SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Električka na Nivy pôjde

Trasu, kade povedie, určí mesto, nie developer.

Električka mala jazdiť okolo nákupného centra Eurovea.Električka mala jazdiť okolo nákupného centra Eurovea. (Zdroj: Zdroj - J&T Real Estate)

BRATISLAVA. Staré Mesto a Nivy by mala spojiť nová električková trať. Nový primátor Matúš Vallo ju považuje za potrebnú pre riešenie dopravnej situácie v tejto časti mesta. Kadiaľ povedie, si však na základe vlastnej dopravnej štúdie určí samospráva a neosvojí si teda návrh, ktorý pripravilo a už zverejnila spoločnosť J&T Real Estate.

"Trasovanie tejto električky musí určiť dopravná štúdia, ktorú si urobí mesto. Štúdia developera nám na toto rozhodnutie nestačí," povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Developer predstavil centrálny električkový okruh Bratislavy Čítajte 

Vlani developerská firma J&T Real Estate zverejnila návrh novej električkovej trate od Šafárikovho námestia okolo Slovenského národného divadla cez Euroveu na Mlynské nivy. Súviselo to s viacerými jej projektami v lokalite, ako sú vežiaky Panorama City či pripravovaná Eurovea 2.

Štatút významnej investície

Projekt chcela spolufinancovať, no od vlády si tiež pýtala viaceré úľavy formou štatútu významnej investície. To by developerovi zjednodušilo vybavovanie povolení na úradoch a umožnilo aj vyvlastňovať pozemky.

Bratislavskí mestskí poslanci v minulom volebnom období s tým nesúhlasili, exprimátor Ivo Nesrovnal však podľa ich zistení vláde napísal, že zámer víta.

Vtedajší kandidát na primátora Matúš Vallo pripomínal, že výber trate mesto nemá nechávať na záujmy developera. Naopak, navrhovať a preverovať trasy električiek tak, aby najlepšie obslúžili dopravné potreby obyvateľov, je jeho povinnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Aj staronový predseda dopravnej komisie Jozef Uhler hovorí, že mesto potrebuje nezávislý dopravný model, ktorý posúdi všetky varianty možného trasovania novej trate.

"Aby sme vedeli správne rozhodnúť, pretože navrhnuté riešenie je iné, ako predpokladá územný generel dopravy,“ povedal.

Kade pôjde?

Developer si dal v štúdiu GFI vypracovať štúdiu, kde mu vyšla ako najvhodnejšia trasa Šafárikovo námestie – Pribinova – Košická s napojením na ružinovskú električkovú radiálu.

Generel, strategický dokument mesta, ktorého súčasťou je podrobný prieskum bratislavskej dopravy a jej riešenia, však s takouto trasou električky nepočítal.

Prečítajte si tiež: Kandidát na primátora Vallo: Developeri si robia, čo chcú. Chcem im určiť pravidlá Čítajte 

Experti z českého Centra dopravného výskumu, ktorí generel pre Bratislavu spracovali, v ňom tiež napísali, že neodporúčajú viesť trať cez Vajanského nábrežie, Pribinovu a Landererovu na Mlynské Nivy.

SkryťVypnúť reklamu

"Ako vhodnejšie bolo sledované jej vedenie do uzla Kamenné námestie cez Dunajskú / Grösslingovu," povedal SME Roman Čampula, vedúci oblasti analýz dopravného správania a modelovania dopravy.

Martin Fundárek zo združenia Lepšia doprava si zase myslí, že trať zo Šafárikovho námestia na Mlynské nivy je potrebná.

„Oblasť medzi ulicami Pribinova, Košická, Mlynské nivy a Dostojevského rad sa búrlivo rozvíja a počet ľudí, ktorí tu budú bývať alebo sem dochádzať za prácou či nákupmi, prudko porastie. Cestné komunikácie nie sú dimenzované na takýto nárast,“ hovorí Fundárek.

Podľa neho však treba diskutovať o tom, „či má viesť po Košickej a Pribinovej, Košickej, Landererovej, Olejkárskej a Pribinovej, či krížom cez toto územie."

Trať okolo Slovenského národného divadla, ktorú navrhla J&T Real Estate, narazila pred rokom na odpor vlády. Podľa ministerstva kultúry by električka odrezala Slovenské národné divadlo od pešej zóny a voľného prístupu k rieke, tiež by rušila predstavenia hlukom a otrasmi.

Ministerstvo kritizovalo aj to, že vyvlastnenie by sa týkalo nielen pozemku pred budovou SND, ale aj pod budovou a okolo nej.

Ministerstvo pôdohospodárstva zase žiadalo preukázať, že dopravné stavby predstavujú najlepšie riešenie pre dopravu na ovplyvnenom území.

Developer si potom dal urobiť štúdiu, v ktorej mu vyšla ako najvýhodnejšia trasa popred divadlo, ktorú predstavil už vlani. Jej výsledky zverejnil v septembri s tým, že výšku nákladov, na ktorých by sa chcel podieľať, odhadla na 30 miliónov eur, Dokončenie od získania všetkých povolení odhadol na 1,5 roka.

Prečítajte si tiež: Nové trate električiek už mohli byť Čítajte 

Primátor by finančnú podporu developera zrejme neodmietol. "Ak sa bude na financovaní trate podieľať developer, bola by to rýchlejšia a pre mesto aj výhodnejšia možnosť," vraví Vallo. Mesto však musí v prvom rade do roku 2023 dokončiť druhú etapu električky v Petržalke, aby mohlo využiť peniaze z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 645
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 767
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 269
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 258
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 731
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 071
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 020
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 961
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 731
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 285
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 949
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 812
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 361
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu