BRATISLAVA. Štrnásť občianskych organizácií a členovia Slovenského ochranárskeho snemu podporujú zavedenie novej parkovacej politiky v Bratislave.
Združenia a iniciatívy, ako napríklad Občianska iniciatíva Za čisté ovzdušie, Cyklokoalícia alebo Greenpeace vidia v prijatí parkovacej politiky niekoľko pozitívnych dopadov na zdravie a životné prostredie obyvateľov Bratislavy.
„Nová parkovacia politika Bratislavy môže priniesť obyvateľom v prvom rade čistejšie ovzdušie a nižšie emisie CO2. To znamená menej chorých detí aj dospelých,“ uviedla uviedla Dana Mareková z iniciatívy Za čisté ovzdušie.
Obmedzenie dopravy
Podľa organizácií ide o systémový krok, ktorý pomôže obmedziť individuálnu automobilovú dopravu v meste.
Aufrichtová: Hystéria okolo neschválenia parkovacej politiky bola zbytočná Čítajte„Zavedenie parkovacej politiky znamená začiatok veľkej systémovej zmeny, ktorú Bratislava nevyhnutne potrebuje už desaťročia. Ak sa budú zavádzať iba čiastkové, nesystémové opatrenia, časom sa to môže vypomstiť v podobe ešte väčšieho chaosu v parkovaní,“ uviedol dopravný expert zo Žilinskej dopravnej univerzity Marián Gogola.
Posilnenie mestskej hromadnej dopravy, budovanie cyklotrás a záchytných parkovísk je podľa vyhlásenia organizácií nevyhnutné, aby mesto zvládlo situáciu s parkovaním.
„V Bratislave je parkovacia politika kľúčová pre rozvoj cyklistickej a pešej dopravy aj preto, lebo vyzbierané poplatky sa majú použiť aj na stavbu chodníkov a cyklochodníkov,” povedal Tomáš Peciar z Cyklokoalície.
Predstavitelia organizácií majú však pochybnosti o výške poplatkov za parkovanie. Nemusí byť totiž pre ľudí dostatočne motivujúca, aby začali používať iné spôsoby pohybu po meste.
Taktiež upozorňujú, že odsunutie zavedenia zón s regulovaným parkovaním môže spôsobiť, že parkovacia politika zostane len na papieri.
Poplatky za parkovanie
Návrh parkovacej politiky, ktorý vypracoval magistrát, ráta s tým, že Bratislavčania by mali zaplatiť za ročné parkovanie minimálne 49 eur. Cena platí pre rezidentov, ktorí majú jedno auto.
Pre druhé auto sa poplatok zvýši na 149 eur a pri treťom má byť poplatok 500 eur.
V novom parkovacom pláne počíta bratislavský magistrát okrem poplatkov za autá aj s bezplatným parkovaním v mieste bydliska, 100 hodín parkovania pre návštevy na domácnosť a taktiež s dvojhodinovým parkovaním zadarmo mimo svojej rezidentskej zóny.
V meste by mali platiť štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie, v centrálnej časti by sa mali v parkovacích zónach platiť dve eurá za hodinu, v okrajových štvrtiach by malo vyjsť hodinové parkovanie 50 centov. Novú parkovaciu politiku chce magistrát spustiť v roku 2021.