STARÉ MESTO. Parkovacia politika bratislavského primátora Matúša Valla narazila na odpor Starého Mesta. Jeho poslanci neodsúhlasili potrebné dokumenty. Viacerí tvrdili, že ich pripravoval s kozmickou rýchlosťou a Staré Mesto na ne doplatí.
Poslancov z Vallovho tímu, Progresívneho Slovenska a Spolu prehlasovali ľudia blízki súčasnej parlamentnej opozícii a nezaradení poslanci. Návrh nariadenia o parkovacej politike a zmene štatútu skritizovali, o parkovacej politike, ktorá má začať platiť v roku 2020, však rozhodnú mestskí poslanci.

Vraj paškvil
S návrhom odmietnuť materiály prišiel staromestský poslanec Boris Ažaltovič, v minulosti hovorca ministra vnútra za KDH Vladimíra Palka.
"Nemáme dosť podkladov na to, aby sme vedeli hlasovať za tento návrh. Chýba finančná analýza, dosahová štúdia," povedal Ažaltovič a podotýkal, že materiál možno už nikdy na stôl nedostanú.
"Pamätám si trojročnú kampaň proti Nesrovnalovi, lebo nezverejnil celú analýzu parkovacej politiky. Tu som videl len powerpointovú prezentáciu, žiadne podklady sme nedostali," tvrdil.
Proti bol aj Palkov syn Vladimír, ktorý je tiež staromestským poslancom a veľkým kritikom Vallovej parkovacej politiky. Označil ju za paškvil. Sám si zase počas diskusie vyslúžil prezývku demagóg.
"Parkovacia politika je veľmi potrebná, ale tá rýchlosť a bezhlavosť a nedostatok tvrdých dát mi prekáža," vyjadrila sa aj poslankyňa Viera Satinská.

Je to riziko?
Viceprimátorku Tatianu Kratochvílovú diskusia prekvapila. Podotkla, že práve v Starom Meste už parkovacia politika funguje dlhé roky. V centre sú parkovacie miesta spoplatnené alebo vyhradené pre rezidentov.
Ažaltovičovi však prekážalo, že v dokumentoch nie je možnosť, aby spoplatnené zóny určovali mestské časti.

Súhlasila aj starostka Zuzana Aufrichtová (OKS), ktorá za čias Nesrovnala musela odísť z magistrátu aj pre kritiku parkovacej politiky. "Bojujem za parkovaciu politiku, ale keď neviem dať odpoveď na otázku, akým spôsobom tie zóny budeme určovať... Toto je riziko," povedala.
"Starostka podporuje parkovaciu politiku, ale nedáva bianko šek," povedal poslanec Peter Osuský.
"Kde bude aká zóna, to bude v kompetencii mestskej časti, ktorá bude dávať podklady," namietal Adam Berka z Vallovho tímu.

Kratochvílová zase podotkla, že mestská časť už priestor na pripomienky mala, a ešte dostane možnosť ich uplatniť. Návrh nariadenia bude 22. mája vyvesený, aby ho mohla pripomienkovať verejnosť, ale len na desať dní.
Problémom sú peniaze
Poslanci mali schváliť návrh zmeny štatútu mesta, ktorá je potrebná, aby parkovaciu politiku mesto mohlo spustiť.
Mesto ešte v roku 2012 za primátora Milana Ftáčnika schválilo spoplatnenie parkovania, ale mestskí poslanci neodobrili práve zmeny štatútu.
Problémom bol a zostáva aj pomer, akým sa výťažok z parkovania, odhadnutý na 13,5 milióna eur ročne, má rozdeliť medzi mesto a mestské časti.
V aktuálnom návrhu sa píše, že príjmy z rezidentských kariet by sa mali deliť na polovicu a z parkovania 85:15 v prospech hlavného mesta. Staré Mesto je za pôvodne navrhnuté delenie 70:30.
Nesúhlas Starého Mesta neznamená, že parkovaciu politiku mestskí poslanci neschvália. Rozhodujúce slovo budú mať na júnovom zasadnutí.
Ažaltovič vraví, že ak mesto zapracuje ich pripomienky, staromestskí poslanci nemajú problém sa stretnúť a materiál odobriť.
