SME

Na vlakové spojenie Bratislava - Komárno bude súťaž

Ministerstvo oznámilo zámer vysúťažiť nového dopravcu. Do konca roku 2020 je ním Regiojet

Regionálny vlak RegioJetu v zastávke Dunajská Streda.Regionálny vlak RegioJetu v zastávke Dunajská Streda. (Zdroj: SME/Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy plánuje vypísať súťaž na prevádzku osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Zámer oznámilo v Úradnom vestníku Európskej únie. Ide o podmienku zverejnenia rok pred samotným konaním súťaže.

Prečítajte si tiež: Vlak do mesta obíde zápchy Čítajte 

Osobnú dopravu teraz vo verejnom záujme na objednávku štátu zabezpečuje súkromný prepravca RegioJet od roku 2012 a zmluva mu uplynie koncom roku 2020. Ministerstvo pripravuje liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na viacerých regionálnych tratiach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyťažená trasa

Jednokoľajová železničná trať Bratislava - Komárno meria sto kilometrov a patrí k vysoko vyťaženým. Elektrifikované sú krátke úseky v Bratislave a v Komárne. Pre zvýšený záujem o cestovanie bol v roku 2011 zrekonštruovaný úsek Bratislava - Podunajské Biskupice - Dunajská Streda.

"Táto trať sa teší vysokému záujmu cestujúcich. Veríme, že liberalizácia prinesie ďalšie zlepšovanie služieb a komfortnejšie cestovanie," povedal minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd).

"Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a súťaž priniesla výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich," uviedol minister.

Hodinové intervaly, v špičke 30 minút

Prečítajte si tiež: Na RegioJet postačí električenka Čítajte 

V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú skrátené na tridsať minút.

SkryťVypnúť reklamu

Z Komárna do Bratislavy je nastavený dvojhodinový interval, v špičke zahustený na hodinu. Technické možnosti križovania a priepustnosti jednokoľajovej trate nepovoľujú hustejší sled vlakov.

"Ministerstvo pre zlepšovanie stavu podniká viacero krokov na zvyšovanie kapacity vlakov. Uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia a pridanie ďalších zastávok či modernizácii zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov," priblížila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Ministerstvo chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, malých aj veľkých. V súlade s európskou legislatívou by sa súťaže na viacerých tratiach mohli začať už v budúcom roku.

SkryťVypnúť reklamu

Už skôr oznámilo zámer vyhlásiť súťaže na prevádzku osobnej dopravy na železničných tratiach Žilina - Rajec a Košice - Moldava nad Bodvou. Prepravu tam zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). V pláne sú súťaže aj na iných regionálnych tratiach.

Liberalizácia

Prečítajte si tiež: Bratislavčanov zvezie do práce RegioJet Čítajte 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) sa nedávno vyjadril, že liberalizáciu železničnej osobnej dopravy treba riešiť ako súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy. Sústrediť sa podľa neho treba najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy.

Ako informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký, vnímajú previazanosť zámerov ministerstva dopravy - liberalizovať železničnú dopravu a meniť systém objednávania a koordinácie verejnej osobnej dopravy koncepčne cez tzv. dopravnú autoritu.

"Nie celkom rozumiem aktivite ministerstva dopravy a výstavby v tejto oblasti. Na jednej strane deklaruje záujem zriadiť dopravnú autoritu – subjekt, ktorý by mal byť objednávateľom a koordinátorom verejnej osobnej dopravy, na druhej strane pripravuje kroky, ktoré takúto efektívnu koordináciu môžu znemožniť,“ uviedol Cenký.

Reagoval tak na zámer rezortu dopravy pripraviť súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na viacerých tratiach. Plánované snahy ministerstva zriadiť dopravnú autoritu považuje riaditeľ IDH za úvodný krok k systémovému riešeniu verejnej osobnej dopravy na Slovensku a riešeniu liberalizácie osobnej železničnej dopravy ako jednej jeho súčasti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 463
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 595
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 082
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 154
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 677
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 632
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 758
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 123
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 904
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 804
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Yevhen Hessen: Ako dosiahnuť rozvod v zahraničí (informácie pre utečencov z Ukrajiny)
SkryťZatvoriť reklamu