Na vlakové spojenie Bratislava - Komárno bude súťaž

Ministerstvo oznámilo zámer vysúťažiť nového dopravcu. Do konca roku 2020 je ním Regiojet

Regionálny vlak RegioJetu v zastávke Dunajská Streda.(Zdroj: SME/Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy plánuje vypísať súťaž na prevádzku osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Zámer oznámilo v Úradnom vestníku Európskej únie. Ide o podmienku zverejnenia rok pred samotným konaním súťaže.

Prečítajte si tiež: Vlak do mesta obíde zápchy

Osobnú dopravu teraz vo verejnom záujme na objednávku štátu zabezpečuje súkromný prepravca RegioJet od roku 2012 a zmluva mu uplynie koncom roku 2020. Ministerstvo pripravuje liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na viacerých regionálnych tratiach.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyťažená trasa

Jednokoľajová železničná trať Bratislava - Komárno meria sto kilometrov a patrí k vysoko vyťaženým. Elektrifikované sú krátke úseky v Bratislave a v Komárne. Pre zvýšený záujem o cestovanie bol v roku 2011 zrekonštruovaný úsek Bratislava - Podunajské Biskupice - Dunajská Streda.

"Táto trať sa teší vysokému záujmu cestujúcich. Veríme, že liberalizácia prinesie ďalšie zlepšovanie služieb a komfortnejšie cestovanie," povedal minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd).

"Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a súťaž priniesla výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich," uviedol minister.

Hodinové intervaly, v špičke 30 minút

Prečítajte si tiež: Na RegioJet postačí električenka

V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú skrátené na tridsať minút.

Z Komárna do Bratislavy je nastavený dvojhodinový interval, v špičke zahustený na hodinu. Technické možnosti križovania a priepustnosti jednokoľajovej trate nepovoľujú hustejší sled vlakov.

"Ministerstvo pre zlepšovanie stavu podniká viacero krokov na zvyšovanie kapacity vlakov. Uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia a pridanie ďalších zastávok či modernizácii zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov," priblížila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Ministerstvo chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, malých aj veľkých. V súlade s európskou legislatívou by sa súťaže na viacerých tratiach mohli začať už v budúcom roku.

Už skôr oznámilo zámer vyhlásiť súťaže na prevádzku osobnej dopravy na železničných tratiach Žilina - Rajec a Košice - Moldava nad Bodvou. Prepravu tam zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). V pláne sú súťaže aj na iných regionálnych tratiach.

Liberalizácia

Prečítajte si tiež: Bratislavčanov zvezie do práce RegioJet

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) sa nedávno vyjadril, že liberalizáciu železničnej osobnej dopravy treba riešiť ako súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy. Sústrediť sa podľa neho treba najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy.

Ako informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký, vnímajú previazanosť zámerov ministerstva dopravy - liberalizovať železničnú dopravu a meniť systém objednávania a koordinácie verejnej osobnej dopravy koncepčne cez tzv. dopravnú autoritu.

"Nie celkom rozumiem aktivite ministerstva dopravy a výstavby v tejto oblasti. Na jednej strane deklaruje záujem zriadiť dopravnú autoritu – subjekt, ktorý by mal byť objednávateľom a koordinátorom verejnej osobnej dopravy, na druhej strane pripravuje kroky, ktoré takúto efektívnu koordináciu môžu znemožniť,“ uviedol Cenký.

Reagoval tak na zámer rezortu dopravy pripraviť súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na viacerých tratiach. Plánované snahy ministerstva zriadiť dopravnú autoritu považuje riaditeľ IDH za úvodný krok k systémovému riešeniu verejnej osobnej dopravy na Slovensku a riešeniu liberalizácie osobnej železničnej dopravy ako jednej jeho súčasti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 445
  2. Vizuálny smog je problém 8 458
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 693
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 055
  5. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 985
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 810
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 461
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 141
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 934
  10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 727