BRATISLAVA. Spustenie parkovacej politiky v Bratislave sa očakáva v druhej polovici roka 2020.
Nemá platiť vo všetkých mestských častiach. Dotknúť sa to má pätiny áut v hlavnom meste.
Rôzne ceny za parkovanie
Magistrát navrhuje štyri tarifné pásma za hodinové parkovania, kde sa má platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu.
“Parkovacia politika má chrániť rezidentov a zabezpečiť im parkovacie miesto v okolí svojho bydliska.
„
Rezidenti si majú za parkovaciu kartu zaplatiť za prvé auto v domácnosti 49 eur za rok, za druhé 150 eur a za tretie 500 eur za rok. Počíta s tým návrh, ktorý vo štvrtok predstavilo vedenie Bratislavy.
Prevádzkovateľom parkovacej politiky chce byť v plnej miere hlavné mesto.
"Návrh sme konzultovali s odborníkmi, so starostami mestských častí a poslancami a panuje v tom zhoda. Parkovacia politika v Bratislave je nevyhnutnosť," vyhlásil primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Mesto navrhuje zaviesť štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie, kde sa bude platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Platiť tu bude pravidlo, čím ďalej od centra, tým lacnejšie. Zóny navrhnú mestské časti. Ak cez deň nie je s parkovaním problém, parkovanie nebude spoplatnené.
Uprednostnení obyvatelia s trvalým pobytom
V miestach s vysokým dopytom len vo večerných a nočných hodinách bude hodinovo spoplatnené parkovanie len v týchto hodinách. V nočných hodinách budú na sídliskách uprednostnení obyvatelia s trvalým pobytom.
Ročná rezidentská parkovacia karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 49 eur. Bratislavčan bude mať tým pádom neobmedzenú možnosť parkovania v mieste bydliska.
"V tejto sume bude mať držiteľ parkovacej karty aj dve hodiny zadarmo v akejkoľvek inej rezidentskej mestskej zóne a 100 hodín zadarmo vo svojej rezidentskej zóne pre návštevy," spresnil Vallo.
Rezidentská parkovacia karta pre druhé auto v domácnosti bude stáť 150 eur na rok a pre tretie auto 500 eur na rok.
"Parkovacia politika má chrániť rezidentov a zabezpečiť im parkovacie miesto v okolí svojho bydliska. Pokiaľ budú držitelia rezidenčných kariet chodiť do inej mestskej štvrte, majú denne nárok na dve hodiny parkovania zadarmo. Dlhší čas bude spoplatnený hodinovou sadzbou podľa konkrétnych zón," vysvetlil primátor.
Maximálne tri parkovacie karty na jeden byt
Na jeden byt bude možné vydať maximálne tri rezidentské parkovacie karty. Mesto navrhuje pre Bratislavčanov, ktorí nevlastnia auto, ako bezplatný benefit 150 hodín voľného parkovania pre ich návštevy na jednu domácnosť.
Bratislavčania, ktorí parkujú s autom v garáži, na dvore či na súkromnom parkovisku nebudú platiť mestu nič, za desať eur na rok však môžu získať benefit 150 hodín pre domácnosť na parkovanie pre návštevy a benefit dvojhodinového parkovania na deň bezplatne v tarifných zónach.
Abonenti (podnikatelia so sídlom prevádzky alebo majitelia nehnuteľností v zóne) majú za parkovaciu kartu platiť v štyroch tarifných pásmach rôzne, od 500, 750, 1000 až po 1500 eur za rok.
"Parkovacia politika nebude v každej mestskej časti zavedená. Bude sa týkať približne jednej pätiny všetkých áut registrovaných v Bratislave. To je náš odhad," uviedol Vallo.
Posledné slovo však budú mať bratislavskí mestskí poslanci. Tí majú o spustení regulácie parkovania rozhodovať na júnovom mestskom zastupiteľstve.
Reakcie starostov bratislavských mestských častí:
Zuzana Aufrichtová, starostka Starého Mesta: "Veríme tomuto systému, parkovacia politika je cesta ku kvalitnejším verejným priestorom čistejšiemu ovzdušiu."
Ján Hrčka, starosta Petržalky: "Fungovať to môže len vtedy, ak za to, že platím, aj niečo dostanem, napríklad lepšiu verejnú dopravu, úsporu času, ktorú teraz trávim v aute pri hľadaní parkovacieho miesta. Ak za to nebude protihodnota, nebude to nič iné, len daň."
Dana Čahojová, starostka Karlovej Vsi: "Sme presvedčení, že ak v tejto oblasti dôjde k racionálnej a spravodlivej dohode medzi mestom a mestskými časťami, rezidenti rýchlo prekonajú počiatočnú nedôveru a ocenia výhody zavedenia parkovacích pravidiel."
Martin Zaťovič , starosta Dúbravky: "Samozrejme, aj tie celomestské pravidlá budú musieť zohľadniť špecifiká jednotlivých mestských častí, niekde majú problém s parkovaním počas dňa, inde zasa večer a v noci."
Dárius Krajčír, starosta Devínskej Novej Vsi: "Len čo niekoľko mestských častí začne aplikovať parkovaciu politiku, budeme nútení to riešiť tiež, aby sme sa nestali odstavnou zónou pre tých, ktorí inde bezplatne zaparkovať nemôžu."
Jozef Uhler, starosta Jaroviec a predseda mestskej komisie dopravy a informačných systémov: " Ak sa má Bratislava priblížiť k vyspelým európskym metropolám, potrebuje parkovaciu politiku. Inak ako prostredníctvom poplatkov nemožno potrebnú reguláciu parkovania zaviesť. Ceny nie sú premrštené. Verím, že sa na to budú Bratislavčania pozerať triezvo, ak si zoberieme ročnú cenu za prvé auto, je to menej ako jedna káva týždenne."