SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Na bratislavský obchvat sa má používať nebezpečný materiál

Materiál s obsahom škvary môže vážne poškodiť zdroje pitnej vody, tvrdia bratislavskí poslanci Uhler a Jenčík.

Stavebné práce na projekte obchvatu Bratislavy.Stavebné práce na projekte obchvatu Bratislavy. (Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BRATISLAVA. Pri budovaní bratislavského obchvatu v okolí Jaroveckého ramena sa zrejme používa aj nebezpečný materiál.

Upozornili na to bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Jaroviec Jozef Uhler a bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Rusoviec Radovan Jenčík.

Betónový recyklát so škvarou

Tí majú podozrenie, že na stavbu je použitých aj tisíce ton betónového recyklátu s podielom škvary, čo podľa nich môže ohroziť podzemné vody a následne aj pitnú vodu.

Časť Jaroveckého ramena stavebník D4 a R7 podľa Uhlera momentálne zaváža "neškodným stavebným odpadom", z ktorého kapú ryby.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Érsek posunul odhad dokončenia obchvatu Bratislavy o jeden rok Čítajte 

"Nám sa podarilo získať objednávku, kde si subdodávateľ objednáva od firmy Vassal EKO, ktorá je preslávená škandálmi v Bratislave s odpadom, do lokality výstavby D4 Bratislava-Jarovce priviezť napríklad 100.000 ton recyklovaného kameniva, zloženého z betónového recyklátu s podielom škvary. To je 10.000 nákladných vozidiel," uviedol poslanec.

Škvara sa podľa neho nesmie používať na stavbách od roku 1983, pretože obsahuje nebezpečné látky, ako napríklad najťažší zo vzácnych plynov ako je radón.

"Môže byť rádioaktívny a obsahuje ťažké kovy. Môže sa stať, že to všetko pôjde do pôdy a podzemných vôd. Kúsok odtiaľto v Čunove je najväčšia zásobáreň pitnej vody pre Bratislavu a Záhorie," podotkol Uhler.

Firma, ktorá údajne nedodržiava pravidlá

Prúdenie spodných vôd v tejto lokalite je podľa Jenčíka cez Jarovce, Rusovce a Čunovo. Ako podotkol, škodliviny sa však môžu dostať aj za hranice, a to do Maďarska a Rakúska.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vassal EKO nám poskytla zmluvu s konzorciom D4R7, kde sa píše najprv, že poskytnú 100.000 ton škvary, v dodatku číslo jeden až 300.000 ton. Máme obavy, že idú zlikvidovať čistú škvaru," uviedol Jenčík.

Do Jaroveckého ramena by sa mal sypať lámaný kameň z kameňolomu v Devíne, čo sa podľa poslancov evidentne nedodržuje a to, čo sa tam sype teraz, je pomiešané s hlinou.

"Síce je to dočasná stavba, ale neverím, že to niekto dokáže potom odtiaľ vybagrovať," skonštatoval Jenčík.

Apel na ministerstvo

Obaja poslanci vyzvali ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa i ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka, aby sa týmto problémom začali vážne zaoberať a kontrolovať dodávateľa.

Ministerstvo dopravy uviedlo, že koncesionár je viazaný zákonmi, normami a predpismi nielen technickými, ale aj environmentálnymi.

Skryť Vypnúť reklamu

"Kontrolu nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov potvrdzuje v prípade D4 a R7 okrem príslušných orgánov aj nezávislý dozor," uviedol rezort.

Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) dal pokyn, aby podozrenie preverila Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP).

"Akékoľvek podozrenie na ohrozenie životného prostredia berieme vážne. SIŽP, Inšpektorát životného prostredia Bratislava, na základe požiadavky ministra životného prostredia dnešným dňom začal preverovať tieto skutočnosti priamo na mieste," podotkol Lukáč.

Firma sa ohradila

Spoločnosť Vassal EKO pre TASR uviedla, že žiadny materiál s podielom škvary konzorciu nedodáva a nič také ani v zmluve nemá.

"Zmluva medzi našou spoločnosťou a D4/R7 hovorí o dodávke 300.000 ton zásypového materiálu (recyklované kamenivo a zemina) na úsek R7, v žiadnom z nich sa škvara nenachádza. Rovnako tak nie je pravda, že by sa akýkoľvek materiál zo spoločnosti Vassal EKO dovážal do lokality Jarovského ramena," povedala firma.

Konzorcium pre TASR v apríli uviedlo, že materiál používaný na stavbu prechádza prísnymi kritériami posúdenia kvality a vhodnosti jeho použitia na výstavbu, vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy. Na aktuálne otázky TASR konzorcium zatiaľ neodpovedalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu