SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Promenádu pri Dunaji opravujú, cyklisti a chodci majú problém

Mesto naplánovalo opravu zhruba na desať týždňov.

Obchádzka pre chodcov a cyklistov na nábreží pôsobí zmätočne.Obchádzka pre chodcov a cyklistov na nábreží pôsobí zmätočne. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

STARÉ MESTO. Na promenáde pri Dunaji, medzi River Parkom a Mostom SNP, majú v posledných dňoch chodci a cyklisti náročné podmienky. Mestská časť Staré Mesto začala na nábreží po dlhých rokoch opravovať poškodený chodník.

S opravou sa začalo 11. júna, rekonštrukcia by mala trvať desať týždňov. Dovtedy by si tu mali dávať cyklisti aj chodci pozor.

Krátko pred rekonštrukciou staromestský miestny úrad tvrdil, že "práce budú prebiehať bez uzavretia promenády, s výnimkou jedného až dvoch dní, počas ktorých bude strojovo odfrézovaný asfaltový povrch".

SkryťVypnúť reklamu

Realita je už dva týždne iná. Chodník sa opravuje v celej šírke a dočasne určená obchádzka pre chodcov aj im komplikuje presun v tejto časti mesta. Smeruje ich na druhú stranu frekventovanej cesty a niektorých úsekoch musia chodiť po jej okraji, chodník tam chýba, prípadne tam parkujú autá.

Popoludní, keď sa na nábreží nepracuje, preto väčšina ľudí volí cestu po rozostavanom chodníku, prípadne po tráve vedľa cesty.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na problém s obchádzkou upozornili chodci aj občianske združenie Cyklokoalícia.

"Neexistuje bezpečná obchádzka pre chodcov a cyklistov. Existujúca obchádzka je zmätočná, naviguje chodcov do častí bez chodníka, obyvateľov a turistov na bicykloch v podstate úplne ignoruje," vraví prezident Cyklokoalície Daniel Duriš.

SkryťVypnúť reklamu

Staré Mesto problém nevidí

Mestská časť, ktorá má opravu chodníka na nábreží na starosti, podľa Cyklokoalície vyznačila obchádzku ledabolo. Cykloturisti prichádzajúci sem od Devína alebo z Rakúska po moste Lafranconi sú tu stratení a preto jazdia buĎ po tráve vedľa frekventovanej cesty, alebo priamo po nej medzi autami.

Podobne je to aj v smere od Mosta SNP. Potvrdzuje to aj za krátky čas vyšliapaný či vyjazdený chodník.

Cyklistov značka vyzýva zosadnúť z bicykla, pretože cyklotrasa ústi na bežnú cestu pre autá. Ak sú z cudziny a nevedia po slovensky, nevedia, kadiaľ ísť.

Staré Mesto podobne vyriešilo tento problém podľa Cyklokoalície aj na Šafárikovom námestí.

"Nie je predstaviteľné, že by mestská časť nevyznačila obchádzku, ak by uzavrela bežnú cestu pre autá. Chodník pre obyvateľov a cyklotrasu pre turistov na bicykloch však na nábreží uzavrela bez zmysluplnej náhrady," dodáva Duriš.

SkryťVypnúť reklamu

Staré Mesto tvrdí, že promenáda je počas opravy havarijného stavu chodníka takmer celá priechodná. Najväčšie práce trvali približne dva dni, keď povrch chodníka frézovali. Teraz sa už začalo v smere od River Parku s ukladaním dlažby.

"Okrem toho je možné prejsť priechodom pri Rybárskom cechu na druhú stranu a vrátiť sa pri River Parku," vraví Milan Stanislav z tlačového odboru Starého Mesta.

Dodáva, že cyklisti sú podľa cestného zákona normálnymi účastníkmi cestnej premávky.

Vyriešil by to odstavený pruh

Prečítajte si tiež: Staré Mesto začne od pondelka opravovať dunajskú promenádu Čítajte 

Prezident Cyklokoalície Duriš vraví, že pri každej, aj malej stavbe, by mala byť vyznačená bezpečná obchádzka pre všetkých, teda aj pre chodcov či cyklistov. Úplne by podľa neho stačilo napríklad vyznačiť obchádzku medzi zeleňou dočasným spevnením, ako sú napríklad drobný štrk či drvina, prípadne veľkorozmerné drevené panely.

"Alternatívou je vyznačiť obchádzku zmiešaným pohybom v úseku pravého pruhu od River Parku po Most SNP pre chodcov a cyklistov," hovorí Duriš.

Jeden jazdný pruh je tu na niekoľkých miestach aj tak uzatvorený a dopravné značenie upozorňuje na zúžené miesta. Využitie na dočasnú obchádzku promenády by preto nemalo podľa neho vplyv na plynulosť premávky.

Dopravné značenie na nábreží pri Dunaji bolo zlé aj pred rekonštrukciou promenády, hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Dopravné značenie pre cyklistov, chodcov a na parkovanie bolo z každej strany iné a vyvolávalo kolízne situácie. "Teraz sa to znova opakuje, stavebník sa nezamýšľal nad prehľadným značením obchádzkovej trasy pre cyklistov a chodcov," dodáva Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 430
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 107
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 475
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 370
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 250
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 082
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 214
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 698
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 489
  5. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 441
  6. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 3 346
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 157
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 095
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu