SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Cyklisti v Bratislave pribúdajú, lepšie podmienky však nemajú

Bicykel používa dvojnásobok ľudí ako pred piatimi rokmi.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. V meste využíva bicykel ako dopravný prostriedok oveľa viac ľudí ako pred piatimi rokmi.

Vyplýva to zo sčítania, ktoré robilo predposledný júnový týždeň občianske združenie Cyklokoalícia.

Prečítajte si tiež: Chodci a cyklisti majú na promenáde problém Čítajte 

Sčítavanie robieva Cyklokoalícia v rannej špičke už šiesty rok za sebou. Cyklistov počítali na takmer tridsiatich dopravných uzloch v meste medzi 7.00 - 9.00. Aj napriek tomu že nikde neprekročil počet šesťsto, v priemere ide o 117-percentný nárast oproti roku 2013.

Najvyšší bol na Račianskom mýte, na bicykli tadiaľto prešlo o 170 percent viac ľudí oproti roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojnásobne viac cyklistov prešlo aj cez Kamenné námestie, Šafárikovo námestie, pri moste Apollo, na Trnavskom mýte a v Petržalke na priechode od Chorvátskeho ramena cez Rusovskú cestu.

Počty cyklistov podľa rokov
Lokalita2011201220132018
Most Lafranconi150166261413
Priechod Rusovská cesta7872117233
Most Apollo101119176399
Prístavný most151141234447
Račianske mýto5276100272
Trnavské mýto445870146
Karadžičova/Záhradnícka86101119200
Dunajská83111201479
Šafárikovo námestie/Starý most102159249588
Rybné námestie159230328523

Lepšie podmienky? Ani nie

Cyklokoalícia však tvrdí, že podmienky sa skôr zhoršujú, a to aj napriek sľubom mesta.

Prezident združenia Daniel Duriš poukazuje napríklad na Špitálsku ulicu. Piktogramy pre cyklistov tam sú už málo viditeľné alebo chýbajú úplne.

Zlikvidovala sa aj významná cyklotrasa na nábreží od Mosta SNP po Lafranconi.

"Postupne zanikajú aj ďalšie cyklochodníky, a to pre zanedbanie celkovej údržby v meste a neobnovenie značenia," vysvetľuje Duriš.

"Primátor (Ivo Nesrovnal, pozn. red.) pred voľbami tvrdil, že nebude značiť piktokoridory. Chápali sme to tak, že bude trvať na bezpečných, oddelených trasách. Dnes to skôr vyzerá tak, že tým myslel, že nebude značiť žiadne cyklotrasy," hovorí Duriš.

SkryťVypnúť reklamu

Nebezpečné miešanie chodcov a cyklistov

Prečítajte si tiež: Slovnaft BAjk ešte nespustia Čítajte 

Bratislava podľa Cyklokoalície zaostáva v budovaní cyklotrás, a to aj napriek tomu, že ľudia bicykel aj podľa ich prieskumu využívajú čoraz častejšie.

Najvýraznejšie to vidieť v tom, že mesto nie je schopné dokončiť niektoré hlavné trasy a prepojiť významné mestské časti s centrom mesta.

Problémové sú napríklad Ružinov, Rača, Nové Mesto či Karlova Ves. Navyše, magistrát presadzuje skôr zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov.

"V zahraničí od tohto riešenia dlhodobo upúšťajú pre bezpečnosť oboch skupín," vraví prezident Cyklokoalície.

Oddelené trasy pre cyklistov a chodcov fungujú napríklad vo Viedni či v Budapešti.

Ďuriš upozorňuje aj na to, že magistrát "premrhal príležitosť pri veľkom asfaltovaní ciest", keď okolitý priestor mohol upraviť tak, aby vznikli oddelené trasy pre cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Na cyklistov nemyslia

Podmienky pre cyklistov v Bratislave sa nezlepšili ani podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, práve naopak.

"To, že je na cestách viac cyklistov, súvisí skôr s tým, že si oveľa viac ľudí zvyklo na bicykel. Nesúvisí to so zlepšením situácie v meste," vraví analytik.

Ako najväčší problém vidí to, že developeri či mesto na cyklistov nemyslia vopred už pri väčších prerábkach ciest či výstavbe nových projektov. Výsledkom sú dodatočné a nekoncepčné riešenia. Ako príklad uvádza výstavbu okolo Eurovei.

"Keď si pozriete dopravné riešenia projektov, nikde nie je navrhnutý chodník pre cyklistov," vraví.

Prečítajte si tiež: Obľúbenosť Cyklomosta slobody každoročne rastie Čítajte 

Jedno z najzvláštnejších riešení takzvanej cyklotrasy možno podľa Drahovského vidieť na Špitálskej.

Aj keď sú vyznačené piktogramy pre cyklistov, v skutočnosti o cyklotrasu nejde, ide len o upozornenie na to, že sa po ceste sa vo väčšom počte pohybujú cyklisti.

Za najväčší problém však Drahovský považuje, že trasa vedie pozdĺž električkových koľajníc.

"Už len keď si odmyslíme autá v tejto oblasti, tak súbeh cyklistov a električky je veľmi rizikový. Nikde v zahraničí som to ešte nevidel," dodáva analytik.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 055
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 852
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 118
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 040
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 606
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 226
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 307
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 339
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 940
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 076
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 813
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 881
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 867
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu