SME

Vodáci spochybňujú bezpečnosť pilierov mosta cez Dunaj

Bezpečnosť skúmala organizácia blízka zhotoviteľovi stavby. Osoby vo vode modelovali pingpongovými loptičkami.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na okamžité zastavenie stavebných prác na moste cez Dunaj na budúcej diaľnici D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever v okolí Bratislavy vyzýva ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka vyše 2200 občanov podpísaných pod petíciu Nie sme pingpongové loptičky.

Práce by podľa nich mali byť zastavené dovtedy, kým zhotoviteľ stavby (spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o.) nepreukáže bezpečnosť riešenia mostných pilierov nezávislou expertnou skupinou a neprijmú sa opatrenia na elimináciu rizík pre ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Znepokojení typom konštrukcie

Prečítajte si tiež: Centrum vodných športov chcú stavať už tento rok Čítajte 

Informovala o tom Asociácia bratislavských vodáckych klubov s tým, že petíciu doručili ministerstvu dopravy a výstavby.

Postup rezortu dopravy aj špeciálneho stavebného úradu na ministerstve ľudí podpísaných pod petíciou pobúril, pretože povolili stavbu a zamietli legitímnu výzvu na preskúmanie bezpečnosti pilierov mosta cez Dunaj pre osoby vo vode.

Odvolali sa na expertné modelovanie, ktoré robila španielska organizácia blízka španielskemu zhotoviteľovi stavby. V tomto prípade boli osoby vo vode modelované pingpongovými loptičkami.

Asociácia zároveň doručila na ministerstvo list medzinárodnej organizácie Tour International Danube, ktorú takisto znepokojil typ konštrukcie pilierov.

"V liste žiada ministerstvo dopravy a zodpovedné inštitúcie, aby zabezpečili expertné vyhodnotenie bezpečnostných rizík pre osoby, ktoré sa vo vode priblížia alebo priamo prídu do kontaktu s navrhnutou konštrukciou piliera," uviedol prezident asociácie vodáckych klubov Vladimír Mišík.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy a výstavby pripomenulo, že v projekte bola požiadavka na plavebný gabarit (najväčšie prípustné rozmery v obryse prejazdového profilu) splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom (Divízia vnútrozemskej plavby).

"Podkladom na vydanie kladných záväzných stanovísk bolo spracovanie doplňujúcich podkladov ako hydraulická štúdia a fyzikálny model prúdenia vody v profile mosta cez rieku Dunaj. Spracované štúdie podstatne presiahli požiadavky dotknutých orgánov a inštitúcií na bežné hydraulické modelovanie obdobných mostných pilierov na podobných projektoch," informovala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Dunaj pre vodákov a veslárov

Medzinárodná organizácia Tour International Danube však odporúča k vyhodnoteniu prizvať aj zástupcov vodáckych a veslárskych klubov. Dunaj ako najvýznamnejšia rieka Európy musí zostať bezpečne splavná nielen pre veľké obchodné lode, ale aj pre neustále rastúcu premávku vodákov a veslárov. Preto žiada spracovať analýzu a pripraviť stratégiu na znižovanie rizík, ktorým môžu byť pri splavovaní rieky vystavení.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodná organizácia so sídlom v Nemecku združuje všetky podunajské krajiny a zodpovedá za organizáciu najväčšej turistickej plavby na Dunaji s vyše 60-ročnou tradíciou.

Asociácia bratislavských vodáckych klubov podala aj doplnenie odvolania proti rozhodnutiu špeciálneho stavebného úradu ministerstva dopravy z konca augusta o schválení zmien stavby pred dokončením na stavbu úseku D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever.

"Do svojho odvolania Asociácia bratislavských vodáckych klubov doplnila zápis z odborného stretnutia z prvého októbra, ktorého cieľom bolo posúdenie bezpečnosti pilierov mosta D4 pre plavbu a osoby. Zúčastnili sa na ňom hlavné slovenské expertné skupiny pre hydrauliku a hydrotechniku," povedal Mišík.

"Aj podľa expertov je preskúmanie bezpečnosti pilierov žiaduce a ponúkli ministerstvu svoje odborné kapacity na posúdenie tohto problému," dodal Mišík.

Na stretnutí sa však podľa Mišíka odmietli zúčastniť zástupcovia zhotoviteľa stavby aj všetky pozvané štátne inštitúcie, ktoré problém bezpečnosti majú posudzovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 107
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 123
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 640
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 780
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 722
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 056
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 170
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 685
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 637
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 762
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 136
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 300
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 024
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu