SME

Električka na Nivy pôjde

Trasu, kade povedie, určí mesto, nie developer.

Električka mala jazdiť okolo nákupného centra Eurovea.Električka mala jazdiť okolo nákupného centra Eurovea. (Zdroj: Zdroj - J&T Real Estate)

BRATISLAVA. Staré Mesto a Nivy by mala spojiť nová električková trať. Nový primátor Matúš Vallo ju považuje za potrebnú pre riešenie dopravnej situácie v tejto časti mesta. Kadiaľ povedie, si však na základe vlastnej dopravnej štúdie určí samospráva a neosvojí si teda návrh, ktorý pripravilo a už zverejnila spoločnosť J&T Real Estate.

"Trasovanie tejto električky musí určiť dopravná štúdia, ktorú si urobí mesto. Štúdia developera nám na toto rozhodnutie nestačí," povedal Vallo.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Developer predstavil centrálny električkový okruh Bratislavy Čítajte 

Vlani developerská firma J&T Real Estate zverejnila návrh novej električkovej trate od Šafárikovho námestia okolo Slovenského národného divadla cez Euroveu na Mlynské nivy. Súviselo to s viacerými jej projektami v lokalite, ako sú vežiaky Panorama City či pripravovaná Eurovea 2.

Štatút významnej investície

Projekt chcela spolufinancovať, no od vlády si tiež pýtala viaceré úľavy formou štatútu významnej investície. To by developerovi zjednodušilo vybavovanie povolení na úradoch a umožnilo aj vyvlastňovať pozemky.

Bratislavskí mestskí poslanci v minulom volebnom období s tým nesúhlasili, exprimátor Ivo Nesrovnal však podľa ich zistení vláde napísal, že zámer víta.

Vtedajší kandidát na primátora Matúš Vallo pripomínal, že výber trate mesto nemá nechávať na záujmy developera. Naopak, navrhovať a preverovať trasy električiek tak, aby najlepšie obslúžili dopravné potreby obyvateľov, je jeho povinnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Aj staronový predseda dopravnej komisie Jozef Uhler hovorí, že mesto potrebuje nezávislý dopravný model, ktorý posúdi všetky varianty možného trasovania novej trate.

"Aby sme vedeli správne rozhodnúť, pretože navrhnuté riešenie je iné, ako predpokladá územný generel dopravy,“ povedal.

Kade pôjde?

Developer si dal v štúdiu GFI vypracovať štúdiu, kde mu vyšla ako najvhodnejšia trasa Šafárikovo námestie – Pribinova – Košická s napojením na ružinovskú električkovú radiálu.

Generel, strategický dokument mesta, ktorého súčasťou je podrobný prieskum bratislavskej dopravy a jej riešenia, však s takouto trasou električky nepočítal.

Prečítajte si tiež: Kandidát na primátora Vallo: Developeri si robia, čo chcú. Chcem im určiť pravidlá Čítajte 

Experti z českého Centra dopravného výskumu, ktorí generel pre Bratislavu spracovali, v ňom tiež napísali, že neodporúčajú viesť trať cez Vajanského nábrežie, Pribinovu a Landererovu na Mlynské Nivy.

SkryťVypnúť reklamu

"Ako vhodnejšie bolo sledované jej vedenie do uzla Kamenné námestie cez Dunajskú / Grösslingovu," povedal SME Roman Čampula, vedúci oblasti analýz dopravného správania a modelovania dopravy.

Martin Fundárek zo združenia Lepšia doprava si zase myslí, že trať zo Šafárikovho námestia na Mlynské nivy je potrebná.

„Oblasť medzi ulicami Pribinova, Košická, Mlynské nivy a Dostojevského rad sa búrlivo rozvíja a počet ľudí, ktorí tu budú bývať alebo sem dochádzať za prácou či nákupmi, prudko porastie. Cestné komunikácie nie sú dimenzované na takýto nárast,“ hovorí Fundárek.

Podľa neho však treba diskutovať o tom, „či má viesť po Košickej a Pribinovej, Košickej, Landererovej, Olejkárskej a Pribinovej, či krížom cez toto územie."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trať okolo Slovenského národného divadla, ktorú navrhla J&T Real Estate, narazila pred rokom na odpor vlády. Podľa ministerstva kultúry by električka odrezala Slovenské národné divadlo od pešej zóny a voľného prístupu k rieke, tiež by rušila predstavenia hlukom a otrasmi.

Ministerstvo kritizovalo aj to, že vyvlastnenie by sa týkalo nielen pozemku pred budovou SND, ale aj pod budovou a okolo nej.

Ministerstvo pôdohospodárstva zase žiadalo preukázať, že dopravné stavby predstavujú najlepšie riešenie pre dopravu na ovplyvnenom území.

Developer si potom dal urobiť štúdiu, v ktorej mu vyšla ako najvýhodnejšia trasa popred divadlo, ktorú predstavil už vlani. Jej výsledky zverejnil v septembri s tým, že výšku nákladov, na ktorých by sa chcel podieľať, odhadla na 30 miliónov eur, Dokončenie od získania všetkých povolení odhadol na 1,5 roka.

Prečítajte si tiež: Nové trate električiek už mohli byť Čítajte 

Primátor by finančnú podporu developera zrejme neodmietol. "Ak sa bude na financovaní trate podieľať developer, bola by to rýchlejšia a pre mesto aj výhodnejšia možnosť," vraví Vallo. Mesto však musí v prvom rade do roku 2023 dokončiť druhú etapu električky v Petržalke, aby mohlo využiť peniaze z eurofondov.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 245
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 246
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 582
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 518
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 202
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 326
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 033
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 345
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 981
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 560
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 488
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu