SME

S parkovaním na Židovskej ulici nesúhlasia všetci

Na obnovenú ulicu vrátia jedenásť parkovacích miest, kedysi ich bolo 44.

Zuzana Aufrichtová.Zuzana Aufrichtová. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

STARĚ MESTO. Na zrevitalizovanej Židovskej ulici bude po novom jedenásť parkovacích miest. S prinavrátením parkovania do pešej zóny však nesúhlasia napríklad miestni poslanci z Tímu Vallo pre Staré Mesto či bývalý starosta Radoslav Števčík. Staromestská starostka Zuzana Aufrichtová to považuje za kompromisný návrh za niekoľkonásobné porušenie práv obyvateľov dotknutej ulice pri jej rekonštrukcii. Pôvodne sa v tejto lokalite nachádzalo 44 parkovacích miest.

"Opomínanie práv účastníkov konaní bola bežná prax bývalého starostu. Rozhodnutie o znovuzavedení jedenástich parkovacích miest nie je moje svojvoľné rozhodnutie. Porušenie práv obyvateľov Židovskej ulice úradom Starého Mesta treba odčiniť aspoň parkovaním," odôvodnila rozhodnutie Aufrichtová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reagovala tak na protest prokurátora i stanovisko ombudsmanky Márie Patakyovej. Tá vo svojom vyjadrení skonštatovala, že protiprávnou revitalizáciou sa porušili práva obyvateľov ako účastníkov stavebného konania, porušil sa stavebný zákon, prišlo k zmareniu účelu petície a k porušeniu základného práva na súdnu a inú právnu ochranu.

Zákaz spôsobuje komplikácie

Starostka poukazuje na to, že kontrolovaný prejazd a zákaz parkovania na Židovskej ulici výrazne komplikuje obyvateľom život. Ide napríklad o vynášania smetí do 300 metrov vzdialených nádob, vykladania nákupov či príjazd pohotovostných vozidiel. Ulica považuje za dostatočne širokú a zmestia sa na ňu chodci, cyklisti aj parkovacie miesta.

"Vôbec pri tom nepochybujem, že o desať - dvadsať rokov nastane prirodzene požiadavka od samotných obyvateľov o vylúčenie statickej dopravy z územia, pretože doba sa výrazne posúva v oblasti mobility a jej foriem," pripustila Aufrichtová.

SkryťVypnúť reklamu

Staromestskí poslanci z Tímu Vallo súhlasia s tým, aby sa stavba dala procesne do poriadku. Zásadne sú však proti vráteniu parkovania do pešej zóny, čím sa podľa nich znehodnotí verejný priestor.

"Mať parkovacie miesto priamo pod oknami nie je ľudské právo. A treba podotknúť, že niektoré parkovacie miesta boli nahradené na inej ulici," napísali v stanovisku na sociálnej sieti. Starostku žiadajú, aby autá do historického centra nevracala a aby pešiu zóny prinavrátila ľuďom.

Vyčítajú jej, že v danej veci rozhodla bez toho, aby ju prediskutovala vopred s poslancami, s miestnou dopravnou komisiou či komisiou pre územný plán a životné prostredie.

Nesúhlasí ani bývalý starosta

Podobný názor má aj bývalý starosta Radoslav Števčík. Vníma to ako pokus o zvrátenie humanizácie verejného priestranstva.

SkryťVypnúť reklamu

"Zo Židovskej, Mikulášskej a Beblavého ulice sa stala plnohodnotná pešia zóna," uviedol Števčík. Prinavrátenie parkovacích miest považuje za nesystémový krok.

"Či sa bude na Židovskej parkovať alebo nie, nerozhoduje starostka Starého Mesta. Rozhoduje o tom primátor Bratislavy ako cestný správny orgán," zdôraznil Števčík.

Zároveň sa ohradzuje voči niektorým tvrdeniam. K údajnému opomenutiu práv účastníkov konania poznamenal, že revitalizácii predchádzali dve stretnutia s obyvateľmi. Podotkol, že vždy sa nájde jedna skupina, ktorej bude stav vyhovovať a druhá, ktorá bude volať po zmene. Pravdou podľa neho nie je ani to, že pri revitalizácii boli porušené práva obyvateľov.

Rozlišovať podľa neho treba medzi ohlásením stavebných prác, ktoré súviseli s odstránením havarijného stavu komunikácie, odstránením barier a výmenou povrchu komunikácie a medzi zmenou organizácie dopravy.

Upozorňuje, že ide o dva samostatné a nezávislé procesy. Ohlásenie stavebných prác rieši špeciálny stavebný úrad a zmenu organizácie dopravy rieši cestný správny orgán.

"Ak niekto tieto dva procesy spája či podmieňuje, nechápe základné princípy samosprávy," zdôraznil Števčík.

Parkovanie

Súvisiace témy: Parkovanie
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 083
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 179
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 476
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 798
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 793
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 419
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 277
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 379
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 247
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 541
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 372
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 356
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 284
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 633
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 052
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
SkryťZatvoriť reklamu