Cyklisti v Bratislave pribúdajú, lepšie podmienky však nemajú

Bicykel používa dvojnásobok ľudí ako pred piatimi rokmi.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. V meste využíva bicykel ako dopravný prostriedok oveľa viac ľudí ako pred piatimi rokmi.

Vyplýva to zo sčítania, ktoré robilo predposledný júnový týždeň občianske združenie Cyklokoalícia.

Prečítajte si tiež: Chodci a cyklisti majú na promenáde problém

Sčítavanie robieva Cyklokoalícia v rannej špičke už šiesty rok za sebou. Cyklistov počítali na takmer tridsiatich dopravných uzloch v meste medzi 7.00 - 9.00. Aj napriek tomu že nikde neprekročil počet šesťsto, v priemere ide o 117-percentný nárast oproti roku 2013.

Najvyšší bol na Račianskom mýte, na bicykli tadiaľto prešlo o 170 percent viac ľudí oproti roku 2013.

Dvojnásobne viac cyklistov prešlo aj cez Kamenné námestie, Šafárikovo námestie, pri moste Apollo, na Trnavskom mýte a v Petržalke na priechode od Chorvátskeho ramena cez Rusovskú cestu.

Počty cyklistov podľa rokov
Lokalita2011201220132018
Most Lafranconi150166261413
Priechod Rusovská cesta7872117233
Most Apollo101119176399
Prístavný most151141234447
Račianske mýto5276100272
Trnavské mýto445870146
Karadžičova/Záhradnícka86101119200
Dunajská83111201479
Šafárikovo námestie/Starý most102159249588
Rybné námestie159230328523

Lepšie podmienky? Ani nie

Cyklokoalícia však tvrdí, že podmienky sa skôr zhoršujú, a to aj napriek sľubom mesta.

Prezident združenia Daniel Duriš poukazuje napríklad na Špitálsku ulicu. Piktogramy pre cyklistov tam sú už málo viditeľné alebo chýbajú úplne.

Zlikvidovala sa aj významná cyklotrasa na nábreží od Mosta SNP po Lafranconi.

"Postupne zanikajú aj ďalšie cyklochodníky, a to pre zanedbanie celkovej údržby v meste a neobnovenie značenia," vysvetľuje Duriš.

"Primátor (Ivo Nesrovnal, pozn. red.) pred voľbami tvrdil, že nebude značiť piktokoridory. Chápali sme to tak, že bude trvať na bezpečných, oddelených trasách. Dnes to skôr vyzerá tak, že tým myslel, že nebude značiť žiadne cyklotrasy," hovorí Duriš.

Nebezpečné miešanie chodcov a cyklistov

Prečítajte si tiež: Slovnaft BAjk ešte nespustia

Bratislava podľa Cyklokoalície zaostáva v budovaní cyklotrás, a to aj napriek tomu, že ľudia bicykel aj podľa ich prieskumu využívajú čoraz častejšie.

Najvýraznejšie to vidieť v tom, že mesto nie je schopné dokončiť niektoré hlavné trasy a prepojiť významné mestské časti s centrom mesta.

Problémové sú napríklad Ružinov, Rača, Nové Mesto či Karlova Ves. Navyše, magistrát presadzuje skôr zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov.

"V zahraničí od tohto riešenia dlhodobo upúšťajú pre bezpečnosť oboch skupín," vraví prezident Cyklokoalície.

Oddelené trasy pre cyklistov a chodcov fungujú napríklad vo Viedni či v Budapešti.

Ďuriš upozorňuje aj na to, že magistrát "premrhal príležitosť pri veľkom asfaltovaní ciest", keď okolitý priestor mohol upraviť tak, aby vznikli oddelené trasy pre cyklistov.

Na cyklistov nemyslia

Podmienky pre cyklistov v Bratislave sa nezlepšili ani podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, práve naopak.

"To, že je na cestách viac cyklistov, súvisí skôr s tým, že si oveľa viac ľudí zvyklo na bicykel. Nesúvisí to so zlepšením situácie v meste," vraví analytik.

Ako najväčší problém vidí to, že developeri či mesto na cyklistov nemyslia vopred už pri väčších prerábkach ciest či výstavbe nových projektov. Výsledkom sú dodatočné a nekoncepčné riešenia. Ako príklad uvádza výstavbu okolo Eurovei.

"Keď si pozriete dopravné riešenia projektov, nikde nie je navrhnutý chodník pre cyklistov," vraví.

Prečítajte si tiež: Obľúbenosť Cyklomosta slobody každoročne rastie

Jedno z najzvláštnejších riešení takzvanej cyklotrasy možno podľa Drahovského vidieť na Špitálskej.

Aj keď sú vyznačené piktogramy pre cyklistov, v skutočnosti o cyklotrasu nejde, ide len o upozornenie na to, že sa po ceste sa vo väčšom počte pohybujú cyklisti.

Za najväčší problém však Drahovský považuje, že trasa vedie pozdĺž električkových koľajníc.

"Už len keď si odmyslíme autá v tejto oblasti, tak súbeh cyklistov a električky je veľmi rizikový. Nikde v zahraničí som to ešte nevidel," dodáva analytik.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 733
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 020
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 9 474
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 248
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 196
  6. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 6 129
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 204
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 294
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 771
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 954