SME
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Cyklisti v Bratislave pribúdajú, lepšie podmienky však nemajú

Bicykel používa dvojnásobok ľudí ako pred piatimi rokmi.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. V meste využíva bicykel ako dopravný prostriedok oveľa viac ľudí ako pred piatimi rokmi.

Vyplýva to zo sčítania, ktoré robilo predposledný júnový týždeň občianske združenie Cyklokoalícia.

Prečítajte si tiež: Chodci a cyklisti majú na promenáde problém Čítajte 

Sčítavanie robieva Cyklokoalícia v rannej špičke už šiesty rok za sebou. Cyklistov počítali na takmer tridsiatich dopravných uzloch v meste medzi 7.00 - 9.00. Aj napriek tomu že nikde neprekročil počet šesťsto, v priemere ide o 117-percentný nárast oproti roku 2013.

Najvyšší bol na Račianskom mýte, na bicykli tadiaľto prešlo o 170 percent viac ľudí oproti roku 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvojnásobne viac cyklistov prešlo aj cez Kamenné námestie, Šafárikovo námestie, pri moste Apollo, na Trnavskom mýte a v Petržalke na priechode od Chorvátskeho ramena cez Rusovskú cestu.

Počty cyklistov podľa rokov
Lokalita2011201220132018
Most Lafranconi150166261413
Priechod Rusovská cesta7872117233
Most Apollo101119176399
Prístavný most151141234447
Račianske mýto5276100272
Trnavské mýto445870146
Karadžičova/Záhradnícka86101119200
Dunajská83111201479
Šafárikovo námestie/Starý most102159249588
Rybné námestie159230328523

Lepšie podmienky? Ani nie

Cyklokoalícia však tvrdí, že podmienky sa skôr zhoršujú, a to aj napriek sľubom mesta.

Prezident združenia Daniel Duriš poukazuje napríklad na Špitálsku ulicu. Piktogramy pre cyklistov tam sú už málo viditeľné alebo chýbajú úplne.

Zlikvidovala sa aj významná cyklotrasa na nábreží od Mosta SNP po Lafranconi.

"Postupne zanikajú aj ďalšie cyklochodníky, a to pre zanedbanie celkovej údržby v meste a neobnovenie značenia," vysvetľuje Duriš.

"Primátor (Ivo Nesrovnal, pozn. red.) pred voľbami tvrdil, že nebude značiť piktokoridory. Chápali sme to tak, že bude trvať na bezpečných, oddelených trasách. Dnes to skôr vyzerá tak, že tým myslel, že nebude značiť žiadne cyklotrasy," hovorí Duriš.

Skryť Vypnúť reklamu

Nebezpečné miešanie chodcov a cyklistov

Prečítajte si tiež: Slovnaft BAjk ešte nespustia Čítajte 

Bratislava podľa Cyklokoalície zaostáva v budovaní cyklotrás, a to aj napriek tomu, že ľudia bicykel aj podľa ich prieskumu využívajú čoraz častejšie.

Najvýraznejšie to vidieť v tom, že mesto nie je schopné dokončiť niektoré hlavné trasy a prepojiť významné mestské časti s centrom mesta.

Problémové sú napríklad Ružinov, Rača, Nové Mesto či Karlova Ves. Navyše, magistrát presadzuje skôr zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov.

"V zahraničí od tohto riešenia dlhodobo upúšťajú pre bezpečnosť oboch skupín," vraví prezident Cyklokoalície.

Oddelené trasy pre cyklistov a chodcov fungujú napríklad vo Viedni či v Budapešti.

Ďuriš upozorňuje aj na to, že magistrát "premrhal príležitosť pri veľkom asfaltovaní ciest", keď okolitý priestor mohol upraviť tak, aby vznikli oddelené trasy pre cyklistov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na cyklistov nemyslia

Podmienky pre cyklistov v Bratislave sa nezlepšili ani podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, práve naopak.

"To, že je na cestách viac cyklistov, súvisí skôr s tým, že si oveľa viac ľudí zvyklo na bicykel. Nesúvisí to so zlepšením situácie v meste," vraví analytik.

Ako najväčší problém vidí to, že developeri či mesto na cyklistov nemyslia vopred už pri väčších prerábkach ciest či výstavbe nových projektov. Výsledkom sú dodatočné a nekoncepčné riešenia. Ako príklad uvádza výstavbu okolo Eurovei.

"Keď si pozriete dopravné riešenia projektov, nikde nie je navrhnutý chodník pre cyklistov," vraví.

Prečítajte si tiež: Obľúbenosť Cyklomosta slobody každoročne rastie Čítajte 

Jedno z najzvláštnejších riešení takzvanej cyklotrasy možno podľa Drahovského vidieť na Špitálskej.

Aj keď sú vyznačené piktogramy pre cyklistov, v skutočnosti o cyklotrasu nejde, ide len o upozornenie na to, že sa po ceste sa vo väčšom počte pohybujú cyklisti.

Za najväčší problém však Drahovský považuje, že trasa vedie pozdĺž električkových koľajníc.

"Už len keď si odmyslíme autá v tejto oblasti, tak súbeh cyklistov a električky je veľmi rizikový. Nikde v zahraničí som to ešte nevidel," dodáva analytik.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 247
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 746
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 942
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 446
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 442
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 338
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 257
  8. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 167
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 030
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu