SME

Nesrovnal sľubuje pred voľbami aj to, čo pred rokmi

Niektoré sľuby splnil, iné presunul, ďalšie nesplnil vôbec. V niektorých prípadoch urobil opak.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Primátor Ivo Nesrovnal tvrdí, že kandiduje, aby dotiahol začaté zmeny. S niektorými však ani nezačal. Jeho volebný program spred štyroch rokov z jeho stránok zmizol.

„Vážení Bratislavčania, je 25 rokov po Nežnej revolúcii a Bratislava je na križovatke. Kolabuje doprava, v meste je neporiadok. Bilbordy a grafity ničia verejné priestranstvá a developeri si robia, čo chcú,“ napísal Nesrovnal vo svojom programe pred štyrmi rokmi. Jeho názov bol 111 krokov, ako vrátiť Bratislavu Bratislavčanom.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasný volebný program nazval Moja zmluva s Bratislavčanmi a obsahuje 11 bodov.

Na cestách ešte horšie

Nesrovnal sľuboval parkovaciu politiku, vytvorenie záchytných parkovísk, vybudovanie bezpečných a priamych radiál z mestských častí.

Nie je nič ľahšie, ako písať volebné sľuby.

Ivo Nesrovnal, (úvod k volebnému programu)

Dnes hovorí, že dotiahne rozbehnuté projekty parkovacích domov a záchytných parkovísk a prijme pravidlá pre parkovanie.

Zo štyroch plánovaných parkovísk dnes čaká na stavebné povolenie len to pri cintoríne vo Vrakuni. Petržalské pri Janíkovom dvore a ďalšie pri Jurajovom dvore a vo Vajnoroch sa len chystajú.

Na parkovacej politike sa mu s poslancami nedarí zhodnúť už roky. Problém s tým mal aj jeho predchodca Milan Ftáčnik. Presadil však znenie parkovacej politiky, no poslanci dnes nechcú schváliť úpravy štatútu mesta tak, aby začala platiť.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia oceňujú, že sa v meste opravujú cesty. To sa podarilo aj vďaka desaťmiliónovej dotácii od vlády.

Mesto celkovo podľa magistrátu do opráv investovalo 18,5 milióna eur, opravilo 121 kilometrov ciest, viac ako 20 kilometrov chodníkov a 19 zastávok MHD.

Zapojenie železnice

Nesrovnalovi vyšiel sľub so zapojením železnice do mestskej hromadnej dopravy, čo však železnice plánovali už dlhé roky. Tak ako pred štyrmi rokmi sľubuje vybudovanie novej železničnej stanice v lokalite Filiálka.

Kontroverznú zmluvu o prestavbe hlavnej stanice však nevypovedal. Dokončil rekonštrukciu Starého mosta, spustenú za Ftáčnika, dal opraviť Most SNP.

Na druhý pokus sa mu podarilo spustiť bikesharing, o ktorý sa neúspešne pokúšal už jeho predchodca Ftáčnik. Cyklistom však chýbajú bezpečné mestské cyklotrasy.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát hlavného mesta Bratislava je najväčšou brzdou rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave

Cyklokoalícia

Pred štyrmi rokmi Nesrovnal hovoril, že treba zrýchliť ich budovanie. Dnes bilancuje, že vybudoval 36 kilometrov nových cyklochodníkov.

Cyklokoalícia však narátala len 11,5 kilometra. „Magistrát hlavného mesta Bratislava je najväčšou brzdou rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave,“ tvrdia.

Nové električky

„Budem pokračovať v rozvoji koľajovej dopravy,“ sľubuje primátor, ktorý však len nadväzuje na plány z roku 2013.

Chce dostavať električkovú trať na koniec Petržalky, zrekonštruovať trať cez Karlovu Ves do Dúbravky, pokračovať v príprave rekonštrukcie Ružinovskej a Vajnorskej radiály, dotiahnuť električku do Vajnor.

Prečítajte si tiež: Nové trate električiek už mohli byť Čítajte 

Podľa odborníkov však minimálne rekonštrukcie mohli byť spustené. Ale mesto nestihlo prípravy a muselo ešte pred troma rokmi vracať vyše 800-tisíc do eurofondov.

Projekty nových tratí v Ružinove, Devínskej Novej Vsi, Vrakuni a Podunajských Biskupiciach, prepojených na železnicu, plánuje Nesrovnal „rozvíjať“.

V programe vraví, že sa chce venovať rozvoju zanedbaných verejných priestranstiev a pýši sa Trnavským mýtom. Podľa poslanca Gábora Grendela však o podchode so súkromným investorom začala rokovať skupina dobrovoľníkov a ten potom požiadal mesto o prenájom, ktorý schválili poslanci.

Dlh rastie?

Ani vo volebnom programe spred štyroch rokov, ani dnes Nesrovnal nesľubuje znížiť zadlženie mesta. Podľa exprimátora Milana Ftáčnika ho totiž zvýšil.

„Mesto odovzdá s rekordným dlhom 142 miliónov eur a rezervným fondom 0,7 milióna eur, hoci ešte začiatkom tohto roka tam bolo viac ako 25 miliónov eur,“ napísal na svojom blogu kandidát na mestského poslanca Ftáčnik. Tvrdí, že nástupcovi mesto odovzdával s dlhom 111 miliónov eur a miliónovým rezervným fondom.

Mesto má pritom oveľa väčší rozpočet ako za Ftáčnika. Tohoročné plánované príjmy sú 387,5 milióna eur, v roku 2014 boli necelých 220 miliónov eur. Príjmy rastú v súvislosti s rastom ekonomiky, Nesrovnal tiež zvýšil dane z bytov „o hodnotu jednej kávy“.

Ftáčnik uvádza, že zadlženie dnes presahuje 51,4 percenta, čo „podľa zákona o rozpočtovej zodpovednosti vyžaduje prijatie osobitných opatrení“.

Magistrát na otázku, prečo sa dlh prehĺbil, neodpovedal. Poslal stanovisko, kde tvrdí, že zadlženosť sa síce počas minulého obdobia síce znižovala, no mestské firmy si brali úvery, ktoré je treba hradiť z rozpočtu.

"Počas funkčného obdobia primátora Bratislavy Iva Nesrovnala sa reštrukturalizoval dlh, nevýhodné úvery sa splatili alebo sa im zmenili podmienky tak, aby sa platilo menej na úrokoch. Mesto tak dáva na splácanie úrokov z úverov o 63 percent menej ako v roku 2014. Ide o 1,147 mil. eur ročne," tvrdí hovorkyňa.

Transparentná samospráva?

„Vypoviem všetky zmluvy, ktoré Bratislavčanov okrádajú,“ avizoval Nesrovnal. Mimovládna organizácia Transparency International však Bratislavu označila za „hlavné mesto svojvoľného zadávania zákaziek“.

V rebríčku transparentnosti Bratislava klesla o 25 pozícií na 42. miesto.

Magistrát dostal od roku 2015 od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) celkovo šesťkrát nariadenie zrušiť, či zmeniť nezákonne vedené tendre. „Žiadne iné mesto nemalo viac ako tri pochybenia,“ píšu. Bratislava si tak vyslúžila aj najvyššiu pokutu 174-tisíc eur za nezákonný priebeh tendra na vodorovné dopravné značenie.

Transparency sa na korupciu pýtala aj obyvateľov miest. Až 43 percent ľudí malo pocit, že sa zákazky rozdeľujú na základe korupcie. „Z celoslovenského priemeru sa však vymyká jedno mesto, kde korupciu pri zákazkách vidia až dve tretiny jeho obyvateľov. Sú to – Bratislavčania,“ napísala Transparency International.

Problémy má aj nová stránka mesta, z ktorej zmizlo množstvo dokumentov, napríklad zápisnice z rokovaní. Keď sme si ich vyžiadali, mesto tvrdilo, že ich musí znovu naskenovať. Problematické je aj vyhľadávanie, nedokáže napríklad nájsť zoznam kandidátov na poslancov v novembrových voľbách. Stránka však získala ocenenie na 20. ročníku Microsoft Awards 2018.

Na stránke bolo v minulosti aj majetkové priznanie primátora Milana Ftáčnika. Nesrovnal v tradícii nepokračoval, jeho priznanie sme si museli vyžiadať cez infozákon, pričom nám ho doručili po 2,5 mesiaci.

Bilbordy a ulice

Primátor chce bojovať aj s vizuálnym smogom. Tvrdí, že doteraz odstránili takmer tisíc reklamných plôch. Tie sú vo veľkej miere na pozemkoch mesta, vyzvali k tomu i mestské časti.

Prečítajte si tiež: Najväčšie kauzy sa týkajú aj developerov Čítajte 

Vo svojej knihe zo septembra píše, že ich bolo až 1500. Celkovo v meste narátali 9600 reklamných zariadení väčších ako tri štvorcové metre.

Za riaditeľa sekcie správy nehnuteľností pritom Nesrovnal angažoval bývalého obchodného riaditeľa asi najväčšej bilbordovej spoločnosti Big Media Miroslava Bialka.

Podarilo sa mu zaviesť kontajnery pre bioodpad. Nevyšiel zámer začať stavať 200 nájomných bytov.

Kultúra na chvoste

Nesrovnal chce založiť aj stálu scénu v mestskom divadle, kde dnes hosťujú iné divadlá. Sľuby v oblasti kultúry spred štyroch rokov ako vytvoriť podmienky pre vznik kultúrnych zariadení ako Dom hudby, mestský amfiteáter či galérie mladých umelcov, však ostali nesplnené.

Sľuboval aj „vypracovať koncept Dunajskej promenády aj s projektom PKO“. Presadil však jeho predaj za euro. Promenádu na základe dohody so Starým Mestom zrekonštruovali J&T, Vydrica a Penta, pričom z nej zmizla frekventovaná cyklotrasa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 019
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 440
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 646
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 585
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 512
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 812
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 626
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 316
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 156
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 936
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 308
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 821
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 7 782
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 129
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  4. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu