SME

Lanovka na Kamzík by mohla byť technickou pamiatkou

Lanová dráha zo Železnej studničky na Kamzík je poslednou svojho typu na Slovensku.

Obnovená lanovka na Kamzík premáva od roku 2005.Obnovená lanovka na Kamzík premáva od roku 2005. (Zdroj: TASR)

NOVÉ MESTO. Lanová dráha medzi Železnou studničkou a Kamzíkom v bratislavskom Novom Meste by v budúcnosti mohla byť technickou pamiatkou.

Snaží sa o to mestská časť s miestnym EKO podnikom verejnoprospešných služieb (VPS), ktorý je správcom lanovky. Ten už začal s aktivitami pre registráciu dráhy medzi technické pamiatky na Slovensku.

"Sústreďujeme dostupné informácie o histórii a technickom riešení, ako podklad pre posúdenie, či uvedené technické dielo spĺňa kritériá pre zápis," uviedol novomestský starosta Rudolf Kusý.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Cieľom je okrem iného zachovanie dráhy aj pre ďalšie generácie.

"Lanová dráha na Kamzík je poslednou svojho typu na Slovensku a dokonca v prevádzke," doplnil Kusý Podanie podnetu predpokladajú v júni.

Čo predpokladá zákon

Prečítajte si tiež: Chystajú súťaž pre zničenú Snežienku Čítajte 

Podľa Pamiatkového úradu SR môže byť za technickú pamiatku vyhlásený objekt, ktorý vykazuje pamiatkové hodnoty podľa zákona o ochrane pamiatkového fondu.

"Zákon priamo uvádza aj hodnotu technickú. Technická pamiatka však môže mať aj hodnotu historickú, urbanistickú a, alebo, architektonickú. Posudzuje sa tak, ako aj pri iných typoch, aj miera zachovania a autenticity," priblížila odborná radkyňa úradu Naďa Kirinovičová.

Za pamiatku sa objekt vyhlasuje na základe odborného podkladu. Jeho spracovanie však môže podľa odbornej radkyne trvať, podľa povahy a zložitosti veci, aj niekoľko mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Následné rozhodnutie vydá správny orgán podľa stavebného poriadku v lehote 30 dní, v zložitejších prípadoch 60 dní. Lehotu môže nadriadený orgán, teda ministerstvo kultúry, predĺžiť.

Opravujú strechu hornej stanice

Správca lanovky EKO podnik VPS v súčasnosti rieši aj opravu zastrešenia hornej stanice lanovej dráhy.

"Prestrešenie hornej stanice vykazovalo havarijné poškodenie. Bolo demontované a bude nahradené novými prvkami prestrešenia," skonštatoval riaditeľ podniku Robert Molnár. Nová povrchová úprava by mala zároveň predĺžiť životnosť samotnej konštrukcie a zlepšiť estetiku hornej stanice.

Prečítajte si tiež: Oprava stanice lanovky neobmedzí jej premávku Čítajte 

V budúcnosti plánuje mestská časť obnovu dolnej stanice lanovky, v roku 2019 by to mala byť rekonštrukcia alebo výstavba nových schodov. Dolná stanica bezprostredne susedí so skeletom bývalej reštaurácie Snežienka.

SkryťVypnúť reklamu

Špeciálna komisia pracuje na podmienkach verejnej obchodnej súťaže na riešenie tohto objektu.

Riaditeľ EKO-podniku VPS navrhol na základe súhlasu komisie zakomponovať do jej pôsobnosti aj problematiku hornej a dolnej stanice lanovky.

Premávať začala v roku 1972

Pôvodnú lanovka výrobný typ je SL-2 začala vyrobila spoločnosť Transporta Chrudim, premávať začala 11. júla 1972.. Jej prevádzka sa skončila v roku 1990.

Načítavam video...

Ako uvádza mestská časť na svojej webovej stránke, koncom januára 2005 kúpilo nehnuteľnosť, teda pozemky aj stavby, za vtedajších 19,5 milióna korún hlavné mesto následne zverilo mestskej časti, tá ju zrekonštruovala za 32 miliónov korún.

Lanovku opätovne do prevádzky uviedli 30. septembra 2005 vtedajší primátor Andrej Ďurkovský a starosta Nového Mesta Richard Frimmel. Lanovka bola zároveň v roku 2008 zaradená medzi pamätihodnosti mestskej časti.

Dolná stanica lanovky je v nadmorskej výške 236 m n. m., horná vo výške 420 m n. m. Šikmá dĺžka lanovky je 988,4 m s prevýšením 186 m. Návštevnosť lanovky sa postupne zvyšuje, v roku 2017 previezla takmer 32.000 pasažierov, z toho takmer dve tisícky cyklistov.

V letnej sezóne premáva od 10:00 - 18:00 h. Lístok na jednu jazdu stojí 3 €, spiatočný 5 €, pre skupiny, žiacke skupiny a bikerov platia zľavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Finančná gramotnosť? Väčšina netuší, čo by sa stalo, keby zomrel ich partner
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 20 066
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 599
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 9 438
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 8 867
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 651
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 963
  7. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 258
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 253
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 417
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 720
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 8 984
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 098
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 405
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 365
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 4 230
  8. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 4 168
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  2. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  3. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  5. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  6. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  8. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
SkryťZatvoriť reklamu