SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Lanovka na Kamzík by mohla byť technickou pamiatkou

Lanová dráha zo Železnej studničky na Kamzík je poslednou svojho typu na Slovensku.

Obnovená lanovka na Kamzík premáva od roku 2005.Obnovená lanovka na Kamzík premáva od roku 2005. (Zdroj: TASR)

NOVÉ MESTO. Lanová dráha medzi Železnou studničkou a Kamzíkom v bratislavskom Novom Meste by v budúcnosti mohla byť technickou pamiatkou.

Snaží sa o to mestská časť s miestnym EKO podnikom verejnoprospešných služieb (VPS), ktorý je správcom lanovky. Ten už začal s aktivitami pre registráciu dráhy medzi technické pamiatky na Slovensku.

"Sústreďujeme dostupné informácie o histórii a technickom riešení, ako podklad pre posúdenie, či uvedené technické dielo spĺňa kritériá pre zápis," uviedol novomestský starosta Rudolf Kusý.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Cieľom je okrem iného zachovanie dráhy aj pre ďalšie generácie.

"Lanová dráha na Kamzík je poslednou svojho typu na Slovensku a dokonca v prevádzke," doplnil Kusý Podanie podnetu predpokladajú v júni.

Čo predpokladá zákon

Prečítajte si tiež: Chystajú súťaž pre zničenú Snežienku Čítajte 

Podľa Pamiatkového úradu SR môže byť za technickú pamiatku vyhlásený objekt, ktorý vykazuje pamiatkové hodnoty podľa zákona o ochrane pamiatkového fondu.

"Zákon priamo uvádza aj hodnotu technickú. Technická pamiatka však môže mať aj hodnotu historickú, urbanistickú a, alebo, architektonickú. Posudzuje sa tak, ako aj pri iných typoch, aj miera zachovania a autenticity," priblížila odborná radkyňa úradu Naďa Kirinovičová.

Za pamiatku sa objekt vyhlasuje na základe odborného podkladu. Jeho spracovanie však môže podľa odbornej radkyne trvať, podľa povahy a zložitosti veci, aj niekoľko mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Následné rozhodnutie vydá správny orgán podľa stavebného poriadku v lehote 30 dní, v zložitejších prípadoch 60 dní. Lehotu môže nadriadený orgán, teda ministerstvo kultúry, predĺžiť.

Opravujú strechu hornej stanice

Správca lanovky EKO podnik VPS v súčasnosti rieši aj opravu zastrešenia hornej stanice lanovej dráhy.

"Prestrešenie hornej stanice vykazovalo havarijné poškodenie. Bolo demontované a bude nahradené novými prvkami prestrešenia," skonštatoval riaditeľ podniku Robert Molnár. Nová povrchová úprava by mala zároveň predĺžiť životnosť samotnej konštrukcie a zlepšiť estetiku hornej stanice.

Prečítajte si tiež: Oprava stanice lanovky neobmedzí jej premávku Čítajte 

V budúcnosti plánuje mestská časť obnovu dolnej stanice lanovky, v roku 2019 by to mala byť rekonštrukcia alebo výstavba nových schodov. Dolná stanica bezprostredne susedí so skeletom bývalej reštaurácie Snežienka.

SkryťVypnúť reklamu

Špeciálna komisia pracuje na podmienkach verejnej obchodnej súťaže na riešenie tohto objektu.

Riaditeľ EKO-podniku VPS navrhol na základe súhlasu komisie zakomponovať do jej pôsobnosti aj problematiku hornej a dolnej stanice lanovky.

Premávať začala v roku 1972

Pôvodnú lanovka výrobný typ je SL-2 začala vyrobila spoločnosť Transporta Chrudim, premávať začala 11. júla 1972.. Jej prevádzka sa skončila v roku 1990.

Načítavam video...

Ako uvádza mestská časť na svojej webovej stránke, koncom januára 2005 kúpilo nehnuteľnosť, teda pozemky aj stavby, za vtedajších 19,5 milióna korún hlavné mesto následne zverilo mestskej časti, tá ju zrekonštruovala za 32 miliónov korún.

Lanovku opätovne do prevádzky uviedli 30. septembra 2005 vtedajší primátor Andrej Ďurkovský a starosta Nového Mesta Richard Frimmel. Lanovka bola zároveň v roku 2008 zaradená medzi pamätihodnosti mestskej časti.

Dolná stanica lanovky je v nadmorskej výške 236 m n. m., horná vo výške 420 m n. m. Šikmá dĺžka lanovky je 988,4 m s prevýšením 186 m. Návštevnosť lanovky sa postupne zvyšuje, v roku 2017 previezla takmer 32.000 pasažierov, z toho takmer dve tisícky cyklistov.

V letnej sezóne premáva od 10:00 - 18:00 h. Lístok na jednu jazdu stojí 3 €, spiatočný 5 €, pre skupiny, žiacke skupiny a bikerov platia zľavy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 298
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 064
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 001
  4. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 873
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 627
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 915
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 513
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 076
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 877
  3. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 017
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 841
  5. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 786
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 547
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 034
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 905
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu