SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

V nových lokalitách je problém s údržbou ciest a osvetlenia

Prevody ciest a osvetlenia do majetku mesta sa majú naťahovať a zostávať nedoriešené.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. V hlavnom meste je potrebné čo najrýchlejšie zefektívniť proces prevodu novopostavených ciest a osvetlenia do vlastníctva a správy Bratislavy.

Zdôraznil to predseda Regionálneho združenia mestských častí hlavného mesta SR Bratislavy (RZ MČ BA) a starosta mestskej časti Bratislava-Záhorská Bystrica Jozef Krúpa.

Upozornil zároveň na súčasnú situáciu a dôsledky, ktoré z nej plynú.

"V zmysle platnej legislatívy by sa v nových lokalitách, v ktorých sa realizuje výstavba, mali až do prevodu novopostavených ciest a osvetlenia starať o ich údržbu developeri. Tí to však nerobia, respektíve nerobia to dôsledne. Za nefungujúci stav potom obyvatelia vinia samosprávy mestských častí, v ktorých sa lokalita nachádza," skonštatoval Krúpa.

SkryťVypnúť reklamu

Pod situáciu sa podľa jeho slov podpisuje i to, že hlavné mesto má striktne nastavené požiadavky pri preberaní ciest a osvetlenia do svojho vlastníctva.

Prevod sa tak často naťahuje alebo sa nedorieši vôbec.

"Nové cesty a osvetlenie preto ostávajú dlhý čas akoby 'vo vzduchoprázdne'. Nikto sa o ne riadne nestará - developer to robí nedôsledne a mesto ani mestská časť nemá na vlastníctvo právny nárok," ozrejmil, pripomínajúc aj konkrétne príklady zo Záhorskej Bystrice, ako sú lokality Pod Vŕškami či Vlkovka.

Hoci doterajšia prax nútila mestské časti aspoň čiastočne suplovať správu, z dlhodobého hľadiska považuje Krúpa tento stav za neudržateľný. Verí i v aktívnejší prístup, ktorý by mala priniesť zmena vo vedení hlavného mesta.

SkryťVypnúť reklamu

"Dúfam, že nové vedenie magistrátu si uvedomí vážnosť situácie a problém dorieši. Budem sa tejto téme aktívne venovať aj ako poslanec mestského zastupiteľstva. Nové cesty a osvetlenie musia mať jednoznačného vlastníka a teda aj správcu," zdôraznil Krúpa.

Viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová, zodpovedná za oblasť dopravy a komunikácií, súhlasí, že v tejto oblasti je nevyhnutné nájsť čo najskôr riešenie. "Nové komunikácie je potrebné zatriediť a následne stanoviť, či zostanú v správe mestskej časti, alebo prejdú do správy hlavného mesta, a to isté sa týka aj osvetlenia," povedala Kratochvílová.

Vyzýva v tejto súvislosti k aktívnej súčinnosti mestských častí, hlavného mesta i developerov.

Iniciatívu predsedu RZ MČ BA víta i Inštitút urbánneho rozvoja (IUR). Jeho výkonný riaditeľ Juraj Suchánek pritom poukazuje na to, že s problémom prevzatia, respektíve odovzdania komunikácií, ale aj iných objektov, ako napríklad detských ihrísk, majú dlhodobo problém aj developeri.

SkryťVypnúť reklamu

"Proces je mimoriadne zdĺhavý," potvrdil Suchánek, zvýrazňujúc fakt, že za pozemky, na ktorých sa infraštruktúra nachádza, platia developeri mestu nájom až do momentu prevodu. "Aj z tohto dôvodu nie je v ich záujme prevod po kolaudácii akokoľvek zdržovať," zdôraznil.

Od orgánov mesta však zároveň očakáva i súčinnosť a jednoznačnosť rozhodnutí aj v počiatočných fázach výstavby verejnej infraštruktúry.

"V minulom volebnom období sa opakovane stávalo, že mesto dalo developerovi podmienku konkrétnej investície do verejnej infraštruktúry na mestskom pozemku, ten však poslanci v zastupiteľstve odmietli prenajať," odôvodnil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 281
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 222
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 959
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 812
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 364
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 348
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 182
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 772
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 16 944
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 131
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 175
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 882
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 829
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 617
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 213
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 013
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu