SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Doprava zadarmo bude stáť desaťtisíce eur

Mesto však dúfa, že do MHD priláka nových cestujúcich. Tí ale zostanú, len ak bude rýchlejšia ako auto.

Doprava v Bratislave kolabuje denne.Doprava v Bratislave kolabuje denne. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Za dopravu zadarmo od polovice februára do konca marca na piatich linkách v meste zaplatí magistrát desaťtisíce eur. Presnejší odhad zatiaľ nemá. Pre chystané výluky na Mlynských nivách a na Prístavnom moste zvažuje aj posilnenie ďalších spojov v špičke.

Bývalé vedenie mesta plánovalo dopravu v tomto období zadarmo na všetkých linkách, čo by vyšlo vyše dvoch miliónov eur.

Dopravný podnik o odhadoch nákladov na bezplatnú dopravu hovoriť nechcel. Pritom má k dispozícii údaje o tom, koľko lístkov či električeniek sa predá v jednotlivých mesiacoch.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pre obmedzenia budú niektoré linky MHD zadarmo Čítajte 

Takisto má podľa portálu imhd.sk prehľad o využívaní jednotlivých liniek na základe senzorov na počítanie cestujúcich v novších vozidlách.

Poskytol nám iba údaj o tom, aký výpadok tržieb odhaduje za vlaňajší týždeň mobility, počas ktorého Bratislavčanom na cestovanie verejnou dopravou stačil občiansky preukaz. Má ísť približne o 300 tisíc eur.

Kto to zaplatí?

Podnik si chýbajúce peniaze bude od mesta pýtať.

"Z rozpočtu mesta sú kryté všetky ekonomicky oprávnené náklady, ktoré prevyšujú príjmy spoločnosti," povedala hovorkyňa podniku Adriana Volfová. Mesto dotuje Dopravný podnik sumou okolo 60 miliónov ročne.

Presnejší odhad o tom, koľko bude doprava zadarmo stáť rozpočet mesta, nemá ani magistrát.

"Počítame rádovo s desaťtisícami eur. Ale je ťažké urobiť presnejší odhad, lebo ako sa v prípade MHD reálne ľudia zachovajú po 15. februári, uvidíme až následne," vraví hovorca magistrátu Peter Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti Dopravný podnik zarobí na predaji cestovných lístkov asi 45 miliónov eur ročne, pričom celkovo prevádzkuje 120 liniek.

V roku 2017 mu ľudia zaplatili necelých 20 miliónov za jednorazové cestovné lístky a necelých 24 miliónov eur za električenky.

Zadarmo bude jazdiť len päť liniek 201, 202, 212, 75 a X72 od polovice februára do konca marca. Strata na jednu linku môže byť v priemere 30-tisíc eur mesačne.

Takisto sa by sa na nich mierne mohli znížiť aj príjmy podniku z pokút, ktoré sú asi tri milióny eur ročne.

Nechajú auto doma?

Vedenie mesta však očakáva, že časť ľudí, ktorí v tomto období vymenia auto za verejnú dopravu, ju bude využívať aj naďalej. "Premietne sa to do rozpočtu zvýšenými príjmami, dokonca aj oproti súčasnému stavu," vraví Bubla.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Do práce len autom? Čítajte 

"Každé zvýšenie atraktivity verejnej dopravy môže priniesť nárast jej budúcich príjmov," pripúšťa aj Dopravný podnik.

Pre cestujúcich však podľa analytika bude podstatné, či bude cesta trolejbusom, či autobusom skutočne rýchlejšia ako autom.

"Dôležitý je čas dojazdu autom a čas dojazdu MHD. Navyše verejnosť začína zle vnímať veci zadarmo, lebo vie, že na 'zadarmo' sa odniekadiaľ museli peniaze zobrať," vraví Jozef Drahovský.

Magistrát vypočítal, že ak dnes po Gagarinovej ulici v Ružinove trvá cesta v špičke asi pol hodiny, nový bus pruh by jazdu mohol skrátiť na šesť minút. Tvrdí tiež, že ak dnes je priepustnosť jedného pruhu na tejto ulici asi 900 ľudí za hodinu, spoje MHD by ich dokázal prepraviť až 4700.

V Ostrave už vedia

Bezplatnú MHD už otestovali v Ostrave, kde sa viackrát jazdilo zadarmo pre smog. Áut na cestách bolo menej a ľudí v MHD viac, ale nie výrazne.

Cez štyri najrušnejšie križovatky v Ostrave prešlo počas meraní v roku 2011 v pondelok ráno v priemere 147-tisíc áut.

"Pri vyhlásení smogovej regulácie a bezplatnej doprave ich bolo v rovnakom čase menej o štyritisíc, teda takmer o tri percentá," povedal portálu Idnes.cz vtedajší námestník primátora pre dopravu Aleš Boháč.

Kritikom prekážalo, že mesto za dopravu zadarmo zaplatilo desiatky miliónov korún. Vedenie mesta však náklady navyše obhajovalo aj tým, že ide o zlepšenie ovzdušia.

O to by sa mala snažiť aj Bratislava. Jej akčný plán adaptácie na dôsledky klimatických zmien predpokladá znížiť emisie CO2 do roku 2020 o 20 percent.

Plánovali mesiac zadarmo

Dopravu zadarmo počas cestných výluk okolo Prístavného mosta naplánovalo už bývalé vedenie mesta. Mala byť na všetkých denných linkách v meste pre každého vlastníka vodičského preukazu. Náklady na "mesiac mobility" odhadlo na 2,3 milióna eur.

Návrh predložilo pred komunálnymi voľbami na poslednú schôdzu bývalého zastupiteľstva, ktoré ho už neschválilo.

Súčasné vedenie o zapojení ďalších liniek do dopravy zadarmo neuvažuje.

"Bezplatné linky, ktoré budú premávať v daných úsekoch, sú práve tie, ktoré obhospodarujú konkrétny smer, ktorý bude najviac postihnutý zhoršenou dopravnou situáciou," vraví Bubla. Na týchto spojoch budú vedieť garantovať ich rýchlosť vďaka bus pruhom.

Ďalšie zmeny magistrát zváži. Hovorí sa napríklad o zvýšení počtu niektorých spojov v špičke. Posilnenie spojov na železničné stanice zatiaľ neriešili.

Uzávierka prerábaných ciest bude trvať pol roka, doprava zadarmo len mesiac a pol.

Dopravu zadarmo v celej Bratislave či kraji v minulosti sľubovali viacerí kandidáti na primátora či predsedu kraja, nikto ju však nepresadil. Hovorilo sa o nej napríklad za primátora Milana Ftáčnika. Dopravný podnik vtedy vyčíslil, že by na je zabezpečenie potreboval dvojnásobne zvýšiť dotáciu od mesta.

Bude viac áut?

Bratislava by sa podľa analýzy z roku 2014 mala snažiť znižovať počet áut na cestách a prilákať ľudí do MHD, vlakov, na bicykle či chodníky.

Českí analytici navrhovali, aby sa do roku 2025 podiel áut zredukoval na 35 percent z dnešných 38 a do roku 2040 na 20.

Zľavy doteraz Dopravný podnik na zatraktívnenie MHD nevyužíval. Naopak, cestovné sa len zvyšovalo, a to aj zo dňa na deň bez riadnej informačnej kampane. V minulosti dokonca mesto rušilo bezplatnú dopravu ťažko zdravotne postihnutých, od čoho neskôr po protestoch ustúpilo.

Prečítajte si tiež: Návod, ako urobiť z Bratislavy lepšie mesto Čítajte 

V Pláne B , ktorý dostal do kresla súčasného primátora Matúša Valla, sa uvádza, že v meste je evidovaných 290-tisíc áut a pre výstavbu nových ciest, ako je obchvat D4, budú len pribúdať.

Autori kapitoly, medzi nimi aj súčasná námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová, píšu, že ľudia by mali na vzdialenosti do dvoch kilometrov chodiť pešo a do siedmich kilometrov na bicykli. Na to však budú potrebné bezpečné chodníky i cyklotrasy.

MHD by mohli podľa Plánu B zatraktívniť napríklad častejšie odchody spojov, lepšia obslužnosť celého mesta, spoľahlivosť spojov i zľava na ročnú električenku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 435
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 336
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 252
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 831
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 271
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 772
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 370
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 331
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 623
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 114
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 027
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 890
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 770
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 174
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 767
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu