Na bratislavský obchvat sa má používať nebezpečný materiál

Materiál s obsahom škvary môže vážne poškodiť zdroje pitnej vody, tvrdia bratislavskí poslanci Uhler a Jenčík.

Stavebné práce na projekte obchvatu Bratislavy.(Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BRATISLAVA. Pri budovaní bratislavského obchvatu v okolí Jaroveckého ramena sa zrejme používa aj nebezpečný materiál.

Upozornili na to bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Jaroviec Jozef Uhler a bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Rusoviec Radovan Jenčík.

Betónový recyklát so škvarou

Tí majú podozrenie, že na stavbu je použitých aj tisíce ton betónového recyklátu s podielom škvary, čo podľa nich môže ohroziť podzemné vody a následne aj pitnú vodu.

Časť Jaroveckého ramena stavebník D4 a R7 podľa Uhlera momentálne zaváža "neškodným stavebným odpadom", z ktorého kapú ryby.

Prečítajte si tiež: Érsek posunul odhad dokončenia obchvatu Bratislavy o jeden rok

"Nám sa podarilo získať objednávku, kde si subdodávateľ objednáva od firmy Vassal EKO, ktorá je preslávená škandálmi v Bratislave s odpadom, do lokality výstavby D4 Bratislava-Jarovce priviezť napríklad 100.000 ton recyklovaného kameniva, zloženého z betónového recyklátu s podielom škvary. To je 10.000 nákladných vozidiel," uviedol poslanec.

Škvara sa podľa neho nesmie používať na stavbách od roku 1983, pretože obsahuje nebezpečné látky, ako napríklad najťažší zo vzácnych plynov ako je radón.

"Môže byť rádioaktívny a obsahuje ťažké kovy. Môže sa stať, že to všetko pôjde do pôdy a podzemných vôd. Kúsok odtiaľto v Čunove je najväčšia zásobáreň pitnej vody pre Bratislavu a Záhorie," podotkol Uhler.

Firma, ktorá údajne nedodržiava pravidlá

Prúdenie spodných vôd v tejto lokalite je podľa Jenčíka cez Jarovce, Rusovce a Čunovo. Ako podotkol, škodliviny sa však môžu dostať aj za hranice, a to do Maďarska a Rakúska.

"Vassal EKO nám poskytla zmluvu s konzorciom D4R7, kde sa píše najprv, že poskytnú 100.000 ton škvary, v dodatku číslo jeden až 300.000 ton. Máme obavy, že idú zlikvidovať čistú škvaru," uviedol Jenčík.

Do Jaroveckého ramena by sa mal sypať lámaný kameň z kameňolomu v Devíne, čo sa podľa poslancov evidentne nedodržuje a to, čo sa tam sype teraz, je pomiešané s hlinou.

"Síce je to dočasná stavba, ale neverím, že to niekto dokáže potom odtiaľ vybagrovať," skonštatoval Jenčík.

Apel na ministerstvo

Obaja poslanci vyzvali ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa i ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka, aby sa týmto problémom začali vážne zaoberať a kontrolovať dodávateľa.

Ministerstvo dopravy uviedlo, že koncesionár je viazaný zákonmi, normami a predpismi nielen technickými, ale aj environmentálnymi.

"Kontrolu nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov potvrdzuje v prípade D4 a R7 okrem príslušných orgánov aj nezávislý dozor," uviedol rezort.

Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) dal pokyn, aby podozrenie preverila Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP).

"Akékoľvek podozrenie na ohrozenie životného prostredia berieme vážne. SIŽP, Inšpektorát životného prostredia Bratislava, na základe požiadavky ministra životného prostredia dnešným dňom začal preverovať tieto skutočnosti priamo na mieste," podotkol Lukáč.

Firma sa ohradila

Spoločnosť Vassal EKO pre TASR uviedla, že žiadny materiál s podielom škvary konzorciu nedodáva a nič také ani v zmluve nemá.

"Zmluva medzi našou spoločnosťou a D4/R7 hovorí o dodávke 300.000 ton zásypového materiálu (recyklované kamenivo a zemina) na úsek R7, v žiadnom z nich sa škvara nenachádza. Rovnako tak nie je pravda, že by sa akýkoľvek materiál zo spoločnosti Vassal EKO dovážal do lokality Jarovského ramena," povedala firma.

Konzorcium pre TASR v apríli uviedlo, že materiál používaný na stavbu prechádza prísnymi kritériami posúdenia kvality a vhodnosti jeho použitia na výstavbu, vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy. Na aktuálne otázky TASR konzorcium zatiaľ neodpovedalo.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  4. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  8. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  9. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 63 382
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 694
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 891
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 541
  5. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 8 168
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 6 974
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 802
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 902
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 503
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 268