SME

Cyklisti v Bratislave pribúdajú, lepšie podmienky však nemajú

Bicykel používa dvojnásobok ľudí ako pred piatimi rokmi.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. V meste využíva bicykel ako dopravný prostriedok oveľa viac ľudí ako pred piatimi rokmi.

Vyplýva to zo sčítania, ktoré robilo predposledný júnový týždeň občianske združenie Cyklokoalícia.

Prečítajte si tiež: Chodci a cyklisti majú na promenáde problém Čítajte 

Sčítavanie robieva Cyklokoalícia v rannej špičke už šiesty rok za sebou. Cyklistov počítali na takmer tridsiatich dopravných uzloch v meste medzi 7.00 - 9.00. Aj napriek tomu že nikde neprekročil počet šesťsto, v priemere ide o 117-percentný nárast oproti roku 2013.

Najvyšší bol na Račianskom mýte, na bicykli tadiaľto prešlo o 170 percent viac ľudí oproti roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojnásobne viac cyklistov prešlo aj cez Kamenné námestie, Šafárikovo námestie, pri moste Apollo, na Trnavskom mýte a v Petržalke na priechode od Chorvátskeho ramena cez Rusovskú cestu.

Počty cyklistov podľa rokov
Lokalita2011201220132018
Most Lafranconi150166261413
Priechod Rusovská cesta7872117233
Most Apollo101119176399
Prístavný most151141234447
Račianske mýto5276100272
Trnavské mýto445870146
Karadžičova/Záhradnícka86101119200
Dunajská83111201479
Šafárikovo námestie/Starý most102159249588
Rybné námestie159230328523

Lepšie podmienky? Ani nie

Cyklokoalícia však tvrdí, že podmienky sa skôr zhoršujú, a to aj napriek sľubom mesta.

Prezident združenia Daniel Duriš poukazuje napríklad na Špitálsku ulicu. Piktogramy pre cyklistov tam sú už málo viditeľné alebo chýbajú úplne.

Zlikvidovala sa aj významná cyklotrasa na nábreží od Mosta SNP po Lafranconi.

"Postupne zanikajú aj ďalšie cyklochodníky, a to pre zanedbanie celkovej údržby v meste a neobnovenie značenia," vysvetľuje Duriš.

"Primátor (Ivo Nesrovnal, pozn. red.) pred voľbami tvrdil, že nebude značiť piktokoridory. Chápali sme to tak, že bude trvať na bezpečných, oddelených trasách. Dnes to skôr vyzerá tak, že tým myslel, že nebude značiť žiadne cyklotrasy," hovorí Duriš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nebezpečné miešanie chodcov a cyklistov

Prečítajte si tiež: Slovnaft BAjk ešte nespustia Čítajte 

Bratislava podľa Cyklokoalície zaostáva v budovaní cyklotrás, a to aj napriek tomu, že ľudia bicykel aj podľa ich prieskumu využívajú čoraz častejšie.

Najvýraznejšie to vidieť v tom, že mesto nie je schopné dokončiť niektoré hlavné trasy a prepojiť významné mestské časti s centrom mesta.

Problémové sú napríklad Ružinov, Rača, Nové Mesto či Karlova Ves. Navyše, magistrát presadzuje skôr zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov.

"V zahraničí od tohto riešenia dlhodobo upúšťajú pre bezpečnosť oboch skupín," vraví prezident Cyklokoalície.

Oddelené trasy pre cyklistov a chodcov fungujú napríklad vo Viedni či v Budapešti.

Ďuriš upozorňuje aj na to, že magistrát "premrhal príležitosť pri veľkom asfaltovaní ciest", keď okolitý priestor mohol upraviť tak, aby vznikli oddelené trasy pre cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Na cyklistov nemyslia

Podmienky pre cyklistov v Bratislave sa nezlepšili ani podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, práve naopak.

"To, že je na cestách viac cyklistov, súvisí skôr s tým, že si oveľa viac ľudí zvyklo na bicykel. Nesúvisí to so zlepšením situácie v meste," vraví analytik.

Ako najväčší problém vidí to, že developeri či mesto na cyklistov nemyslia vopred už pri väčších prerábkach ciest či výstavbe nových projektov. Výsledkom sú dodatočné a nekoncepčné riešenia. Ako príklad uvádza výstavbu okolo Eurovei.

"Keď si pozriete dopravné riešenia projektov, nikde nie je navrhnutý chodník pre cyklistov," vraví.

Prečítajte si tiež: Obľúbenosť Cyklomosta slobody každoročne rastie Čítajte 

Jedno z najzvláštnejších riešení takzvanej cyklotrasy možno podľa Drahovského vidieť na Špitálskej.

Aj keď sú vyznačené piktogramy pre cyklistov, v skutočnosti o cyklotrasu nejde, ide len o upozornenie na to, že sa po ceste sa vo väčšom počte pohybujú cyklisti.

Za najväčší problém však Drahovský považuje, že trasa vedie pozdĺž električkových koľajníc.

"Už len keď si odmyslíme autá v tejto oblasti, tak súbeh cyklistov a električky je veľmi rizikový. Nikde v zahraničí som to ešte nevidel," dodáva analytik.

Doprava

Ilustračné foto.

Obmedzenie si vyžaduje charakter prác a bezpečnosť desiatok pracovníkov.


TASR
Diaľnica D1 pri Chorvátskom Grobe v novembri 2024.

Most spája obce Ivanka pri Dunaji a Chorvátsky Grob.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 766
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 413
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 035
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 565
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 756
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 358
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 018
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 887
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 62 959
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 677
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 121
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 115
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 009
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 499
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 763
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 169
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu