulý rok poslanci mestského zastupiteľstva,“ spresnil Bubla.

Prečítajte si tiež: Ropovod z Bratislavy do Schwechatu je stále aktuálny Čítajte 

V minulosti sa uvažovalo, že väčšia časť plánovaného ropovodného prepojenia by mala ísť pod bratislavskou mestskou časťou Petržalka.

Podľa hovorkyne Petržalky Márie Halaškovej, miestne zastupiteľstvo však uznesením z februára tohto roka odmietlo trasovanie ropovodu cez katastrálne územie Petržalky.

Zastupiteľstvo zároveň požiadalo starostu mestskej časti Petržalka, aby s odmietavým stanoviskom oboznámil primátora hlavného mesta, predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, ministra hospodárstva, ministra životného prostredia, vedenie spoločnosti Transpetrol, rakúsku firmu OMV a veľvyslanca Rakúskej republiky. Ako konštatovala pre agentúru SITA Halašková, starosta listom z konca februára tohto roku všetkých menovaných o odmietavom stanovisku informoval.

SkryťVypnúť reklamu

Na projekte pracujú

Spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline, ktorú založili slovenský Transpetrol (74-percentný vlastník) a rakúsky OMV (26-percentný), na ropovodnom projekte stále pracuje a považuje ho za reálny.

„Projekt ropovodu z pohľadu EÚ, ako aj Rakúskej republiky je stále aktuálny. V prípade Slovenskej republiky je projekt z hľadiska hospodárskej stratégie a významu rovnako aktuálny,“ uviedol pre portál vEnergetike.sk šéf spoločnosti Bratislava-Schwechat Pipeline Robert Nemcsics.

Realizácia projektu je však podľa neho podmienená potrebou legislatívnych zmien v súčasne platnej legislatíve pre tento druh líniových stavieb na území Slovenska. „Ale taktiež aj zmenou postoja a vnímania projektu zo strany samospráv,“ doplnil Nemcsics.

Vláda na konci roka 2017 dala spoločnosti Bratislava-Schwechat Pipeline osemnásť mesiacov, aby vyriešila problémy s trasovaním ropovodu na slovenskej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Inak projekt ministerstvo hospodárstva ako jediný akcionár spoločnosti Transpetrol zmrazí.

Podľa Nemcsicsa má projekt v súčasnosti už detailne spracovanú štúdiu realizovateľnosti. „Detailne spracovaná rozsiahla štúdia vychádza z pôvodne navrhnutého trasovania s koridorom vyčleneným v platnom územnom pláne hlavného mesta pre tento druh líniovej stavby,“ dodal Nemcsics. Štúdia pozostáva z technicko-technologickej, geograficko-majetkovej, právnej a environmentálnej časti.

Projekt ropovodu je z hľadiska trasovania spracovaný vo variantných riešeniach.

Tie sa týkajú výlučne úseku, ktorý vedie územím SR. Vo verzii projektu z roku 2008 mal ropovod smerovať cez územie Žitného ostrova. Neskôr spoločnosť Bratislava-Schwechat Pipeline vypracovala návrh desiatich trás v takzvanom karpatskom alebo mestskom koridore. Mestský koridor má viesť cez Bratislavu, karpatský má smerovať cez Karpaty do rakúskej obce Marchegg. Modely vedené cez Karpaty, ktoré sú pre aktivistov prijateľnejšie, sú však podľa firmy Bratislava-Schwechat Pipeline finančne nákladnejšie. Ropovod by mal stáť podľa pôvodných odhadov 75 až 140 miliónov eur.

Slovensko malo začať s výstavbou ropovodu na jeseň roku 2004. Pre problémy s trasovaním ropovodu na slovenskom území sa však projekt neustále posúva.

Na výhodnosti projektu sa zhodli skoro všetky slovenské politické strany. Proti výstavbe sa vyjadrovala len strana Most-Híd, ktorá je v súčasnosti vo vládnej koalícii. Proti slovensko-rakúskemu ropovodu už dlhší čas bojujú aktivisti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 278
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 420
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 829
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 8 756
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 387
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 079
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 361
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 821
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 360
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 456
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 866
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 848
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 411
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 672
  1. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
SkryťZatvoriť reklamu