SME

Alojz Rigele zanechal v Bratislave monumentálne dielo

Sochy a reliéfy prešporského rodáka dodnes skrášľujú mesto.

Sochár Alojz Rigele s jedným zo svojich diel.Sochár Alojz Rigele s jedným zo svojich diel. (Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

BRATISLAVA. Výzdoba fasád domov v centre, sochy v parkoch a záhradách, náhrobníky na cintorínoch, plakety či busty slávnych osobností aj obyčajných mešťanov. Je až neuveriteľné, aké monumentálne dielo vytvoril prešporský rodák Alojz Rigele (1879 - 1940), absolvent viedenskej Akadémie výtvarného umenia.

Tento rok si mesto pripomína 140. výročie jeho narodenia a občianske združenie Bratislavské rožky mu preto venovalo samostatnú prednášku.

"Ostal tomuto mestu verný po celý život. Keď sa prejdete ulicami Bratislavy, jeho diela vidíte všade, kam sa pozriete. Svojimi dielami ju skrášľoval a zhodnocoval. Tento sochár sa veľmi pričinil o to, ako Bratislava vyzerala a ešte aj dnes vyzerá," pripomenul Ján Vyhnánek z občianskeho združenia Bratislavské rožky na úvod prednášky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kto bol Rigele

„Bol mimoriadne všestranným umelcom, sochárom a výtvarníkom, spoluorganizátorom spoločenského života v rodnom meste a funkcionárom viacerých organizácií,“ povedal Zsolt Lehel, ktorý sa Rigelemu a jeho tvorbe dlhodobo venuje. Je aj autorom knihy Alojz Rigele.

Predkovia úspešného sochára pochádzali zo severného Bavorska. Jeho dedo, Augustin, prišiel v roku 1809 do Prešporka spolu s napoleonským vojskom ako felčiar. Usadil sa tu a pôsobil v podhradí ako mestský lekár. Z jeho štyroch synov v Prešporku ostali dvaja, Augustin a otec úspešného sochára František-Xaver.

"Alojz už ako dieťa, odkedy bol schopný chytiť ceruzku do ruky, kreslil a veľmi skoro začal aj modelovať," povedal Lehel. Na modelovanie používal netradičnú hmotu, šamot, ktorý sa používal na budovanie a opravu pecí.

SkryťVypnúť reklamu

Pochvala od Fadrusza

Svoju prvú výstavu mal ako desaťročný, keď vo výklade kníhkupectva Karola Stampfa na Michalskej ulici vystavil kópie iných sochárskych prác aj svoje vlastné kompozície.

Vtedy strýko Augustin pochopil, že záujem synovca o umenie je veľmi vážny a poprosil sochára Jána Fadrusza, aby jeho práce posúdil. Vyjadril sa pochvalne a mladíkovi poslal pravý modelovací vosk, stojan a anatomický atlas, ktorý potom Rigelemu slúžil až do konca života.

Alojzov otec mal však iné predstavy. Chcel mať zo syna učeného človeka a tak ho poslal na gymnázium. Už v druhom ročníku však prepadol z matematiky a proti otcovej vôli sa vydal inou cestou. Stal sa učňom v dielňach dekoratívneho sochára Adolfa Messmera. Podieľal sa na umeleckom dotváraní verejných budov a dostával objednávky aj na portrétovanie mešťanov.

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto obdobia pochádza sochárska výzdoba bývalého sídelného domu firmy Kittler a Gratzl na Šafárikovom námestí, neskôr hotela Krym.

„Všetky sochárske dekorácie vytesal stojac na lešení z kamenných kvádrov zamurovaných priamo do fasády. Vtedy mal šestnásť rokov," povedal Lehel.

Keď mu o päť rokov jeho majster navrhol rovnocenné partnerstvo vo vedení dielne, odmietol a odišiel študovať na Akadémiu výtvarných umení. Úspešne ju v roku 1907 absolvoval a už ako ženatý s dvoma deťmi sa na jeseň toho istého roku vrátil do Prešporka.

Tvoril na Štefánikovej

Rigele najprv tvoril v duchu neobaroka Viktora Tilgnera, akadémiu vo Viedni navštevoval v čase rozkvetu secesie a študijný pobyt v Ríme podporil jeho príklon k talianskej renesancii.

"Z množstva podnetov sa zrodil svojrázne precítený, jemnými rysmi zobrazovaný realizmus. Prevažoval v jeho sochárskej tvorbe, ale nebránil sa ani príležitostným kubisticko-dekoratívnym únikom," píše Lehel v knihe o Rigelem.

V Prešporku nadviazal spoluprácu s kamenárom Karolom Mahrom. Od neho si prenajal časť nádvoria na dnešnej Štefánikovej 41. Tu tvoril až do konca života v roku 1940, hoci mesto mu opakovane sľubovalo pomoc pri budovaní vlastného ateliéru. Drevené priestory, v ktorých mal sochár svoje dielne a skromný ateliér, stoja dodnes.

Keďže zvládal všetky sochárske technológie, robieval sochárske a technické práce aj pre ostatných sochárov v meste. Bol aj vynikajúcim rezbárom.

Alojz Rigele umrel na rakovinu pečene, čo je ochorenie typické nielen pre pijanov, ale aj kamenosochárov. Pochovali ho na Ondrejskom cintoríne.

Jeho tvorba je všade

Za viac ako 40 rokov vytvoril monumentálne dielo. Spolupracoval s architektmi na umeleckom dotváraní budov, tvoril náhrobníky, plakety aj busty.

"Bol vynikajúcim a vyhľadávaným portrétistom," ozrejmil Lehel. V tom období ešte neboli rozšírené fotografické portréty, ale spoločenskou módou boli busty vlastných detí či manželky. Tie tvoril v sadre, často kolorovanej a neskôr ich robil aj do kameňa či odlieval do bronzu. Jednou z ukážok jeho bravúrneho umenia je busta archivára Jána Batku.

"Bol takisto majstrom plytkých reliéfov," ozrejmil Lehel. Jeho reliéfy mali často len niekoľko milimetrov. Jedným z jeho najlepších diel bol pamätný mramorový reliéf cisárovnej Sisi, ktorý sa dnes nachádza na chodbe fary pri Modrom kostolíku. Bol to osobný dar kráľa Františka Jozefa I. miestnej farnosti. Pre prácu na tomto diele sa Rigele vrátil skôr zo študijného pobytu v Ríme.

Pôvodne zdobil Modrý kostolík. Vedenie mesta ho však v roku 1921 prikázalo odstrániť a uschovať s obavami, aby ho nepostihol osud sochy Márie Terézie na dnešnom Štúrovom námestí. Reliéf neskôr vrátili farnosti, ale už nie na pôvodné miesto.

Legionármi rozbité súsošie Márie Terézie poslúžilo ako zásobník mramoru aj pre Alojza Rigeleho. Zo žuly z podstavca sochy zase vznikol pamätník obetiam prvej svetovej vojny na Murmanskej výšine neďaleko dnešného Slavína. Rigele je autorom pol tiel ležiacich levov na nárožiach.

Hoci vo svojich dielach nekritizoval spoločenské pomery, vytvoril viacero sôch, ktoré sa predávali so zámerom pomôcť sociálne slabým. Takou bola napríklad aj drevená socha vojaka z roku 1915, do ktorej mohli ľudia za poplatok zatĺcť klinec. Výťažok putoval na podporu vojenských sirôt a zmrzačených vojakov.

Rigele alebo Riegele?

O Rigelem koluje množstvo legiend aj nepravdivých informácií. Jednou z nich je podľa Lehela aj prepis mena na nemecké Riegele. Pri zbieraní podkladov o sochárovi našiel aj pravdepodobného vinníka.

"Pri príležitosti návštevy T. G. Masaryka v roku 1930 vydalo mestské múzeum publikáciu o pamiatkach Bratislavy vrátane niektorých prác Alojza Rigeleho. A v nej ho vtedajší archivár Ovídius Faust uvádzal ako Riegeleho," vysvetlil Lehel dvojaký spôsob zápisu mena významného bratislavského sochára.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 779
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 156
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 541
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 462
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 033
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 686
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 418
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 562
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 386
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 980
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 928
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 931
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 332
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 833
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 680
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu