SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Obchod, nie podchod

Bratislava si vytvorila chorobnú závislosť od developerov, ktorí čoraz šikovnejšie vytvárajú dojem, že im ide aj o niečo iné ako o zisky.

(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

Stretol som po rokoch predavača z podchodu na Trnavskom mýte. Už pracuje inde. Drobný živnostník, celé roky predáva doplnky k mobilom, nabíjačky, obaly. Vždy poradí, usmeje sa, nainštaluje a čo práve na sklade nemá, objedná.

Mesto Bratislava podpísalo s developerom Immocap Group (Central a už aj Istropolis) zmluvu na prenájom podchodu na Trnavskom mýte za 1 (slovom jedno) euro na 15 rokov! S možnosťou opcie na ďalších päť rokov.

Nájomné za mini plochu sa zvýšilo z 500 na 2400 eur mesačne + energie! Navyše, nájomca musí otvoriť sedem dní v týždni od siedmej ráno do siedmej večer. Ktorý obuvník, hodinár, predavač novín alebo akýkoľvek poctivý remeselník si môže dovoliť také zderské podmienky?

Skryť Vypnúť reklamu

Typická Bratislava: nevieme si s niečím poradiť, zničíme verejný priestor, necháme ho sprivatizovať, nazveme to „revitalizácia“ a plochu aj zisk prenecháme korporácii.

Investor už priznal, že došlo „k drobným zmenám pri jednotlivých prevádzkach“, čo v preklade z korporátneho do ľudského jazyka znamená, že tam prakticky nikto z pôvodných nezostal a namiesto nich prídu reťazce. Ak by si niekto myslel, že za také neuveriteľne výhodné podmienky firma aspoň všetko opraví za vlastné, vôbec nie. Rekonštrukciu eskalátorov aj okolia hradíme my všetci. Existujú vážne podozrenia, že podobný osud čaká Istropolis.

Novomestský bermudský trojuholník si zaslúži lepší osud, než sa stať ďalším tuctovým obchoďákom. Hlavne mladým by sa zišli aj iné voľnočasové aktivity ako nakupovanie. Navyše, Trnavské mýto sa mení na jedno z najhorúcejších v hlavnom meste. Takto nevzniká domov, iba priestor, v ére globálneho otepľovania navyše čoraz častejšie pravdepodobne neobývateľný.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislava si vytvorila chorobnú závislosť od developerov, ktorí čoraz šikovnejšie vytvárajú dojem, že im ide aj o niečo iné ako o zisky, a ktorí nefungujúce transparentné verejné riadenie nahrádzajú neprehľadným manažmentom metropoly ako firmy.

Spoločné menia na súkromné, šetria na službách, problémy životného prostredia neriešia, lebo ich považujú za zbytočnú príťaž. Zeleň chápu tak, že prinesú z hobbymarketu zrolovaný koberec trávnika, ktorý sa pekne nafotí a do mesiaca uschne. Stačí sa pozrieť na Spojnú a na „trávnik nášho predsedníctva“, pričom teraz sa to isté deje na Námestí slobody. Namiesto solidarity vládne konkurenčný boj. Zvyšky verejného priestoru zaplavuje vizuálny a zvukový smog.


Mesto však nie je vec, ktorá sa dá po roku vymeniť ako nový produkt vyššej úrovne. Politika a biznis ešte stále nie sú to isté. Mestotvorné prvky nie sú predmety. Jadrom mestskej politiky nemá byť lobing koncernov. Silnie vo mne dojem, že hoci Bratislava pôsobí na prvý dojem farebnejšie a živšie, v skutočnosti sa mení na nákupnú a zábavnú púšť.

Skryť Vypnúť reklamu


Na Trnavskom mýte mohol konečne vzniknúť pekný a bezpečný podchod pre všetkých, no namiesto toho tam pokračuje mall pre konzumentov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 363
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 850
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 587
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 578
  5. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 159
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 068
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 461
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 279
  9. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 8 814
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 8 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu