SME

S parkovaním na Židovskej ulici nesúhlasia všetci

Na obnovenú ulicu vrátia jedenásť parkovacích miest, kedysi ich bolo 44.

Zuzana Aufrichtová.Zuzana Aufrichtová. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

STARĚ MESTO. Na zrevitalizovanej Židovskej ulici bude po novom jedenásť parkovacích miest. S prinavrátením parkovania do pešej zóny však nesúhlasia napríklad miestni poslanci z Tímu Vallo pre Staré Mesto či bývalý starosta Radoslav Števčík. Staromestská starostka Zuzana Aufrichtová to považuje za kompromisný návrh za niekoľkonásobné porušenie práv obyvateľov dotknutej ulice pri jej rekonštrukcii. Pôvodne sa v tejto lokalite nachádzalo 44 parkovacích miest.

"Opomínanie práv účastníkov konaní bola bežná prax bývalého starostu. Rozhodnutie o znovuzavedení jedenástich parkovacích miest nie je moje svojvoľné rozhodnutie. Porušenie práv obyvateľov Židovskej ulice úradom Starého Mesta treba odčiniť aspoň parkovaním," odôvodnila rozhodnutie Aufrichtová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reagovala tak na protest prokurátora i stanovisko ombudsmanky Márie Patakyovej. Tá vo svojom vyjadrení skonštatovala, že protiprávnou revitalizáciou sa porušili práva obyvateľov ako účastníkov stavebného konania, porušil sa stavebný zákon, prišlo k zmareniu účelu petície a k porušeniu základného práva na súdnu a inú právnu ochranu.

Zákaz spôsobuje komplikácie

Starostka poukazuje na to, že kontrolovaný prejazd a zákaz parkovania na Židovskej ulici výrazne komplikuje obyvateľom život. Ide napríklad o vynášania smetí do 300 metrov vzdialených nádob, vykladania nákupov či príjazd pohotovostných vozidiel. Ulica považuje za dostatočne širokú a zmestia sa na ňu chodci, cyklisti aj parkovacie miesta.

"Vôbec pri tom nepochybujem, že o desať - dvadsať rokov nastane prirodzene požiadavka od samotných obyvateľov o vylúčenie statickej dopravy z územia, pretože doba sa výrazne posúva v oblasti mobility a jej foriem," pripustila Aufrichtová.

SkryťVypnúť reklamu

Staromestskí poslanci z Tímu Vallo súhlasia s tým, aby sa stavba dala procesne do poriadku. Zásadne sú však proti vráteniu parkovania do pešej zóny, čím sa podľa nich znehodnotí verejný priestor.

"Mať parkovacie miesto priamo pod oknami nie je ľudské právo. A treba podotknúť, že niektoré parkovacie miesta boli nahradené na inej ulici," napísali v stanovisku na sociálnej sieti. Starostku žiadajú, aby autá do historického centra nevracala a aby pešiu zóny prinavrátila ľuďom.

Vyčítajú jej, že v danej veci rozhodla bez toho, aby ju prediskutovala vopred s poslancami, s miestnou dopravnou komisiou či komisiou pre územný plán a životné prostredie.

Nesúhlasí ani bývalý starosta

Podobný názor má aj bývalý starosta Radoslav Števčík. Vníma to ako pokus o zvrátenie humanizácie verejného priestranstva.

SkryťVypnúť reklamu

"Zo Židovskej, Mikulášskej a Beblavého ulice sa stala plnohodnotná pešia zóna," uviedol Števčík. Prinavrátenie parkovacích miest považuje za nesystémový krok.

"Či sa bude na Židovskej parkovať alebo nie, nerozhoduje starostka Starého Mesta. Rozhoduje o tom primátor Bratislavy ako cestný správny orgán," zdôraznil Števčík.

Zároveň sa ohradzuje voči niektorým tvrdeniam. K údajnému opomenutiu práv účastníkov konania poznamenal, že revitalizácii predchádzali dve stretnutia s obyvateľmi. Podotkol, že vždy sa nájde jedna skupina, ktorej bude stav vyhovovať a druhá, ktorá bude volať po zmene. Pravdou podľa neho nie je ani to, že pri revitalizácii boli porušené práva obyvateľov.

Rozlišovať podľa neho treba medzi ohlásením stavebných prác, ktoré súviseli s odstránením havarijného stavu komunikácie, odstránením barier a výmenou povrchu komunikácie a medzi zmenou organizácie dopravy.

Upozorňuje, že ide o dva samostatné a nezávislé procesy. Ohlásenie stavebných prác rieši špeciálny stavebný úrad a zmenu organizácie dopravy rieši cestný správny orgán.

"Ak niekto tieto dva procesy spája či podmieňuje, nechápe základné princípy samosprávy," zdôraznil Števčík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 362
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 319
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 395
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 327
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 517
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 793
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 637
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 129
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 605
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 247
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 324
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 542
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 605
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 710
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 377
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu