SME

Mesto dá na dopravný podnik 515 miliónov

Rozpočet Dopravného podniku Bratislava sa pohybuje na úrovni dvoch miliárd korún. Približne 910 miliónov tvoria príjmy podniku, štát vlani prispel sumou 627 miliónov, tento rok je v štátnom rozpočte vyčlenených na bratislavskú MHD 677 miliónov korún.

Výška mestskej dotácie ostáva na rovnakej úrovni ako vlani – 262 miliónov korún. Z kapitálových výdavkov však mesto dodatočne financovalo straty dopravného podniku. V roku 2001 bolo na tento účel určených 138 miliónov. Peniaze mesto uvoľňuje dopravnému podniku v momente splatnosti faktúr, ktoré podnik musí uhradiť svojim dodávateľom. V rozpočte na rok 2002 sa počíta v kapitálových výdavkoch s 253 000 miliónmi korún.

„Približne 100 miliónov je určených na pokrytie nákladov súvisiacich s nákupom nových vozidiel, palubných počítačov a podobne. Okolo 15 miliónov korún poslanci vyčlenili pre sociálnu oblasť,“ povedal pre SME námestník primátora Pavol Minárik. V roku 2002 by teda mesto malo na dopravný podnik prispieť celkovou sumou 515 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na 10 km jazdy priemerného autobusu sú v Bratislave 525 korún. Ak odvezie 50 cestujúcich, každý by mal zaplatiť 1,05 Sk za kilometer. Priemerné auto spotrebuje v meste za rovnakú vzdialenosť okolo 0,8 litra benzínu. Pri plne obsadenom vozidle tak vzhľadom na súčasné ceny vychádza cestujúceho 1 km na približne 60 halierov za benzín. Náklady z platenia garáže, daní, poisťovní, údržby však zvyšujú celkové náklady na 1 km na 1,7 koruny pri plne obsadenom vozidle. Cena sa ďalej zvyšuje s menším počtom cestujúcich.

Dopravný podnik však neupozorňuje len na ekonomickú výhodnosť MHD. Hromadná doprava šetrí priestor, cestnú premávku zaťažuje podstatne menej ako automobily a je šetrnejšia aj k životnému prostrediu.

Dopravný podnik vypracoval materiály, ktoré by mohli urýchliť cestovanie. MHD by mala byť preferovaná na križovatkách a podarilo sa dosiahnuť, aby napríklad trolejbusy na niektorých svetelných križovatkách mohli prechádzať na tzv. predsignál.

SkryťVypnúť reklamu

Vytvorené boli aj samostatné jazdné pruhy, ktoré sú však veľmi často neprejazdné, lebo na nich parkujú autá. Ďalšie preferovanie koľajovej dopravy, napríklad vyvolanie „zelenej vlny“, odmietajú automobilisti. V súčasnom stave by podľa dopravného podniku pomohlo, keby majitelia predajní a firiem, ich zákazníci, taxi služba a ďalší majitelia áut neparkovali na vyhradených jazdných pruhoch.

Vozidlá dopravného podniku najazdia ročne asi 43 miliónov kilometrov. Podľa štandardov Európskej únie by sa mal výkon zvýšiť asi na 50 miliónov kilometrov.

MIRO GRMAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 370
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 990
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 585
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 484
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 989
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 401
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu