STARĚ MESTO. Na zrevitalizovanej Židovskej ulici bude po novom jedenásť parkovacích miest. S prinavrátením parkovania do pešej zóny však nesúhlasia napríklad miestni poslanci z Tímu Vallo pre Staré Mesto či bývalý starosta Radoslav Števčík. Staromestská starostka Zuzana Aufrichtová to považuje za kompromisný návrh za niekoľkonásobné porušenie práv obyvateľov dotknutej ulice pri jej rekonštrukcii. Pôvodne sa v tejto lokalite nachádzalo 44 parkovacích miest.
"Opomínanie práv účastníkov konaní bola bežná prax bývalého starostu. Rozhodnutie o znovuzavedení jedenástich parkovacích miest nie je moje svojvoľné rozhodnutie. Porušenie práv obyvateľov Židovskej ulice úradom Starého Mesta treba odčiniť aspoň parkovaním," odôvodnila rozhodnutie Aufrichtová.
Reagovala tak na protest prokurátora i stanovisko ombudsmanky Márie Patakyovej. Tá vo svojom vyjadrení skonštatovala, že protiprávnou revitalizáciou sa porušili práva obyvateľov ako účastníkov stavebného konania, porušil sa stavebný zákon, prišlo k zmareniu účelu petície a k porušeniu základného práva na súdnu a inú právnu ochranu.
Zákaz spôsobuje komplikácie
Starostka poukazuje na to, že kontrolovaný prejazd a zákaz parkovania na Židovskej ulici výrazne komplikuje obyvateľom život. Ide napríklad o vynášania smetí do 300 metrov vzdialených nádob, vykladania nákupov či príjazd pohotovostných vozidiel. Ulica považuje za dostatočne širokú a zmestia sa na ňu chodci, cyklisti aj parkovacie miesta.
"Vôbec pri tom nepochybujem, že o desať - dvadsať rokov nastane prirodzene požiadavka od samotných obyvateľov o vylúčenie statickej dopravy z územia, pretože doba sa výrazne posúva v oblasti mobility a jej foriem," pripustila Aufrichtová.
Staromestskí poslanci z Tímu Vallo súhlasia s tým, aby sa stavba dala procesne do poriadku. Zásadne sú však proti vráteniu parkovania do pešej zóny, čím sa podľa nich znehodnotí verejný priestor.
"Mať parkovacie miesto priamo pod oknami nie je ľudské právo. A treba podotknúť, že niektoré parkovacie miesta boli nahradené na inej ulici," napísali v stanovisku na sociálnej sieti. Starostku žiadajú, aby autá do historického centra nevracala a aby pešiu zóny prinavrátila ľuďom.
Vyčítajú jej, že v danej veci rozhodla bez toho, aby ju prediskutovala vopred s poslancami, s miestnou dopravnou komisiou či komisiou pre územný plán a životné prostredie.
Nesúhlasí ani bývalý starosta
Podobný názor má aj bývalý starosta Radoslav Števčík. Vníma to ako pokus o zvrátenie humanizácie verejného priestranstva.
"Zo Židovskej, Mikulášskej a Beblavého ulice sa stala plnohodnotná pešia zóna," uviedol Števčík. Prinavrátenie parkovacích miest považuje za nesystémový krok.
"Či sa bude na Židovskej parkovať alebo nie, nerozhoduje starostka Starého Mesta. Rozhoduje o tom primátor Bratislavy ako cestný správny orgán," zdôraznil Števčík.
Zároveň sa ohradzuje voči niektorým tvrdeniam. K údajnému opomenutiu práv účastníkov konania poznamenal, že revitalizácii predchádzali dve stretnutia s obyvateľmi. Podotkol, že vždy sa nájde jedna skupina, ktorej bude stav vyhovovať a druhá, ktorá bude volať po zmene. Pravdou podľa neho nie je ani to, že pri revitalizácii boli porušené práva obyvateľov.
Rozlišovať podľa neho treba medzi ohlásením stavebných prác, ktoré súviseli s odstránením havarijného stavu komunikácie, odstránením barier a výmenou povrchu komunikácie a medzi zmenou organizácie dopravy.
Upozorňuje, že ide o dva samostatné a nezávislé procesy. Ohlásenie stavebných prác rieši špeciálny stavebný úrad a zmenu organizácie dopravy rieši cestný správny orgán.
"Ak niekto tieto dva procesy spája či podmieňuje, nechápe základné princípy samosprávy," zdôraznil Števčík.