SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Vodáci varujú pred nebezpečným riešením pilierov diaľničného mosta D4

Obavy sú podľa stavebníka neodôvodnené.

Výstavba úseku diaľnice D4 Jarovce – Ivanka sever, ktorý bude súčasťou bratislavského obchvatu.Výstavba úseku diaľnice D4 Jarovce – Ivanka sever, ktorý bude súčasťou bratislavského obchvatu. (Zdroj: TASR/Marko Erd)

BRATISLAVA. Pri výstavbe diaľničného mosta D4 cez Dunaj sa má použiť konštrukcia pilierov, ktorá nebola nikde na svete použitá na riekach s rýchlosťou toku podobnou Dunaju v okolí Bratislavy a môže byť životu nebezpečná pre plavcov vo vode a pre malé plavidlá.

Tvrdí to Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK), ktorá na to upozornila TASR.

Stavebník a aj úrady to však odmietajú.

Vodáci považujú riešenie za nebezpečné

Prečítajte si tiež: Pri Dunaji vznikne svetový areál pre vodákov a veslárov Čítajte 

V prebiehajúcom stavebnom konaní k výstavbe diaľničného mosta nultého obchvatu cez Dunaj zistila asociácia, že piliere mosta cez Dunaj, ktoré boli súčasťou projektovej dokumentácie schválenej v územnom rozhodnutí, boli nahradené konštrukciou pilierov mosta osadených priamo v Dunaji.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je to v rozpore s dokumentáciou predloženou k územnému rozhodnutiu, kde piliere boli osadené do brehu, čím bola zabezpečená bezkolízna plavba všetkých plavidiel v celom profile Dunaja," tvrdí asociácia.

Technické riešenie pilierov mosta považuje za nebezpečné, pretože vďaka nemu môže dôjsť k zachytávaniu brvien či stromov a spôsobeniu kolíznych situácií s malými plavidlami či plavcami.

"Nebezpečné sú aj zmeny prúdových režimov v okolí konštrukcie pilierov a pod nimi, v dôsledku ktorých môže dôjsť k stiahnutiu malých plavidiel alebo plavcov," upozorňujú vodáci.

Neodôvodnené obavy

Prečítajte si tiež: Polícia začala konať v prípade Jarovského ramena Čítajte 

Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, pre TASR uviedlo, že súlad riešenia s územným rozhodnutím bol preukázaný vydaním záväzného stanoviska okresným úradom.

Skryť Vypnúť reklamu

"Technické riešenie s dvoma piliermi v hlavnom toku rieky Dunaj korešponduje s pôvodným riešením navrhovaným v dokumentácii pre územné rozhodnutie a následne i v dokumentácii pre stavebné povolenie. Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom," uviedlo konzorcium.

Obavy zo strany ABVK sú podľa stavebníka neodôvodnené, nemajú žiadne technické opodstatnenie a neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou alebo štatistikou.

Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Na tieto zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky, momentálne zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude si odsúhlasovať aj zmeny stavby pred dokončením.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ministerstvo o zmene stavby pred dokončením zatiaľ nerozhodlo. Samotný proces zmeny stavby pred dokončením na stavbe 'Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever' nebol ani zastavený, ani zamietnutý. V súčasnosti je však konanie prerušené, nakoľko účastníci konania podávajú proti jednotlivým úkonom námietky," uviedlo ministerstvo pre TASR.

Stavba však nie je podľa rezortu pozastavená. Vo veci stavebných prác v súvislosti s osadením pilierov v toku Dunaja ministerstvo vykoná štátny stavebný dohľad.

Dopravný úrad pre TASR skonštatoval, že varovanie ABVK pred nebezpečným technickým riešením pilierov nie je ničím preukázané.

"Bezpečnosť prevádzky plavidiel bude v profile mosta zabezpečená jeho označením signálnymi znakmi v zmysle Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI. V prípade plavcov je na osobnej zodpovednosti plavca, aby sa miestam, ako sú piliere mosta, vo všeobecnosti vyhol a neohrozil tým seba, prípadne iné osoby," uviedol úrad.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 284
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 336
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 326
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 158
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 163
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 498
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 778
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 911
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 761
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 734
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu