Doprava zadarmo bude stáť desaťtisíce eur

Mesto však dúfa, že do MHD priláka nových cestujúcich. Tí ale zostanú, len ak bude rýchlejšia ako auto.

Doprava v Bratislave kolabuje denne.Doprava v Bratislave kolabuje denne.(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Za dopravu zadarmo od polovice februára do konca marca na piatich linkách v meste zaplatí magistrát desaťtisíce eur. Presnejší odhad zatiaľ nemá. Pre chystané výluky na Mlynských nivách a na Prístavnom moste zvažuje aj posilnenie ďalších spojov v špičke.

Bývalé vedenie mesta plánovalo dopravu v tomto období zadarmo na všetkých linkách, čo by vyšlo vyše dvoch miliónov eur.

Dopravný podnik o odhadoch nákladov na bezplatnú dopravu hovoriť nechcel. Pritom má k dispozícii údaje o tom, koľko lístkov či električeniek sa predá v jednotlivých mesiacoch.

Prečítajte si tiež: Pre obmedzenia budú niektoré linky MHD zadarmo

Takisto má podľa portálu imhd.sk prehľad o využívaní jednotlivých liniek na základe senzorov na počítanie cestujúcich v novších vozidlách.

Poskytol nám iba údaj o tom, aký výpadok tržieb odhaduje za vlaňajší týždeň mobility, počas ktorého Bratislavčanom na cestovanie verejnou dopravou stačil občiansky preukaz. Má ísť približne o 300 tisíc eur.

Kto to zaplatí?

Podnik si chýbajúce peniaze bude od mesta pýtať.

"Z rozpočtu mesta sú kryté všetky ekonomicky oprávnené náklady, ktoré prevyšujú príjmy spoločnosti," povedala hovorkyňa podniku Adriana Volfová. Mesto dotuje Dopravný podnik sumou okolo 60 miliónov ročne.

Presnejší odhad o tom, koľko bude doprava zadarmo stáť rozpočet mesta, nemá ani magistrát.

"Počítame rádovo s desaťtisícami eur. Ale je ťažké urobiť presnejší odhad, lebo ako sa v prípade MHD reálne ľudia zachovajú po 15. februári, uvidíme až následne," vraví hovorca magistrátu Peter Bubla.

V súčasnosti Dopravný podnik zarobí na predaji cestovných lístkov asi 45 miliónov eur ročne, pričom celkovo prevádzkuje 120 liniek.

V roku 2017 mu ľudia zaplatili necelých 20 miliónov za jednorazové cestovné lístky a necelých 24 miliónov eur za električenky.

Zadarmo bude jazdiť len päť liniek 201, 202, 212, 75 a X72 od polovice februára do konca marca. Strata na jednu linku môže byť v priemere 30-tisíc eur mesačne.

Takisto sa by sa na nich mierne mohli znížiť aj príjmy podniku z pokút, ktoré sú asi tri milióny eur ročne.

Nechajú auto doma?

Vedenie mesta však očakáva, že časť ľudí, ktorí v tomto období vymenia auto za verejnú dopravu, ju bude využívať aj naďalej. "Premietne sa to do rozpočtu zvýšenými príjmami, dokonca aj oproti súčasnému stavu," vraví Bubla.

Prečítajte si tiež: Do práce len autom?

"Každé zvýšenie atraktivity verejnej dopravy môže priniesť nárast jej budúcich príjmov," pripúšťa aj Dopravný podnik.

Pre cestujúcich však podľa analytika bude podstatné, či bude cesta trolejbusom, či autobusom skutočne rýchlejšia ako autom.

"Dôležitý je čas dojazdu autom a čas dojazdu MHD. Navyše verejnosť začína zle vnímať veci zadarmo, lebo vie, že na 'zadarmo' sa odniekadiaľ museli peniaze zobrať," vraví Jozef Drahovský.

Magistrát vypočítal, že ak dnes po Gagarinovej ulici v Ružinove trvá cesta v špičke asi pol hodiny, nový bus pruh by jazdu mohol skrátiť na šesť minút. Tvrdí tiež, že ak dnes je priepustnosť jedného pruhu na tejto ulici asi 900 ľudí za hodinu, spoje MHD by ich dokázal prepraviť až 4700.

V Ostrave už vedia

Bezplatnú MHD už otestovali v Ostrave, kde sa viackrát jazdilo zadarmo pre smog. Áut na cestách bolo menej a ľudí v MHD viac, ale nie výrazne.

Cez štyri najrušnejšie križovatky v Ostrave prešlo počas meraní v roku 2011 v pondelok ráno v priemere 147-tisíc áut.

"Pri vyhlásení smogovej regulácie a bezplatnej doprave ich bolo v rovnakom čase menej o štyritisíc, teda takmer o tri percentá," povedal portálu Idnes.cz vtedajší námestník primátora pre dopravu Aleš Boháč.

Kritikom prekážalo, že mesto za dopravu zadarmo zaplatilo desiatky miliónov korún. Vedenie mesta však náklady navyše obhajovalo aj tým, že ide o zlepšenie ovzdušia.

O to by sa mala snažiť aj Bratislava. Jej akčný plán adaptácie na dôsledky klimatických zmien predpokladá znížiť emisie CO2 do roku 2020 o 20 percent.

Plánovali mesiac zadarmo

Dopravu zadarmo počas cestných výluk okolo Prístavného mosta naplánovalo už bývalé vedenie mesta. Mala byť na všetkých denných linkách v meste pre každého vlastníka vodičského preukazu. Náklady na "mesiac mobility" odhadlo na 2,3 milióna eur.

Návrh predložilo pred komunálnymi voľbami na poslednú schôdzu bývalého zastupiteľstva, ktoré ho už neschválilo.

Súčasné vedenie o zapojení ďalších liniek do dopravy zadarmo neuvažuje.

"Bezplatné linky, ktoré budú premávať v daných úsekoch, sú práve tie, ktoré obhospodarujú konkrétny smer, ktorý bude najviac postihnutý zhoršenou dopravnou situáciou," vraví Bubla. Na týchto spojoch budú vedieť garantovať ich rýchlosť vďaka bus pruhom.

Ďalšie zmeny magistrát zváži. Hovorí sa napríklad o zvýšení počtu niektorých spojov v špičke. Posilnenie spojov na železničné stanice zatiaľ neriešili.

Uzávierka prerábaných ciest bude trvať pol roka, doprava zadarmo len mesiac a pol.

Dopravu zadarmo v celej Bratislave či kraji v minulosti sľubovali viacerí kandidáti na primátora či predsedu kraja, nikto ju však nepresadil. Hovorilo sa o nej napríklad za primátora Milana Ftáčnika. Dopravný podnik vtedy vyčíslil, že by na je zabezpečenie potreboval dvojnásobne zvýšiť dotáciu od mesta.

Bude viac áut?

Bratislava by sa podľa analýzy z roku 2014 mala snažiť znižovať počet áut na cestách a prilákať ľudí do MHD, vlakov, na bicykle či chodníky.

Českí analytici navrhovali, aby sa do roku 2025 podiel áut zredukoval na 35 percent z dnešných 38 a do roku 2040 na 20.

Zľavy doteraz Dopravný podnik na zatraktívnenie MHD nevyužíval. Naopak, cestovné sa len zvyšovalo, a to aj zo dňa na deň bez riadnej informačnej kampane. V minulosti dokonca mesto rušilo bezplatnú dopravu ťažko zdravotne postihnutých, od čoho neskôr po protestoch ustúpilo.

Prečítajte si tiež: Návod, ako urobiť z Bratislavy lepšie mesto

V Pláne B, ktorý dostal do kresla súčasného primátora Matúša Valla, sa uvádza, že v meste je evidovaných 290-tisíc áut a pre výstavbu nových ciest, ako je obchvat D4, budú len pribúdať.

Autori kapitoly, medzi nimi aj súčasná námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová, píšu, že ľudia by mali na vzdialenosti do dvoch kilometrov chodiť pešo a do siedmich kilometrov na bicykli. Na to však budú potrebné bezpečné chodníky i cyklotrasy.

MHD by mohli podľa Plánu B zatraktívniť napríklad častejšie odchody spojov, lepšia obslužnosť celého mesta, spoľahlivosť spojov i zľava na ročnú električenku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 23 570
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 981
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 19 456
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 008
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 870
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 14 181
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 7 923
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 7 300
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 807
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 909