BRATISLAVA. Nové trolejbusy, električky, Starý most a ďalšie dopravné projekty. V predvolebnej kampani sa nimi chválil odchádzajúci primátor Ivo Nesrovnal.
Desaťmiliónový účet za ne zaplatí až jeho nástupca Matúš Vallo. Pôžičky od vlády mala samospráva splatiť do konca roka, no naplánovala ich odklad.
Magistrát tvrdí, že v rozpočte boli peniaze pripravené.
"Vláda na rokovaní 13. 12. 2017 rozhodla, že hlavné mesto nemusí splatiť bezúročnú návratnú pôžičku v priebehu roka 2018," tvrdí hovorkyňa magistrátu Zuzana Onufer.
Šli peniaze na cesty?
Čo dala mestu vláda
- 2014 - pôžička 2,5 milióna (Starý most, trate), dotácia 3,5 milióna eur (údržba ciest)
- 2015 - pôžička 7,5 milióna eur (nákup trolejbusov, električiek, modernizácia vozovní)
- 2016 - dotácia 14 miliónov eur (opravy ciest a údržba pre predsedníctvo Rade EÚ)
- 2017 - dotácia 10 miliónov eur (opravy ciest)
Predseda finančnej komisie mesta Ján Budaj to odmieta: "Vláda určite nerozhodla len tak z náhodnej nálady, to je nezmysel."
V materiáli z rokovania vlády z decembra 2017 sa píše o odložení termínu splatnosti pôžičky, keďže Bratislava potrebuje opravovať cesty.
"Primátor tým mal voľné peniaze. A využil ich na ciele, ktoré slúžili – ako si myslel – jeho lepšej zvoliteľnosti," dodáva Budaj.
Vláda na opravu ciest v hlavnom meste schválila aj desaťmiliónovú dotáciu, mesto uviedlo, že by potrebovalo viac ako 21 miliónov eur.
Budaj dotácie označuje za "danajské dary". Nesrovnal mal podľa neho radšej zabojovať za systémové zmeny vo financovaní mesta. Bratislava je totiž podfinancovaná a opakovane si pýta dotácie na výkon funkcie hlavného mesta, napríklad na cesty.
"Tento desaťmiliónový úver sa teraz stal ťarchou pre budúceho primátora. Naozaj by bolo férové vyplatiť aspoň tento úver a nezanechať ho na krku novému primátorovi," myslí si Budaj.
Vallo sa nehnevá?
V tíme nového primátora však odloženie splátok nevidia ako problém.
"Pôžičku na spolufinancovanie eurofondových projektov neberieme nutne ako 'pôžičku starého vedenia'. Ide o záväzok mesta, ktorý bol použitý na dôležité dopravné projekty," hovorí Vallo.
"Ide de facto o bezúročný dlh. Pre mesto je výhodné rozdeliť splácanie na viac rokov a peniaze na splatenie celého dlhu v roku 2018 možno využiť napríklad na tvorbu rezervného fondu, na budúce investície či na 'horšie časy'," dodal.

Na čo ich minuli
Prvú z pôžičiek na spolufinancovanie projektov z eurofondov vláda mestu poskytla ešte v roku 2014 za primátora Milana Ftáčnika.
Suma 2,5 milióna eur slúžila na dofinancovanie rekonštrukcie Starého mosta, výstavbu električkovej trate do Petržalky, modernizáciu trate na hlavnú stanicu a a ďalšie projekty.

Peniaze malo mesto splatiť do konca roka 2016, potom dohodlo presun termínu na koniec roka 2018 a aktuálne sa hovorí o decembri 2020.
Nesrovnal sa v predvolebnej kampani chválil, že v meste pribudlo 325 nových dopravných prostriedkov.
Väčšinu zo sumy na nákup trolejbusov a električiek a modernizáciu vozovní zabezpečili eurofondy, vláda na dofinancovanie zvyšku poskytla mestu v roku 2015 pôžičku 7,5 milióna. Aj tú malo vrátiť do konca tohto roka, aktuálny termín je od roku 2020 do konca roka 2023.