SME

Dopravné obmedzenia ovplyvňujú aj zdravie, upozorňuje iniciatíva

Bratislava má problém s nedostatočným meraním kvality ovzdušia.

Znečistenie ovzdušia zvyšuje nielen priemysel, ale aj emisie z hustej dopravy.Znečistenie ovzdušia zvyšuje nielen priemysel, ale aj emisie z hustej dopravy. (Zdroj: SITA/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Rozsiahle dopravné obmedzenia v Bratislave nemajú vplyv len na plynulosť a rýchlosť cestnej premávky.

Občianska iniciatíva (OZ) Za čisté ovzdušie tvrdí, že zahustenie dopravy znamená aj zvýšené emisie a celkové zhoršenie kvality ovzdušia s rizikom pre zdravie obyvateľov.

Podľa OZ nestačí monitorovať len kvalitu prepravy, ale osobitnú pozornosť treba venovať zdraviu miestnych obyvateľov.

"Vítame opatrenia magistrátu, ktoré motivujú ľudí zosadnúť z áut. To je prvý dôležitý krok. Ďalším by malo byť monitorovanie kvality ovzdušia v dotknutých oblastiach a informovanie občanov o situáciách s výrazne zhoršenou kvalitou vzduchu," povedala Dana Mareková z iniciatívy Za čisté ovzdušie.

SkryťVypnúť reklamu

Meranie kvality ovzdušia

Bratislava má podľa iniciatívy dlhodobo problém s nedostatočnou sieťou staníc na meranie kvality ovzdušia. Takéto prípady preto vyžadujú posilnenie monitoringu.

Bratislavský magistrát podľa Marekovej zvažuje zlepšiť merania a informovanie Bratislavčanov o ovzduší.

Kým sa tak stane, nainštaluje iniciatíva niekoľko informatívnych meračov v oblastiach s dopravnými obmedzeniami.

"Očakávame, že v dotknutých oblastiach dôjde k zvýšeniu koncentrácie oxidov dusíka a tuhých prachových častíc. Tie zvyšujú riziko srdcovo-cievnych ochorení, znižujú celkovú obranyschopnosť organizmu, osobitne postihujú dýchacie cesty, priedušky a pľúca," vysvetlila Mareková.

Iniciatíva odporúča, aby sa obyvatelia, ak je to možné, vyhli kritickým oblastiam v najviac exponovaných časoch.

SkryťVypnúť reklamu

"Odporúčame v rizikových lokalitách nešportovať, vetrať nárazovo a mimo špičky, vypnúť klímu v aute, prípadne ju zapnúť na vnútorný cyklus. A, samozrejme, čo najmenej prispievať k samotnému znečisteniu. Magistrát zriadil prednostné bus pruhy, preto je ľahšie využívať MHD. Cyklistom odporúčame využívať namiesto zúžených komunikácií vedľajšie uličky, nielen pre zdravie, ale aj pre bezpečnosť," uviedol Tomáš Peciar z občianskeho združenia Cyklokoalícia.

Dopravné obmedzenia

V Bratislave sa od piatka 15. 2. začali rozsiahle dopravné obmedzenia. Súvisia s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, konkrétne prestavbou mimoúrovňovej križovatky Prievoz, a s výstavbou podzemného kruhového objazdu na rekonštruovanej časti ulice Mlynské nivy.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade Mlynských nív pôjde o obmedzenia rádovo v mesiacoch a pri D4 a R7 v rokoch. Na bezplatnú informačnú linku 0800 242 000 môžu hlásiť vodiči problémy v doprave alebo klásť otázky. Viac informácií nájde verejnosť na webe www.zvladneme.to.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 67 582
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 194
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 824
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 621
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 175
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 046
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 251
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 515
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 76 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 827
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 260
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 891
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 324
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu