SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Dynastia Kozicsovcov vytvorila jedinečný záznam mesta

OZ Bratislavské rožky vydáva kalendár s unikátnymi historickými fotografiami Prešporku

Titulná strana kalendára s unikátnymi fotografiami Bratislavy.Titulná strana kalendára s unikátnymi fotografiami Bratislavy. (Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

BRATISLAVA. Fotografický Ateliér Kozics (1854 - 1926/1929) fungoval v meste dlhých sedem desaťročí. Za toto obdobie dynastia Kozicsovcov vytvorila obrovské množstvo portrétov jeho obyvateľov a záberov na mesto.

Vznikli známe portréty Franza Liszta, národného buditeľa Jozefa Miloslava Hurbana či rodiny Ostroluckých. Tomuto ateliéru vďačíme aj za sériu spomienkových obrázkov na vtedajší Prešporok, za reportážne fotografie dokumentujúce požiar v podhradí či povodeň na Dunaji.

Dnes sú preto jedinečným záznamom o meniacej sa podobe mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Občianske združenie Bratislavské rožky sa rozhodlo sprístupniť verejnosti výber z týchto vzácnych historických fotografií. V spolupráci s Múzeom mesta Bratislavy (MMB) vydáva na rok 2019 kalendár s fotografiami Ateliéru Kozics.

"Po úspechu minuloročného cyklu fotografií Souvenir de Pressbourg z dielne fotografa Karla Körpera nám bolo jasné, že v ďalšom kalendári chceme použiť fotky z tohto legendárneho ateliéru," ozrejmil Sándor Papp.

Vyberali najmä také zábery, ktoré zachytávajú aj dnes ľahko identifikovateľné miesta. Takou je napríklad Beblavého ulica pod Hradom, kde je dnes krčma U čerta, výhľad z Hradu na mesto či pohľad na mesto z Petržalského brehu.

Milovníkov histórie mesta potešia menej známe zábery dobového Prešporka.

SkryťVypnúť reklamu

Patrí medzi ne fotografia z roku 1885, ktorá vznikla na mieste dnešného Trnavského mýta, kde bol kedysi Dobytčí trh, alebo unikátna fotografia Zámockej ulice s dnes už zbúranou ortodoxnou synagógou z roku 1870.

Záujemcovia si kalendár môžu kúpiť na vianočných trhoch na Františkánskom námestí v stánku Bratislavských rožkov.

Ateliér Kozics

Zakladateľom legendárneho ateliéru, prvého veľkého fotografického ateliéru vo vtedajšom Prešporku, dnešnej Bratislave, bol Eduard Nepomuk Kozics.

Dubnický rodák pravdepodobne prišiel do Prešporku koncom 40. rokov 19. storočia. Údaje o počiatkoch jeho fotografickej živnosti sa mierne líšia, ale vo všeobecnosti sa za začiatok pôsobenia Ateliéru Kozics uvádza rok 1854.

Najprv mal E. N. Kozics ateliér na Kozej ulici v Slubekovej záhrade. Vtom čase to bola periféria mesta. O pár rokov sa presťahoval na dnešné Hviezdoslavovo námestie, neďaleko mestského pivovaru.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa v týchto priestoroch nachádza hotel Park Inn. Odtiaľ sa presťahoval do pôvodne dvojposchodového domu vedľa hotela U zeleného stromu.

V súčasnosti je dom súčasťou budovy, v ktorej sídli americká ambasáda.

"Jeho ateliér bol jedným z absolútne najlepších v meste," ozrejmila kurátorka Múzea mesta Bratislavy Elena Kurincová a spoluautorka výstavy Mesto v atelieri/ateliér v meste. Konala sa v Starej radnici v roku 2016.

Jeho klientelou boli šľachtici, bohatí mešťania, obchodníci, ale aj stredná nižšia vrstva, herci aj národní buditelia. V jeho ateliéri vznikli preto aj fotografie Jozefa Miloslava Hurbana či Pavla Mudroňa.

"Veľmi veľa jeho portrétnych fotografií sa zachovalo v šľachtických rodinách, napríklad aj v rodine Ostrolúckych," ozrejmila Kurincová. Ich príslušníci sa dávali fotografovať počas návštev vtedajšieho Prešporka.

Popri vysoko kvalitných portrétoch však E. N. Kozics fotografoval aj mesto. Vytvoril sériu fotografií, ktoré Pressburger Wegweiser v roku 1865 avizoval ako spomienkové obrázky pre blízkych a vzdialených priateľov Prešporka, píše sa v katalógu k výstave Mesto v atelieri/ateliér v meste.

Okrem dnes už ikonických panoramatických pohľadov na mesto a dominánt fotografoval aj predmestia. Podľa Eleny Kurincovej sa dokonca našli aj fotografie Devína a Hainburgu.

Farba vo fotografii

Podľa dostupných informácií E. N. Kozics používal fotoaparáty francúzskych a nemeckých značiek a pracoval aj s Petzvalovým objektívom. Sledoval vývoj vo fotografii a experimentoval aj s farebnou fotografiou.

"Venoval sa chromofotografii, čo nie je farebná fotografia v pravom zmysle slova, ale kolorovaná fotografia," vysvetľuje E. Kurincová.

Pri chromofotografii sa vytvorili z toho istého negatívu dva pozitívy. Tie sa potom kolorovali a spojili s jemnou medzerou medzi nimi, aby výsledný obrázok vytváral 3D efekt. Každá chromofotografia, kedže ju bolo treba kolorovať zvlášť, je tak unikátom.

"Budili dojem maľby alebo miniatúr, ktoré sa dovtedy používali," vysvetľuje Kurincová. Chromofotografiu na plátne si dokonca dal aj patentovať.

Ateliér pokračuje

E. N. Kozics zomrel v roku 1874 vo veku 45 rokov. Ateliér potom viedla jeho manželka Karolína a neskôr syn Eduard Karol Baromeus, známy ako Ede Kozics. Narodil sa ako pohrobok tri mesiace po smrti otca.

Na rozdiel od neho sa Ede Kozics menej venoval portrétnej fotografii a keď, tak skôr skupinovým tablám. Viac fotografoval architektúru, ale venoval sa aj reportážnej fotografii. Od neho pochádzajú zábery na povodeň v meste v roku 1899, požiar podhradia v roku 1913 či výstavbu sirotinca na Hlbokej ceste.

"Bol členom spolku na reštaurovanie Dómu sv. Martina, fotografoval krypty v jeho podzemí aj Donnerovu sochu sv. Martina," povedala Kurincová. Zdokumentoval aj jej prenesenie do interiéru. Počas regotizácie dómu sa socha, pôvodne súčasť hlavného oltára, ocitla vonku.

Nafotografoval aj prvú expozíciu Múzea mesta Bratislavy, najstaršieho múzea v Bratislave vôbec. Tento rok si pripomína 150. výročie založenia.

Posledná datovaná fotografia z Ateliéru Kozics je z roku 1926, hoci vo vtedajšom mestskom adresári figuroval aj v roku 1929. Neskôr ateliér prenajali ostravským fotografom Boček & Valentík.

Ateliér Kozics v zbierkach

Múzeum mesta Bratislavy vlastní ako inštitúcia najväčšiu zbierku fotografií ateliéru Kozics - je ich asi 1200. Časť z nej získalo ešte v 90. rokoch 19. storočia, keď Ede Kozics fotil jeho prvú expozíciu a niektoré zbierkové predmety. Z pôvodne dokumentárnej fotografie sa tak stal zbierkový predmet.

Múzeum zbierku postupne rozširuje, keď sa mu darí získavať fotografie aj zo súkromných zbierok. Za najunikátnejšie sa pokladajú chromofotografie.

"Momentálne ich máme 19, čo je najväčšia zbierka chromofotografií Ateliéru Kozics vôbec a je šanca, že v najbližšom čase získame ďalšie," povedala Kurincová.

Ďalšie fotografie sa nachádzajú v múzeách, rodinných albumoch a súkromných zbierkach aj inde na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 544
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 807
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 068
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 684
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 799
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 548
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 2 019
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 947
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 764
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 702
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 140
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 366
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 089
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 841
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 644
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu