SME
Streda, 26. február, 2020 | Meniny má Viktor

Plavbu prvého parníka po Dunaji pripomína nová minca

Striebornú zberateľskú mincu venovanú prvej plavbe parníka Carolina po Dunaji na našom území navrhol český sochár a medailér Zbyňek Fojtů.

Nová strieborná zberateľská minca v nominálnej hodnote 10 euro venovaná prvej plavbe parníka po Dunaji na našom území, ktorú navrhol český sochár a medailér Zbyňek Fojtů.Nová strieborná zberateľská minca v nominálnej hodnote 10 euro venovaná prvej plavbe parníka po Dunaji na našom území, ktorú navrhol český sochár a medailér Zbyňek Fojtů.(Zdroj: SITA/Mincovňa Kremnica)

BRATISLAVA. Plavbu prvého parníka po Dunaji pripomína nová zberateľská minca. Plavba prvého parníka Carolina na Dunaji v Bratislave sa uskutočnila 2. septembra 1818.

Tomuto výročiu je venovaná strieborná zberateľská minca v nominálnej hodnote 10 eur.

Mincu v utorok v bratislavskom Múzeu dopravy na Šancovej ulici slávnostne predstavili zástupcovia Národnej banky Slovenska, Mincovne Kremnica a Slovenského technického múzea - Múzea dopravy v Bratislave.

Prečítajte si tiež: Prvá paroloď priplávala do mesta v roku 1818 Čítajte 

Informoval vedúci marketingu štátneho podniku Mincovňa Kremnica Milan Kubík.

Dunaj spájajúci západnú, strednú a juhovýchodnú Európu mal významné postavenie aj pre dopravu a obchod na našom území. Premávku lodí však do 19. storočia komplikovali rôzne problémy.

Náročná bola plavba proti prúdu a loď museli ťahať z brehu ľudskou a zvieracou silou, viaceré úseky Dunaja neboli splavné pre nánosy a lodiarom hrozili prepady ozbrojených bánd. Plavba napríklad z Budína do Viedne trvala asi tri týždne.

Riečna doprava v tom čase znamenala najmä pltníctvo. Prelom v dejinách vodnej dopravy po európskom veľtoku tečúcom z Nemecka až do Čierneho mora nastal v 19. storočí s rozvojom parného pohonu a systematickej úpravy riek.

Prvý parník

Plavba prvého parníka Carolina na Dunaji v Bratislave sa uskutočnila 2. septembra 1818 a parník prekonal trasu z Viedne do vtedajšieho Pressburgu či slovensky Prešporka za tri hodiny.

Na druhý deň stovky obyvateľov a nadšencov zažili, ako parník aj s vlečným člnom predviedol plavbu dolu aj hore prúdom, urobil niekoľko obratov a na obed odplával smerom na Komárno a Pešť.

Parník Carolina navrhol Antal Bernhard a postavili ho vo Viedni.

Drevený kolesový parník meral 15 metrov, bol široký 3,5 metra výšku boku mal 2,3 metra. Jeho výkon bol 24 konských síl a proti prúdu dokázal vliecť 45 ton nákladu.

Týmto prvým parníkom sa na Dunaji odštartovala éra paroplavby a pokračovala založením Dunajskej paroplavebnej spoločnosti.

Vznik mince

Strieborná zberateľská minca vznikla na základe verejnej anonymnej súťaže. Odborná komisia víťazný návrh vybrala z deviatich výtvarných prác od ôsmich autorov. Na základe jej odporúčania schválila Banková rada NBS na realizáciu výtvarný návrh českého sochára a medailéra Zbyňka Fojtů.

Na prednej strane mince výtvarník zdôraznil detailnú technickú schému fungovania parného stroja. Na rube mince je dobový pohľad na Bratislavu a v dolnej časti z nadhľadu je zobrazený parník Carolina.

Komisia ocenila kvalitné spracovanie a spojenie historického a technického pohľadu danej témy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na SME Bratislava