SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky
PREŠPORSKÉ DESATORO

Šebo: Bratislavu mám rád a záleží mi na nej

Architekt Tomáš Šebo, podpredseda predstavenstva ITB Development hovorí o svojom vzťahu k Bratislave.

Tomáš Šebo.Tomáš Šebo. (Zdroj: Archív T.Š.)

V rubrike Prešporské desatoro odpovedajú zaujímaví ľudia na rovnakých 10 otázok.

1. Niekto mesto vníma ako krásavicu na Dunaji, iný ako predmestie Viedne a niekto ako špinavú dieru s neochotnými ľuďmi. Čím je pre vás?

"Krásavica je príliš povrchný pohľad. Pre mňa je ako žena, ktorá nie je vyzývavo krásna, ale keď ju bližšie spoznáte, objavíte jej vnútornú krásu. Má chyby, čo ju robí prirodzenou.

Dokonalo krásne je v podstate neschopné zmeny a život bez zmeny by bol pre mesto smrteľný.

Prečítajte si tiež: Švehlíka teší návrat Slovana na Tehelné pole Čítajte 

A špinavá diera je pre zmenu klasicky „hejterský“názor. Nikde na svete nežijú len usmievaví a ochotní ľudia, a neverím, že Bratislava je iná."

Skryť Vypnúť reklamu

2. Čo na dnešnom Prešporku zbožňujete?

"Jeho 'malosť'. Ktorýmkoľvek smerom je to do nefalšovanej prírody dvadsať minút – môžem sa ísť korčuľovať na hrádzu, kúpať sa v štrkoviskách, bicyklovať a prechádzať sa v lese na Kolibe, behať na Železnú studienku... Benefity, ktoré mi závidia aj 'Pražáci'."

3. A čo vám naopak na ňom prekáža?

"Pretrvávajúca nekompetentnosť a nesystémovosť v rozhodovaní o jeho budúcnosti. Akýkoľvek racionálny a perspektívny krok zanikne v množstve populizmu, amaterizmu a extrémnych názorov. Od toho sa odvíja nepredvídateľnosť schvaľovacích procesov."

4. Asi každý má obľúbené miesta, kde si prevetrá hlavu a uvoľní sa. Kde je v Bratislave to vaše naj miesto?

"Cestu domov z centra na bicykli si rád predĺžim zachádzkou cez Peknú cestu a Červený kríž na Kolibu. Milujem Malé Karpaty s množstvom cyklotrás, sú presne tým miestom, ktoré ma dobíja. Vážim si výsadu mať skutočný les len kúsok od ruchu mesta."

Skryť Vypnúť reklamu

5. Ako vnímate parkovaciu politiku v meste? Koľko by ste boli ochotný platiť za parkovanie?

Prečítajte si tiež: Andrej Groll: Bratislavu lepšie časy ešte len čakajú Čítajte 

"Nijako, keďže stále neexistuje. Verím, že za súčasného vedenia mesta sa ju konečne podarí uviesť do praxe. Jej neexistencia deformuje vzťah ľudí k verejnému priestoru – každý má pocit, že právo zadarmo parkovať je garantované ústavou.

A dôsledok? Zlostní šoféri a verejný priestor dusený autami, bývalé zelené vnútrobloky premenené na parkoviská, zápchy na všetkých príjazdoch do mesta... Bez regulácie to nemá riešenie. Aká je cena za príjemné, atraktívne a hlavne zdravé mesto?"

6. Dávny Pressburg bol multikultúrny. Do vojny tu žili spolu Slováci, Nemci, Maďari, Česi či Židia. Je tu dnes podľa vás miesto pre migrantov a viete si v Bratislave predstaviť mešitu?

Skryť Vypnúť reklamu

"Bratislava už je multikultúrna – ako každé normálne väčšie mesto. A migranti tu už dávno sú. Mnohí z nás predsa obľubujú vietnamskú kuchyňu, či chodíme na Obchodnú na výborné turecké jedlá. Veľa cudzincov si tu našlo svoje miesto a sú aktívnou súčasťou mestského života.

Treba sa vyhnúť najmä akýmkoľvek extrémnym názorom z oboch strán. Od tzv. slniečkarskej až po fašistickú a oddémonizovať slovo migrant.

Chodím napríklad rád do indickej reštaurácie pri Justičnom paláci. Okrem dobrého jedla sa tam stretávam so sympatickou rodinou – sú milí, vtipní, zjavne pracovití a oživili predtým mŕtvy parter domu v centre mesta. Keby to boli Slováci, boli by pre mňa rovnako milí a vtipní, hlavne aby dobre varili..."

Prečítajte si tiež: Hvorecký: Vďaka za cudzincov v Bratislave Čítajte 

7. V meste žijú ľudia z rôznych kútov sveta. Tí na domácich nadávajú a nevraživosť funguje aj opačne. V čom je podľa vás problém?

"Osobne to takto necítim, pretože s takouto nevraživosťou sa nestretávam. Je mi ľúto, ak má niekto takúto negatívnu skúsenosť. Ak niekto žije v tomto meste a pritom nadáva na jeho obyvateľov, prečo nejde žiť inde?

Pochádzam z Prievidze, na ktorú nedám dopustiť, ale prežil som väčšinu svojho života tu a cítim sa Bratislavčanom. Bratislavu mám rád a záleží mi na nej. Toto odporúčam všetkým, ktorí sem prichádzajú.

Rodeným Bratislavčanom zasa nezaškodí uvedomiť si, že progres a pestrosť života výdatne ovplyvňujú aj ľudia z iných kútov Slovenska a sveta."

8. Potrebuje Bratislava metro?

"Nepotrebuje najmä megalomanské snívanie. Metro by bolo super, ale je podľa odborníkov nereálne, takže bude lepšie venovať energiu zmysluplnejším veciam. Záchytným parkoviskám, využitiu vlakových koľajníc a staníc pre MHD, tvorbe buspruhov – áno aj na Štefánikovej ulici, či sa to už niekomu páči, alebo nie.

Časť odborníkov pochybuje napríklad aj o tom, či Bratislava potrebuje drahý obchvat, keďže predpokladajú relatívne nízky vplyv na redukciu dopravy v meste. Za tie dve miliardy eur si v meste viem predstaviť dosiahnuť užitočnejšie veci.

Nemám patent na rozum, len ma vyrušuje, že som nezaregistroval odbornú diskusiu pred tak obrovskou investíciou, ktorou sme zadlžili aj našich pravnukov."

9. Ktorému zaniknutému miestu v Bratislave by ste prinavrátili život?

Prečítajte si tiež: Coddington: Mestu škodí, že je každého a zároveň nikoho Čítajte 

"Mickiewiczovej ulici a Hurbanovým kasárňam. Je to naša srdcovka, malý kúsok mesta s veľkým potenciálom. Riešenie je technicky jednoduché, ale má presah do širšieho okolia od Kollárka až po Istropolis.

Dlhodobo spolupracujeme aj s fakultou architektúry, aby Mickiewiczova dostala to, čo potrebuje normálna ulica v centre mesta – menej tranzitujúcich áut a viac normálneho mestského života."

10. Ak by ste mali stotisíc eur na to, aby ste tu niečo zmenili, na čo by ste ich použili?

"Politik by ich použil na niečo rýchlo viditeľné. Ja ako architekt a, s prepáčením, developer, na niečo, čo viditeľné hneď nie je, ale má alebo môže mať na vývoj mesta oveľa väčší vplyv.

Aby boli jasne zadefinuje pravidlá vo výstavbe, v plánovaní, v predvídateľnosti schvaľovacích procesov a väčšej váhe odborných kritérií pri rozhodovaní. Trebárs aj na nový územný plán, ale stotisíc by bolo málo...

Ten súčasný je zastaraný a nevyhovuje potrebám dynamického a zdravého mesta. Praha aj Brno sú v tomto podstatne ďalej."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  2. Budúcnosť M&A v Európe
  3. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  4. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  5. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  6. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 419
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 192
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 448
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 322
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 089
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 871
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 598
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 587
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 552
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 295
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu