SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Na vlakové spojenie Bratislava - Komárno bude súťaž

Ministerstvo oznámilo zámer vysúťažiť nového dopravcu. Do konca roku 2020 je ním Regiojet

Regionálny vlak RegioJetu v zastávke Dunajská Streda.Regionálny vlak RegioJetu v zastávke Dunajská Streda. (Zdroj: SME/Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy plánuje vypísať súťaž na prevádzku osobnej železničnej dopravy na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Zámer oznámilo v Úradnom vestníku Európskej únie. Ide o podmienku zverejnenia rok pred samotným konaním súťaže.

Prečítajte si tiež: Vlak do mesta obíde zápchy Čítajte 

Osobnú dopravu teraz vo verejnom záujme na objednávku štátu zabezpečuje súkromný prepravca RegioJet od roku 2012 a zmluva mu uplynie koncom roku 2020. Ministerstvo pripravuje liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na viacerých regionálnych tratiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyťažená trasa

Jednokoľajová železničná trať Bratislava - Komárno meria sto kilometrov a patrí k vysoko vyťaženým. Elektrifikované sú krátke úseky v Bratislave a v Komárne. Pre zvýšený záujem o cestovanie bol v roku 2011 zrekonštruovaný úsek Bratislava - Podunajské Biskupice - Dunajská Streda.

"Táto trať sa teší vysokému záujmu cestujúcich. Veríme, že liberalizácia prinesie ďalšie zlepšovanie služieb a komfortnejšie cestovanie," povedal minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd).

"Záleží nám na tom, aby celý proces prebehol bez zbytočných chýb a súťaž priniesla výhody ako dostatok kapacity a prilákala do vlakov ďalších cestujúcich," uviedol minister.

Hodinové intervaly, v špičke 30 minút

Prečítajte si tiež: Na RegioJet postačí električenka Čítajte 

V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú skrátené na tridsať minút.

Skryť Vypnúť reklamu

Z Komárna do Bratislavy je nastavený dvojhodinový interval, v špičke zahustený na hodinu. Technické možnosti križovania a priepustnosti jednokoľajovej trate nepovoľujú hustejší sled vlakov.

"Ministerstvo pre zlepšovanie stavu podniká viacero krokov na zvyšovanie kapacity vlakov. Uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia a pridanie ďalších zastávok či modernizácii zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov," priblížila hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Ministerstvo chce transparentnou verejnou súťažou umožniť, aby sa o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy mohlo uchádzať široké spektrum dopravcov, malých aj veľkých. V súlade s európskou legislatívou by sa súťaže na viacerých tratiach mohli začať už v budúcom roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Už skôr oznámilo zámer vyhlásiť súťaže na prevádzku osobnej dopravy na železničných tratiach Žilina - Rajec a Košice - Moldava nad Bodvou. Prepravu tam zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). V pláne sú súťaže aj na iných regionálnych tratiach.

Liberalizácia

Prečítajte si tiež: Bratislavčanov zvezie do práce RegioJet Čítajte 

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) sa nedávno vyjadril, že liberalizáciu železničnej osobnej dopravy treba riešiť ako súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy. Sústrediť sa podľa neho treba najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy.

Ako informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký, vnímajú previazanosť zámerov ministerstva dopravy - liberalizovať železničnú dopravu a meniť systém objednávania a koordinácie verejnej osobnej dopravy koncepčne cez tzv. dopravnú autoritu.

"Nie celkom rozumiem aktivite ministerstva dopravy a výstavby v tejto oblasti. Na jednej strane deklaruje záujem zriadiť dopravnú autoritu – subjekt, ktorý by mal byť objednávateľom a koordinátorom verejnej osobnej dopravy, na druhej strane pripravuje kroky, ktoré takúto efektívnu koordináciu môžu znemožniť,“ uviedol Cenký.

Reagoval tak na zámer rezortu dopravy pripraviť súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na viacerých tratiach. Plánované snahy ministerstva zriadiť dopravnú autoritu považuje riaditeľ IDH za úvodný krok k systémovému riešeniu verejnej osobnej dopravy na Slovensku a riešeniu liberalizácie osobnej železničnej dopravy ako jednej jeho súčasti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  5. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  6. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  9. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 950
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 750
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 121
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 885
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 220
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 052
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 036
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 825
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 667
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 415
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 721
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 240
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 739
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 455
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 160
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu