SME
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Lanovka na Kamzík by mohla byť technickou pamiatkou

Lanová dráha zo Železnej studničky na Kamzík je poslednou svojho typu na Slovensku.

Obnovená lanovka na Kamzík premáva od roku 2005.Obnovená lanovka na Kamzík premáva od roku 2005. (Zdroj: TASR)

NOVÉ MESTO. Lanová dráha medzi Železnou studničkou a Kamzíkom v bratislavskom Novom Meste by v budúcnosti mohla byť technickou pamiatkou.

Snaží sa o to mestská časť s miestnym EKO podnikom verejnoprospešných služieb (VPS), ktorý je správcom lanovky. Ten už začal s aktivitami pre registráciu dráhy medzi technické pamiatky na Slovensku.

"Sústreďujeme dostupné informácie o histórii a technickom riešení, ako podklad pre posúdenie, či uvedené technické dielo spĺňa kritériá pre zápis," uviedol novomestský starosta Rudolf Kusý.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Cieľom je okrem iného zachovanie dráhy aj pre ďalšie generácie.

"Lanová dráha na Kamzík je poslednou svojho typu na Slovensku a dokonca v prevádzke," doplnil Kusý Podanie podnetu predpokladajú v júni.

Čo predpokladá zákon

Prečítajte si tiež: Chystajú súťaž pre zničenú Snežienku Čítajte 

Podľa Pamiatkového úradu SR môže byť za technickú pamiatku vyhlásený objekt, ktorý vykazuje pamiatkové hodnoty podľa zákona o ochrane pamiatkového fondu.

"Zákon priamo uvádza aj hodnotu technickú. Technická pamiatka však môže mať aj hodnotu historickú, urbanistickú a, alebo, architektonickú. Posudzuje sa tak, ako aj pri iných typoch, aj miera zachovania a autenticity," priblížila odborná radkyňa úradu Naďa Kirinovičová.

Za pamiatku sa objekt vyhlasuje na základe odborného podkladu. Jeho spracovanie však môže podľa odbornej radkyne trvať, podľa povahy a zložitosti veci, aj niekoľko mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Následné rozhodnutie vydá správny orgán podľa stavebného poriadku v lehote 30 dní, v zložitejších prípadoch 60 dní. Lehotu môže nadriadený orgán, teda ministerstvo kultúry, predĺžiť.

Opravujú strechu hornej stanice

Správca lanovky EKO podnik VPS v súčasnosti rieši aj opravu zastrešenia hornej stanice lanovej dráhy.

"Prestrešenie hornej stanice vykazovalo havarijné poškodenie. Bolo demontované a bude nahradené novými prvkami prestrešenia," skonštatoval riaditeľ podniku Robert Molnár. Nová povrchová úprava by mala zároveň predĺžiť životnosť samotnej konštrukcie a zlepšiť estetiku hornej stanice.

Prečítajte si tiež: Oprava stanice lanovky neobmedzí jej premávku Čítajte 

V budúcnosti plánuje mestská časť obnovu dolnej stanice lanovky, v roku 2019 by to mala byť rekonštrukcia alebo výstavba nových schodov. Dolná stanica bezprostredne susedí so skeletom bývalej reštaurácie Snežienka.

Skryť Vypnúť reklamu

Špeciálna komisia pracuje na podmienkach verejnej obchodnej súťaže na riešenie tohto objektu.

Riaditeľ EKO-podniku VPS navrhol na základe súhlasu komisie zakomponovať do jej pôsobnosti aj problematiku hornej a dolnej stanice lanovky.

Premávať začala v roku 1972

Pôvodnú lanovka výrobný typ je SL-2 začala vyrobila spoločnosť Transporta Chrudim, premávať začala 11. júla 1972.. Jej prevádzka sa skončila v roku 1990.

Načítavam video...

Ako uvádza mestská časť na svojej webovej stránke, koncom januára 2005 kúpilo nehnuteľnosť, teda pozemky aj stavby, za vtedajších 19,5 milióna korún hlavné mesto následne zverilo mestskej časti, tá ju zrekonštruovala za 32 miliónov korún.

Lanovku opätovne do prevádzky uviedli 30. septembra 2005 vtedajší primátor Andrej Ďurkovský a starosta Nového Mesta Richard Frimmel. Lanovka bola zároveň v roku 2008 zaradená medzi pamätihodnosti mestskej časti.

Dolná stanica lanovky je v nadmorskej výške 236 m n. m., horná vo výške 420 m n. m. Šikmá dĺžka lanovky je 988,4 m s prevýšením 186 m. Návštevnosť lanovky sa postupne zvyšuje, v roku 2017 previezla takmer 32.000 pasažierov, z toho takmer dve tisícky cyklistov.

V letnej sezóne premáva od 10:00 - 18:00 h. Lístok na jednu jazdu stojí 3 €, spiatočný 5 €, pre skupiny, žiacke skupiny a bikerov platia zľavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  2. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  5. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Keď ekológia spája
  8. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  9. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 263
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 140
  3. Od Česka až po Jadran 3 959
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 422
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 266
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 168
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 114
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 999
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 709
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu