Električka na Nivy pôjde

Trasu, kade povedie, určí mesto, nie developer.

Električka mala jazdiť okolo nákupného centra Eurovea.Električka mala jazdiť okolo nákupného centra Eurovea.(Zdroj: Zdroj - J&T Real Estate)

BRATISLAVA. Staré Mesto a Nivy by mala spojiť nová električková trať. Nový primátor Matúš Vallo ju považuje za potrebnú pre riešenie dopravnej situácie v tejto časti mesta. Kadiaľ povedie, si však na základe vlastnej dopravnej štúdie určí samospráva a neosvojí si teda návrh, ktorý pripravilo a už zverejnila spoločnosť J&T Real Estate.

"Trasovanie tejto električky musí určiť dopravná štúdia, ktorú si urobí mesto. Štúdia developera nám na toto rozhodnutie nestačí," povedal Vallo.

Prečítajte si tiež: Developer predstavil centrálny električkový okruh Bratislavy

Vlani developerská firma J&T Real Estate zverejnila návrh novej električkovej trate od Šafárikovho námestia okolo Slovenského národného divadla cez Euroveu na Mlynské nivy. Súviselo to s viacerými jej projektami v lokalite, ako sú vežiaky Panorama City či pripravovaná Eurovea 2.

Štatút významnej investície

Projekt chcela spolufinancovať, no od vlády si tiež pýtala viaceré úľavy formou štatútu významnej investície. To by developerovi zjednodušilo vybavovanie povolení na úradoch a umožnilo aj vyvlastňovať pozemky.

Bratislavskí mestskí poslanci v minulom volebnom období s tým nesúhlasili, exprimátor Ivo Nesrovnal však podľa ich zistení vláde napísal, že zámer víta.

Vtedajší kandidát na primátora Matúš Vallo pripomínal, že výber trate mesto nemá nechávať na záujmy developera. Naopak, navrhovať a preverovať trasy električiek tak, aby najlepšie obslúžili dopravné potreby obyvateľov, je jeho povinnosť.

Aj staronový predseda dopravnej komisie Jozef Uhler hovorí, že mesto potrebuje nezávislý dopravný model, ktorý posúdi všetky varianty možného trasovania novej trate.

"Aby sme vedeli správne rozhodnúť, pretože navrhnuté riešenie je iné, ako predpokladá územný generel dopravy,“ povedal.

Kade pôjde?

Developer si dal v štúdiu GFI vypracovať štúdiu, kde mu vyšla ako najvhodnejšia trasa Šafárikovo námestie – Pribinova – Košická s napojením na ružinovskú električkovú radiálu.

Generel, strategický dokument mesta, ktorého súčasťou je podrobný prieskum bratislavskej dopravy a jej riešenia, však s takouto trasou električky nepočítal.

Prečítajte si tiež: Kandidát na primátora Vallo: Developeri si robia, čo chcú. Chcem im určiť pravidlá

Experti z českého Centra dopravného výskumu, ktorí generel pre Bratislavu spracovali, v ňom tiež napísali, že neodporúčajú viesť trať cez Vajanského nábrežie, Pribinovu a Landererovu na Mlynské Nivy.

"Ako vhodnejšie bolo sledované jej vedenie do uzla Kamenné námestie cez Dunajskú / Grösslingovu," povedal SME Roman Čampula, vedúci oblasti analýz dopravného správania a modelovania dopravy.

Martin Fundárek zo združenia Lepšia doprava si zase myslí, že trať zo Šafárikovho námestia na Mlynské nivy je potrebná.

„Oblasť medzi ulicami Pribinova, Košická, Mlynské nivy a Dostojevského rad sa búrlivo rozvíja a počet ľudí, ktorí tu budú bývať alebo sem dochádzať za prácou či nákupmi, prudko porastie. Cestné komunikácie nie sú dimenzované na takýto nárast,“ hovorí Fundárek.

Podľa neho však treba diskutovať o tom, „či má viesť po Košickej a Pribinovej, Košickej, Landererovej, Olejkárskej a Pribinovej, či krížom cez toto územie."

Trať okolo Slovenského národného divadla, ktorú navrhla J&T Real Estate, narazila pred rokom na odpor vlády. Podľa ministerstva kultúry by električka odrezala Slovenské národné divadlo od pešej zóny a voľného prístupu k rieke, tiež by rušila predstavenia hlukom a otrasmi.

Ministerstvo kritizovalo aj to, že vyvlastnenie by sa týkalo nielen pozemku pred budovou SND, ale aj pod budovou a okolo nej.

Ministerstvo pôdohospodárstva zase žiadalo preukázať, že dopravné stavby predstavujú najlepšie riešenie pre dopravu na ovplyvnenom území.

Developer si potom dal urobiť štúdiu, v ktorej mu vyšla ako najvýhodnejšia trasa popred divadlo, ktorú predstavil už vlani. Jej výsledky zverejnil v septembri s tým, že výšku nákladov, na ktorých by sa chcel podieľať, odhadla na 30 miliónov eur, Dokončenie od získania všetkých povolení odhadol na 1,5 roka.

Prečítajte si tiež: Nové trate električiek už mohli byť

Primátor by finančnú podporu developera zrejme neodmietol. "Ak sa bude na financovaní trate podieľať developer, bola by to rýchlejšia a pre mesto aj výhodnejšia možnosť," vraví Vallo. Mesto však musí v prvom rade do roku 2023 dokončiť druhú etapu električky v Petržalke, aby mohlo využiť peniaze z eurofondov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 28 554
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 450
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 623
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 921
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 128
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 8 861
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 119
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 603
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 387
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 241