SME
Utorok, 4. august, 2020 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Na vlakové spojenie Bratislava - Komárno bude súťaž

Ministerstvo oznámilo zámer vysúťažiť nového dopravcu. Do konca roku 2020 je ním Regiojet

Regionálny vlak RegioJetu v zastávke Dunajská Streda.Regionálny vlak RegioJetu v zastávke Dunajská Streda. (Zdroj: SME/Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy plánuje vypísať súťaž na prevádzku osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Zámer oznámilo v Úradnom vestníku Európskej únie. Ide o podmienku zverejnenia rok pred samotným konaním súťaže.

Prečítajte si tiež: Vlak do mesta obíde zápchy Čítajte 

Osobnú dopravu teraz vo verejnom záujme na objednávku štátu zabezpečuje súkromný prepravca RegioJet od roku 2012 a zmluva mu uplynie koncom roku 2020. Ministerstvo pripravuje liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na viacerých regionálnych tratiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyťažená trasa

Jednokoľajová železničná trať Bratislava - Komárno meria sto kilometrov a patrí k vysoko vyťaženým. Elektrifikované sú krátke úseky v Bratislave a v Komárne. Pre zvýšený záujem o cestovanie bol v roku 2011 zrekonštruovaný úsek Bratislava - Podunajské Biskupice - Dunajská Streda.

"Táto trať sa teší vysokému záujmu cestujúcich. Veríme, že liberalizácia prinesie ďalšie zlepšovanie služieb a komfortnejšie cestovanie," povedal minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd).

"Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a súťaž priniesla výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich," uviedol minister.

Hodinové intervaly, v špičke 30 minút

Prečítajte si tiež: Na RegioJet postačí električenka Čítajte 

V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú skrátené na tridsať minút.

Skryť Vypnúť reklamu

Z Komárna do Bratislavy je nastavený dvojhodinový interval, v špičke zahustený na hodinu. Technické možnosti križovania a priepustnosti jednokoľajovej trate nepovoľujú hustejší sled vlakov.

"Ministerstvo pre zlepšovanie stavu podniká viacero krokov na zvyšovanie kapacity vlakov. Uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia a pridanie ďalších zastávok či modernizácii zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov," priblížila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Ministerstvo chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, malých aj veľkých. V súlade s európskou legislatívou by sa súťaže na viacerých tratiach mohli začať už v budúcom roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Už skôr oznámilo zámer vyhlásiť súťaže na prevádzku osobnej dopravy na železničných tratiach Žilina - Rajec a Košice - Moldava nad Bodvou. Prepravu tam zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). V pláne sú súťaže aj na iných regionálnych tratiach.

Liberalizácia

Prečítajte si tiež: Bratislavčanov zvezie do práce RegioJet Čítajte 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) sa nedávno vyjadril, že liberalizáciu železničnej osobnej dopravy treba riešiť ako súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy. Sústrediť sa podľa neho treba najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy.

Ako informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký, vnímajú previazanosť zámerov ministerstva dopravy - liberalizovať železničnú dopravu a meniť systém objednávania a koordinácie verejnej osobnej dopravy koncepčne cez tzv. dopravnú autoritu.

"Nie celkom rozumiem aktivite ministerstva dopravy a výstavby v tejto oblasti. Na jednej strane deklaruje záujem zriadiť dopravnú autoritu – subjekt, ktorý by mal byť objednávateľom a koordinátorom verejnej osobnej dopravy, na druhej strane pripravuje kroky, ktoré takúto efektívnu koordináciu môžu znemožniť,“ uviedol Cenký.

Reagoval tak na zámer rezortu dopravy pripraviť súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na viacerých tratiach. Plánované snahy ministerstva zriadiť dopravnú autoritu považuje riaditeľ IDH za úvodný krok k systémovému riešeniu verejnej osobnej dopravy na Slovensku a riešeniu liberalizácie osobnej železničnej dopravy ako jednej jeho súčasti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov
  2. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  3. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  4. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  5. Už 20 rokov ponúka Kaufland široký sortiment za výhodné ceny
  6. Moderná športová hala vďaka PEM Buildings
  7. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete
  8. Chystáte sa na Baby shower? Tri tipy, ako potešiť budúcu mamičku
  9. Vďaka týmto 4 tipom bude váš domáci internet bezchybný
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí!
  1. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  2. Pochod smrti
  3. Ručné ovládanie auta – šanca pre vodičov s hendikepom
  4. A na týchto miestach ste už boli?
  5. Konečne nažive
  6. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  7. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  8. Reforma
  9. Až polovicu Slovákov trápia kĺbové problémy
  10. Mimoriadna zbierka Tesca
  1. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 19 668
  2. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 14 930
  3. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 13 944
  4. Gaderská dolina poteší celú rodinu 11 850
  5. Čas na zmenu banky je tu - za prenos účtu môžete získať 300 eur 11 468
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 10 292
  7. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 10 262
  8. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 10 064
  9. Hľadáte bezstarostný relax? Dovolenkujte v hoteli pre dospelých 9 709
  10. Nové články môžete na SME.sk čítať prvú hodinu zadarmo 9 606
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu