BRATISLAVA. Primátor Ivo Nesrovnal tvrdí, že kandiduje, aby dotiahol začaté zmeny. S niektorými však ani nezačal. Jeho volebný program spred štyroch rokov z jeho stránok zmizol.
„Vážení Bratislavčania, je 25 rokov po Nežnej revolúcii a Bratislava je na križovatke. Kolabuje doprava, v meste je neporiadok. Bilbordy a grafity ničia verejné priestranstvá a developeri si robia, čo chcú,“ napísal Nesrovnal vo svojom programe pred štyrmi rokmi. Jeho názov bol 111 krokov, ako vrátiť Bratislavu Bratislavčanom.
Súčasný volebný program nazval Moja zmluva s Bratislavčanmi a obsahuje 11 bodov.
Na cestách ešte horšie
Nesrovnal sľuboval parkovaciu politiku, vytvorenie záchytných parkovísk, vybudovanie bezpečných a priamych radiál z mestských častí.
“Nie je nič ľahšie, ako písať volebné sľuby.
„
Dnes hovorí, že dotiahne rozbehnuté projekty parkovacích domov a záchytných parkovísk a prijme pravidlá pre parkovanie.
Zo štyroch plánovaných parkovísk dnes čaká na stavebné povolenie len to pri cintoríne vo Vrakuni. Petržalské pri Janíkovom dvore a ďalšie pri Jurajovom dvore a vo Vajnoroch sa len chystajú.
Na parkovacej politike sa mu s poslancami nedarí zhodnúť už roky. Problém s tým mal aj jeho predchodca Milan Ftáčnik. Presadil však znenie parkovacej politiky, no poslanci dnes nechcú schváliť úpravy štatútu mesta tak, aby začala platiť.
Ľudia oceňujú, že sa v meste opravujú cesty. To sa podarilo aj vďaka desaťmiliónovej dotácii od vlády.
Mesto celkovo podľa magistrátu do opráv investovalo 18,5 milióna eur, opravilo 121 kilometrov ciest, viac ako 20 kilometrov chodníkov a 19 zastávok MHD.
Zapojenie železnice
Nesrovnalovi vyšiel sľub so zapojením železnice do mestskej hromadnej dopravy, čo však železnice plánovali už dlhé roky. Tak ako pred štyrmi rokmi sľubuje vybudovanie novej železničnej stanice v lokalite Filiálka.
Kontroverznú zmluvu o prestavbe hlavnej stanice však nevypovedal. Dokončil rekonštrukciu Starého mosta, spustenú za Ftáčnika, dal opraviť Most SNP.
Na druhý pokus sa mu podarilo spustiť bikesharing, o ktorý sa neúspešne pokúšal už jeho predchodca Ftáčnik. Cyklistom však chýbajú bezpečné mestské cyklotrasy.
“Magistrát hlavného mesta Bratislava je najväčšou brzdou rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave
„
Pred štyrmi rokmi Nesrovnal hovoril, že treba zrýchliť ich budovanie. Dnes bilancuje, že vybudoval 36 kilometrov nových cyklochodníkov.
Cyklokoalícia však narátala len 11,5 kilometra. „Magistrát hlavného mesta Bratislava je najväčšou brzdou rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave,“ tvrdia.
Nové električky
„Budem pokračovať v rozvoji koľajovej dopravy,“ sľubuje primátor, ktorý však len nadväzuje na plány z roku 2013.
Chce dostavať električkovú trať na koniec Petržalky, zrekonštruovať trať cez Karlovu Ves do Dúbravky, pokračovať v príprave rekonštrukcie Ružinovskej a Vajnorskej radiály, dotiahnuť električku do Vajnor.

Podľa odborníkov však minimálne rekonštrukcie mohli byť spustené. Ale mesto nestihlo prípravy a muselo ešte pred troma rokmi vracať vyše 800-tisíc do eurofondov.
Projekty nových tratí v Ružinove, Devínskej Novej Vsi, Vrakuni a Podunajských Biskupiciach, prepojených na železnicu, plánuje Nesrovnal „rozvíjať“.
V programe vraví, že sa chce venovať rozvoju zanedbaných verejných priestranstiev a pýši sa Trnavským mýtom. Podľa poslanca Gábora Grendela však o podchode so súkromným investorom začala rokovať skupina dobrovoľníkov a ten potom požiadal mesto o prenájom, ktorý schválili poslanci.
Dlh rastie?
Ani vo volebnom programe spred štyroch rokov, ani dnes Nesrovnal nesľubuje znížiť zadlženie mesta. Podľa exprimátora Milana Ftáčnika ho totiž zvýšil.
„Mesto odovzdá s rekordným dlhom 142 miliónov eur a rezervným fondom 0,7 milióna eur, hoci ešte začiatkom tohto roka tam bolo viac ako 25 miliónov eur,“ napísal na svojom blogu kandidát na mestského poslanca Ftáčnik. Tvrdí, že nástupcovi mesto odovzdával s dlhom 111 miliónov eur a miliónovým rezervným fondom.
Mesto má pritom oveľa väčší rozpočet ako za Ftáčnika. Tohoročné plánované príjmy sú 387,5 milióna eur, v roku 2014 boli necelých 220 miliónov eur. Príjmy rastú v súvislosti s rastom ekonomiky, Nesrovnal tiež zvýšil dane z bytov „o hodnotu jednej kávy“.
Ftáčnik uvádza, že zadlženie dnes presahuje 51,4 percenta, čo „podľa zákona o rozpočtovej zodpovednosti vyžaduje prijatie osobitných opatrení“.
Magistrát na otázku, prečo sa dlh prehĺbil, neodpovedal. Poslal stanovisko, kde tvrdí, že zadlženosť sa síce počas minulého obdobia síce znižovala, no mestské firmy si brali úvery, ktoré je treba hradiť z rozpočtu.
"Počas funkčného obdobia primátora Bratislavy Iva Nesrovnala sa reštrukturalizoval dlh, nevýhodné úvery sa splatili alebo sa im zmenili podmienky tak, aby sa platilo menej na úrokoch. Mesto tak dáva na splácanie úrokov z úverov o 63 percent menej ako v roku 2014. Ide o 1,147 mil. eur ročne," tvrdí hovorkyňa.
Transparentná samospráva?
„Vypoviem všetky zmluvy, ktoré Bratislavčanov okrádajú,“ avizoval Nesrovnal. Mimovládna organizácia Transparency International však Bratislavu označila za „hlavné mesto svojvoľného zadávania zákaziek“.
V rebríčku transparentnosti Bratislava klesla o 25 pozícií na 42. miesto.
Magistrát dostal od roku 2015 od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) celkovo šesťkrát nariadenie zrušiť, či zmeniť nezákonne vedené tendre. „Žiadne iné mesto nemalo viac ako tri pochybenia,“ píšu. Bratislava si tak vyslúžila aj najvyššiu pokutu 174-tisíc eur za nezákonný priebeh tendra na vodorovné dopravné značenie.
Transparency sa na korupciu pýtala aj obyvateľov miest. Až 43 percent ľudí malo pocit, že sa zákazky rozdeľujú na základe korupcie. „Z celoslovenského priemeru sa však vymyká jedno mesto, kde korupciu pri zákazkách vidia až dve tretiny jeho obyvateľov. Sú to – Bratislavčania,“ napísala Transparency International.
Problémy má aj nová stránka mesta, z ktorej zmizlo množstvo dokumentov, napríklad zápisnice z rokovaní. Keď sme si ich vyžiadali, mesto tvrdilo, že ich musí znovu naskenovať. Problematické je aj vyhľadávanie, nedokáže napríklad nájsť zoznam kandidátov na poslancov v novembrových voľbách. Stránka však získala ocenenie na 20. ročníku Microsoft Awards 2018.
Na stránke bolo v minulosti aj majetkové priznanie primátora Milana Ftáčnika. Nesrovnal v tradícii nepokračoval, jeho priznanie sme si museli vyžiadať cez infozákon, pričom nám ho doručili po 2,5 mesiaci.
Bilbordy a ulice
Primátor chce bojovať aj s vizuálnym smogom. Tvrdí, že doteraz odstránili takmer tisíc reklamných plôch. Tie sú vo veľkej miere na pozemkoch mesta, vyzvali k tomu i mestské časti.

Vo svojej knihe zo septembra píše, že ich bolo až 1500. Celkovo v meste narátali 9600 reklamných zariadení väčších ako tri štvorcové metre.
Za riaditeľa sekcie správy nehnuteľností pritom Nesrovnal angažoval bývalého obchodného riaditeľa asi najväčšej bilbordovej spoločnosti Big Media Miroslava Bialka.
Podarilo sa mu zaviesť kontajnery pre bioodpad. Nevyšiel zámer začať stavať 200 nájomných bytov.
Kultúra na chvoste
Nesrovnal chce založiť aj stálu scénu v mestskom divadle, kde dnes hosťujú iné divadlá. Sľuby v oblasti kultúry spred štyroch rokov ako vytvoriť podmienky pre vznik kultúrnych zariadení ako Dom hudby, mestský amfiteáter či galérie mladých umelcov, však ostali nesplnené.
Sľuboval aj „vypracovať koncept Dunajskej promenády aj s projektom PKO“. Presadil však jeho predaj za euro. Promenádu na základe dohody so Starým Mestom zrekonštruovali J&T, Vydrica a Penta, pričom z nej zmizla frekventovaná cyklotrasa.