SME

Na bratislavský obchvat sa má používať nebezpečný materiál

Materiál s obsahom škvary môže vážne poškodiť zdroje pitnej vody, tvrdia bratislavskí poslanci Uhler a Jenčík.

Stavebné práce na projekte obchvatu Bratislavy.Stavebné práce na projekte obchvatu Bratislavy. (Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BRATISLAVA. Pri budovaní bratislavského obchvatu v okolí Jaroveckého ramena sa zrejme používa aj nebezpečný materiál.

Upozornili na to bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Jaroviec Jozef Uhler a bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Rusoviec Radovan Jenčík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Betónový recyklát so škvarou

Tí majú podozrenie, že na stavbu je použitých aj tisíce ton betónového recyklátu s podielom škvary, čo podľa nich môže ohroziť podzemné vody a následne aj pitnú vodu.

Časť Jaroveckého ramena stavebník D4 a R7 podľa Uhlera momentálne zaváža "neškodným stavebným odpadom", z ktorého kapú ryby.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Érsek posunul odhad dokončenia obchvatu Bratislavy o jeden rok Čítajte 

"Nám sa podarilo získať objednávku, kde si subdodávateľ objednáva od firmy Vassal EKO, ktorá je preslávená škandálmi v Bratislave s odpadom, do lokality výstavby D4 Bratislava-Jarovce priviezť napríklad 100.000 ton recyklovaného kameniva, zloženého z betónového recyklátu s podielom škvary. To je 10.000 nákladných vozidiel," uviedol poslanec.

Škvara sa podľa neho nesmie používať na stavbách od roku 1983, pretože obsahuje nebezpečné látky, ako napríklad najťažší zo vzácnych plynov ako je radón.

"Môže byť rádioaktívny a obsahuje ťažké kovy. Môže sa stať, že to všetko pôjde do pôdy a podzemných vôd. Kúsok odtiaľto v Čunove je najväčšia zásobáreň pitnej vody pre Bratislavu a Záhorie," podotkol Uhler.

Firma, ktorá údajne nedodržiava pravidlá

Prúdenie spodných vôd v tejto lokalite je podľa Jenčíka cez Jarovce, Rusovce a Čunovo. Ako podotkol, škodliviny sa však môžu dostať aj za hranice, a to do Maďarska a Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu

"Vassal EKO nám poskytla zmluvu s konzorciom D4R7, kde sa píše najprv, že poskytnú 100.000 ton škvary, v dodatku číslo jeden až 300.000 ton. Máme obavy, že idú zlikvidovať čistú škvaru," uviedol Jenčík.

Do Jaroveckého ramena by sa mal sypať lámaný kameň z kameňolomu v Devíne, čo sa podľa poslancov evidentne nedodržuje a to, čo sa tam sype teraz, je pomiešané s hlinou.

"Síce je to dočasná stavba, ale neverím, že to niekto dokáže potom odtiaľ vybagrovať," skonštatoval Jenčík.

Apel na ministerstvo

Obaja poslanci vyzvali ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa i ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka, aby sa týmto problémom začali vážne zaoberať a kontrolovať dodávateľa.

Ministerstvo dopravy uviedlo, že koncesionár je viazaný zákonmi, normami a predpismi nielen technickými, ale aj environmentálnymi.

SkryťVypnúť reklamu

"Kontrolu nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov potvrdzuje v prípade D4 a R7 okrem príslušných orgánov aj nezávislý dozor," uviedol rezort.

Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) dal pokyn, aby podozrenie preverila Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP).

"Akékoľvek podozrenie na ohrozenie životného prostredia berieme vážne. SIŽP, Inšpektorát životného prostredia Bratislava, na základe požiadavky ministra životného prostredia dnešným dňom začal preverovať tieto skutočnosti priamo na mieste," podotkol Lukáč.

Firma sa ohradila

Spoločnosť Vassal EKO pre TASR uviedla, že žiadny materiál s podielom škvary konzorciu nedodáva a nič také ani v zmluve nemá.

"Zmluva medzi našou spoločnosťou a D4/R7 hovorí o dodávke 300.000 ton zásypového materiálu (recyklované kamenivo a zemina) na úsek R7, v žiadnom z nich sa škvara nenachádza. Rovnako tak nie je pravda, že by sa akýkoľvek materiál zo spoločnosti Vassal EKO dovážal do lokality Jarovského ramena," povedala firma.

Konzorcium pre TASR v apríli uviedlo, že materiál používaný na stavbu prechádza prísnymi kritériami posúdenia kvality a vhodnosti jeho použitia na výstavbu, vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy. Na aktuálne otázky TASR konzorcium zatiaľ neodpovedalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  2. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  5. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  7. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 545
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 6 052
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 420
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 144
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 630
  6. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 502
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 3 591
  8. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 318
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 899
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 12 280
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 634
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 7 551
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 471
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 401
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 481
  8. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 3 867
  1. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  2. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  3. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  4. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  5. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  6. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  7. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  8. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
SkryťZatvoriť reklamu