SME

Mesto dá na dopravný podnik 515 miliónov

Rozpočet Dopravného podniku Bratislava sa pohybuje na úrovni dvoch miliárd korún. Približne 910 miliónov tvoria príjmy podniku, štát vlani prispel sumou 627 miliónov, tento rok je v štátnom rozpočte vyčlenených na bratislavskú MHD 677 miliónov korún.

Výška mestskej dotácie ostáva na rovnakej úrovni ako vlani – 262 miliónov korún. Z kapitálových výdavkov však mesto dodatočne financovalo straty dopravného podniku. V roku 2001 bolo na tento účel určených 138 miliónov. Peniaze mesto uvoľňuje dopravnému podniku v momente splatnosti faktúr, ktoré podnik musí uhradiť svojim dodávateľom. V rozpočte na rok 2002 sa počíta v kapitálových výdavkoch s 253 000 miliónmi korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Približne 100 miliónov je určených na pokrytie nákladov súvisiacich s nákupom nových vozidiel, palubných počítačov a podobne. Okolo 15 miliónov korún poslanci vyčlenili pre sociálnu oblasť,“ povedal pre SME námestník primátora Pavol Minárik. V roku 2002 by teda mesto malo na dopravný podnik prispieť celkovou sumou 515 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na 10 km jazdy priemerného autobusu sú v Bratislave 525 korún. Ak odvezie 50 cestujúcich, každý by mal zaplatiť 1,05 Sk za kilometer. Priemerné auto spotrebuje v meste za rovnakú vzdialenosť okolo 0,8 litra benzínu. Pri plne obsadenom vozidle tak vzhľadom na súčasné ceny vychádza cestujúceho 1 km na približne 60 halierov za benzín. Náklady z platenia garáže, daní, poisťovní, údržby však zvyšujú celkové náklady na 1 km na 1,7 koruny pri plne obsadenom vozidle. Cena sa ďalej zvyšuje s menším počtom cestujúcich.

Dopravný podnik však neupozorňuje len na ekonomickú výhodnosť MHD. Hromadná doprava šetrí priestor, cestnú premávku zaťažuje podstatne menej ako automobily a je šetrnejšia aj k životnému prostrediu.

Dopravný podnik vypracoval materiály, ktoré by mohli urýchliť cestovanie. MHD by mala byť preferovaná na križovatkách a podarilo sa dosiahnuť, aby napríklad trolejbusy na niektorých svetelných križovatkách mohli prechádzať na tzv. predsignál.

SkryťVypnúť reklamu

Vytvorené boli aj samostatné jazdné pruhy, ktoré sú však veľmi často neprejazdné, lebo na nich parkujú autá. Ďalšie preferovanie koľajovej dopravy, napríklad vyvolanie „zelenej vlny“, odmietajú automobilisti. V súčasnom stave by podľa dopravného podniku pomohlo, keby majitelia predajní a firiem, ich zákazníci, taxi služba a ďalší majitelia áut neparkovali na vyhradených jazdných pruhoch.

Vozidlá dopravného podniku najazdia ročne asi 43 miliónov kilometrov. Podľa štandardov Európskej únie by sa mal výkon zvýšiť asi na 50 miliónov kilometrov.

MIRO GRMAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 499
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 003
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 751
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 785
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 625
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 647
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 353
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 915
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 95 032
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 13 378
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 199
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 165
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 099
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 190
  7. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 061
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 3 947
  1. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  7. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
SkryťZatvoriť reklamu