BRATISLAVA. V Dopravnom podniku Bratislava (DPB) sa končí štrajková pohotovosť, ktorá trvala od začiatku mája. Odborárom sa podarilo vyrokovať zvýšenie platov s mestom, ktoré na to pošle 3,2 milióna eur. Magistrát sľubuje aj ozdravenie podniku.
Najviac robotníkom
"Najväčší nárast mzdy by sa mal prejaviť u kvalifikovaných robotníkov a vodičov," uviedol primátor Matúš Vallo. V nedostatkových, kvalifikovaných robotníckych profesiách zdvihnú platy o viac ako 20 percent, vodiči dopravných prostriedkov MHD dostanú o desať percent navyše.

"V robotníckych profesiách ide o historicky najvyšší nárast miezd a u vodičov o najvyšší nárast za posledné roky," povedala hovorkyňa dopravného podniku Adriana Volfová.
Podľa nej sa platy zvyšujú každoročne o štyri až päť percent. Vraví, že priemerná mzda vodiča MHD sa v prvom kvartáli tohto roka dostala na úroveň 1423 eur. Vodič autobusu podľa nej dostáva 1433 eur, vodič trolejbusu 1539 eur a električky 1281. Celkovo dopravné prostriedky v hlavnom meste šoféruje 1470 ľudí.
V júli 2018 tiež na základe požiadavky odborov vodičom a robotníkom pridali 40 centov za hodinu, čo na mesačnom plate predstavovalo zvýšenie o 64 eur.
Štrajk nebude
Odborári potvrdili, že štvrtkovým podpisom dodatku ku kolektívnej zmluve sa zároveň končí štrajková pohotovosť v DPB. Do štrajkovej pohotovosti vstúpili od začiatku mája.
Od zamestnávateľa požadovali zvýšenie miezd pre zamestnancov, ktorých je približne 2700. Avizovali, že ak sa do štvrtka s vedením DPB nedohodnú na lepších platoch, budú zvažovať vyhlásenie štrajku.
Plytvanie peniazmi
Odborári pritom už niekoľko mesiacov upozorňujú na to, ako sa v podniku plytvá peniazmi, napríklad sa nakupujú niekoľkonásobne predražené súčiastky. Problém pretrváva už dlhé roky.

Napríklad v roku 2015 mestský audit odhalil až trojnásobne drahšie čistenie bratislavských vozidiel v porovnaní s tým, čo platili dopravné podniky v Košiciach a Žiline, ale aj straty miliónov eur na vymáhaní pohľadávok či nevýhodné podmienky úverov.
Mesto dotuje dopravný podnik sumou okolo 60 miliónov ročne. Ide o najväčšiu kapitolu v rozpočte Bratislavy.
V podniku je nové vedenie od 14. februára. Vallo vymenil predstavenstvo, dozornú radu, bývalého generálneho riaditeľa Milana Urbana nahradil dočasný riaditeľ Vladimír Rafaj. Nového šéfa majú vybrať v konkurze.
Nové vedenie už podľa magistrátu urobilo opatrenia na ozdravenie spoločnosti, napríklad úsporu nákladov a isté zlepšenie pracovných podmienok zamestnancov. Začalo riešiť aj zníženie cien za náhradné dielce a služby, zoštíhlenie administratívy, prípravu vybudovania sociálnych zariadení pre vodičov MHD. "Pripravujeme aj návrh na stabilizáciu nedostatkových profesií," sľúbili. Chýbajú najmä vodiči.

Náklady na MHD rastú
Aj rozpočet pre podnik na rok 2019 je vyšší. "Jeho nárast oproti predošlému roku predstavuje 13 miliónov eur (19 percent), pričom polovica sú náklady súvisiace so zvýšením miezd," uviedol magistrát.
Pripravujú investície do nových vozidiel vo výške štyroch miliónov eur, rekonštrukcie tratí za 6,6 milióna eur a zlepšiť chcú aj technické vybavenie.
