SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

S parkovaním na Židovskej ulici nesúhlasia všetci

Na obnovenú ulicu vrátia jedenásť parkovacích miest, kedysi ich bolo 44.

Zuzana Aufrichtová.Zuzana Aufrichtová. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

STARĚ MESTO. Na zrevitalizovanej Židovskej ulici bude po novom jedenásť parkovacích miest. S prinavrátením parkovania do pešej zóny však nesúhlasia napríklad miestni poslanci z Tímu Vallo pre Staré Mesto či bývalý starosta Radoslav Števčík. Staromestská starostka Zuzana Aufrichtová to považuje za kompromisný návrh za niekoľkonásobné porušenie práv obyvateľov dotknutej ulice pri jej rekonštrukcii. Pôvodne sa v tejto lokalite nachádzalo 44 parkovacích miest.

"Opomínanie práv účastníkov konaní bola bežná prax bývalého starostu. Rozhodnutie o znovuzavedení jedenástich parkovacích miest nie je moje svojvoľné rozhodnutie. Porušenie práv obyvateľov Židovskej ulice úradom Starého Mesta treba odčiniť aspoň parkovaním," odôvodnila rozhodnutie Aufrichtová.

Skryť Vypnúť reklamu

Reagovala tak na protest prokurátora i stanovisko ombudsmanky Márie Patakyovej. Tá vo svojom vyjadrení skonštatovala, že protiprávnou revitalizáciou sa porušili práva obyvateľov ako účastníkov stavebného konania, porušil sa stavebný zákon, prišlo k zmareniu účelu petície a k porušeniu základného práva na súdnu a inú právnu ochranu.

Zákaz spôsobuje komplikácie

Starostka poukazuje na to, že kontrolovaný prejazd a zákaz parkovania na Židovskej ulici výrazne komplikuje obyvateľom život. Ide napríklad o vynášania smetí do 300 metrov vzdialených nádob, vykladania nákupov či príjazd pohotovostných vozidiel. Ulica považuje za dostatočne širokú a zmestia sa na ňu chodci, cyklisti aj parkovacie miesta.

"Vôbec pri tom nepochybujem, že o desať - dvadsať rokov nastane prirodzene požiadavka od samotných obyvateľov o vylúčenie statickej dopravy z územia, pretože doba sa výrazne posúva v oblasti mobility a jej foriem," pripustila Aufrichtová.

Skryť Vypnúť reklamu

Staromestskí poslanci z Tímu Vallo súhlasia s tým, aby sa stavba dala procesne do poriadku. Zásadne sú však proti vráteniu parkovania do pešej zóny, čím sa podľa nich znehodnotí verejný priestor.

"Mať parkovacie miesto priamo pod oknami nie je ľudské právo. A treba podotknúť, že niektoré parkovacie miesta boli nahradené na inej ulici," napísali v stanovisku na sociálnej sieti. Starostku žiadajú, aby autá do historického centra nevracala a aby pešiu zóny prinavrátila ľuďom.

Vyčítajú jej, že v danej veci rozhodla bez toho, aby ju prediskutovala vopred s poslancami, s miestnou dopravnou komisiou či komisiou pre územný plán a životné prostredie.

Nesúhlasí ani bývalý starosta

Podobný názor má aj bývalý starosta Radoslav Števčík. Vníma to ako pokus o zvrátenie humanizácie verejného priestranstva.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zo Židovskej, Mikulášskej a Beblavého ulice sa stala plnohodnotná pešia zóna," uviedol Števčík. Prinavrátenie parkovacích miest považuje za nesystémový krok.

"Či sa bude na Židovskej parkovať alebo nie, nerozhoduje starostka Starého Mesta. Rozhoduje o tom primátor Bratislavy ako cestný správny orgán," zdôraznil Števčík.

Zároveň sa ohradzuje voči niektorým tvrdeniam. K údajnému opomenutiu práv účastníkov konania poznamenal, že revitalizácii predchádzali dve stretnutia s obyvateľmi. Podotkol, že vždy sa nájde jedna skupina, ktorej bude stav vyhovovať a druhá, ktorá bude volať po zmene. Pravdou podľa neho nie je ani to, že pri revitalizácii boli porušené práva obyvateľov.

Rozlišovať podľa neho treba medzi ohlásením stavebných prác, ktoré súviseli s odstránením havarijného stavu komunikácie, odstránením barier a výmenou povrchu komunikácie a medzi zmenou organizácie dopravy.

Upozorňuje, že ide o dva samostatné a nezávislé procesy. Ohlásenie stavebných prác rieši špeciálny stavebný úrad a zmenu organizácie dopravy rieši cestný správny orgán.

"Ak niekto tieto dva procesy spája či podmieňuje, nechápe základné princípy samosprávy," zdôraznil Števčík.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 895
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 339
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 344
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 546
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 298
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 842
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 624
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 431
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 164
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu