SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Bútora: Dve hodiny parkovania môžete minúť na viacerých miestach

Spoluautor parkovacej politiky vysvetľuje, ako bude fungovať možnosť parkovať dve hodiny zadarmo v inej štvrti.

Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus.Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Najviac diskutovanou témou parkovacej politiky sú poplatky od 39 do 699 eur, ktoré po jej zavedení budú platiť Bratislavčania podľa počtu áut, ktoré majú. Ľudia tiež nemajú jasno v tom, ako budú fungovať dve hodiny parkovania zadarmo v inej štvrti, či si hodinu napríklad minú, ak ráno vyložia deti pred školou. Spoluautor parkovacej politiky IVAN BÚTORA hovorí, že dvojhodinový limit bude možné minúť po častiach.

Ako budú fungovať dve hodiny parkovania zadarmo? Bude možné počas tohto času parkovať na viacerých miestach alebo sa hneď pri prvom zaparkovaní minie celá hodina?

SkryťVypnúť reklamu

Určite to nebude tak, že keď niekto niekde zastaví na 20 minút a zoberie mu to celú hodinu. Predpokladáme, že minimálna tarifná jednotka parkovania v spoplatnených zónach bude 15 minút alebo menej.

Napríklad v prípade predplateného kreditu je možné, že používateľ zadá do systému začiatok a koniec parkovania, odpočíta sa potom parkovné za presný počet minút.

Čiže tie jednotlivé zaparkovania sa zrátajú a spolu to budú dve hodiny?

Áno, presne tak, bude to kumulatívne za deň. Ako držiteľ príslušného bonusového parkovacieho oprávnenia ste registrovaný v systéme, takže existuje informácia o tom, že máte nárok na dve voľné hodiny. Môžeme sa na to pozerať aj ako na predplatený čas parkovania.

Podrobnosti o spôsoboch platenia a tarifikácie budú spracované neskôr, nie sú teraz predmetom základnej legislatívy, všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní. Spustenie prvých zón v novom systéme očakávame najskôr v druhej polovici budúceho roku.

SkryťVypnúť reklamu

Viete však povedať aspoň to, či sa nástup a výstup pred školou alebo škôlkou bude rátať do tohto dvojhodinového limitu?

Prečítajte si tiež: Bútora: Z MHD utekali peniaze Čítajte 

Aj dnes neplatíte, keď niekde iba niekoho vyložíte. Ak niekde stojíte viac ako päť minút, mali by ste zaplatiť.

Kontrola v spoplatnených zónach bude prebiehať elektronicky skenovaním poznávacích značiek vozidiel. Pokiaľ sa zistí, že vozidlo nemá zaplatenú úhradu za parkovanie, predpokladá sa, že do pár minút prebehne kontrola na tomto úseku znovu, aby sa priestupok potvrdil.

V okolí škôl a škôlok bude možné dopravným značením stanoviť aj špecifický režim a vyčleniť obslužné miesta bez spoplatnenia.

Prečítajte si tiež: Pravidlá parkovacej politiky: Platiť sa bude ročne i na hodinu Čítajte 

Ľudia sa tiež obávajú vysokých poplatkov za parkovanie. Pri troch autách na domácnosť je to 699 eur. Ak však parkujú v garáži, zaplatia len za auto na ulici?

SkryťVypnúť reklamu

Áno. Napríklad v mestskej časti Vrakuňa je väčšina tých dvojautových domácností v rodinných domoch, ktoré majú svoje parkovacie miesta na pozemku.

Údaje z Generelu dopravy hovoria o tom, že tri autá vlastní len asi dve parcentá domácností, takže je to výrazná menšina. Mesto nemá k dispozícii toľko verejného priestoru, aby sme vedeli reguláciu parkovania nastaviť tak, že každá domácnosť zaparkuje tri autá na ulici za nízky poplatok.

Preferovať musíme prvé auto v domácnosti. Cena pre tretie auto by sa už mala približovať trhovej cene za prenájom parkovacieho miesta v garáži... Takže tých 500 eur ročne pokladáme za adekvátny poplatok..

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  3. ŠKODA rozširuje infraštruktúru nabíjačiek
  4. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  5. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  6. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 528
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 266
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 381
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 5 832
  5. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 4 578
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 784
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 172
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 613
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili ako v luxusnom hoteli.
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 177
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 920
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 7 009
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 113
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 736
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 244
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 108
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 056
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu