SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Autor malého Ufa: Schody na Moste SNP nikdy nemali byť

Stavba pod Mostom SNP je podľa krajských pamiatkarov nelegálna.

Rozostavané malé Ufo pod Mostom SNP.Rozostavané malé Ufo pod Mostom SNP. (Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

PETRŽALKA. Projektant dreveného malého Ufa, ktoré začali stavať na petržalskej strane pod Mostom SNP, stavbu obhajuje.

Drevená kostra je podľa neho navrhnutá na rovnakých princípoch ako drevená nosná štruktúra štadióna Aréna Brezno.

Prečítajte si tiež: O stavbe pod Ufom hlasovali mestskí poslanci ešte pred dvoma rokmi Čítajte 

„Protipožiarna ochrana je na štadióne zabezpečená bezchybne už takmer desať rokov a to isté platí aj o návrhu drevenej nosnej konštrukcie malého Ufa,“ tvrdí Alexander Tesár, stavebný inžinier a autor projektov oboch stavieb, ktorý robil na Moste SNP kontrolné prehliadky a jeho otec ho projektoval.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci náhla výstavba malého Ufa Bratislavčanov prekvapila, o návrhu sa podľa Tesára vie a hovorí už minimálne dva roky.

„Návrh sanácie nástupného priestoru bol odsúhlasený už dávnejšie mestským zastupiteľstvom a ešte predtým orgánmi správcu mosta,“ povedal.

Kruhové rampy namiesto schodov

Faktom je, že predĺžením prenájmu pozemkov pod Mostom SNP pri vstupe do reštaurácie Ufo firme Zemegula, ktorá ju vlastní, schválili mestskí poslanci v rokoch 2016 a 2017 aj výstavbu turistického centra. Odsúhlasené materiály totiž obsahovali aj nákresy, ako má centrum vyzerať.

Prečítajte si tiež: Na hulváta Čítajte 

Hlavná architektka mesta Ingrid Konrad sa však teraz bráni, že to bol len predbežný súhlas a finálnu podobu mal súkromník predstaviť verejnosti ešte pred výstavbou.

Stavebník - firma Zemegula - to ale neurobil. Mestu podľa Konradovej ani po vyžiadaní nedodal projektovú dokumentáciu stavby malého Ufa.

SkryťVypnúť reklamu

Firma Zemegula na otázky o výstavbe pod mostom denníku SME neodpovedala.

Tesár tvrdí, že s firmou od začiatku príprav projektu rekonštrukcie nástupného priestoru podrobne konzultoval všetky kroky. „Mojou úlohou bolo riešiť technické a projektové otázky návrhu,“ povedal.

Most podľa neho monitoruje už od roku 1972. Počas posledných prehliadok mosta zistil niekoľko porúch, ktoré dosiahli v sedemstupňovej škále poškodení šiesty stupeň. Išlo najmä o skorodované schodiská, zábradlia, dlažby či obklady.

Práve preto mestu odporučil komplexnú sanáciu schodísk a nástupnej plošiny pri vstupe do reštaurácie Ufo.

„Uzavretie priestoru treba uskutočniť vybudovaním dôstojnej nadčasovej zastrešovacej štruktúry v súlade s architektúrou mosta, ktorá bude plniť všetky kritériá kladené na Most SNP ako Stavbu storočia na Slovensku a ako člena World Federation of Great Towers, kde reprezentuje Slovensko medzi takými svetovými stavbami, akými sú Eiffelova veža, Burdž al Chalífa v Dubaji, Empire State Building v New Yorku a ďalšie,“ povedal Tesár s tým, že vykonávané práce nepredstavujú žiadne statické ani iné ohrozenie Mosta SNP.

SkryťVypnúť reklamu

Pri budovaní malého Ufa robotníci odpílili schody, ktoré viedli z mosta na nábrežnú promenádu. „Bočné schody, ktoré boli odstránené, tam nikdy nemali byť, bol to len dodatočný prílepok ku konštrukcii nosného trámu,“ povedal Tesár s tým, že ich odstránením sa vracajú k pôvodnému návrhu mosta.

„V prípade potreby je však možné vytvoriť nové exkluzívne kruhové schodišťové rampy z oboch bokov mosta pri malom Ufe,“ dodal Tesár.

Stavba je podľa pamiatkarov nelegálna

Problém je však v tom, že stavebník dostal od mestskej časti Petržalka stavebné povolenie iba na rekonštrukciu schodov a nástupnej plošiny do reštaurácie Ufo. Povolenie na stavbu si od úradu nevypýtal.

Petržalský starosta Vladimír Bajan preto vypísal štátny stavebný dohľad, ktorý má preveriť, či stavebník robí práce nad rámec.

Prečítajte si tiež: Pamiatkari žiadne práce na Moste SNP neodsúhlasili Čítajte 

Kým štát urobí na stavbe kontrolu, bratislavský primátor Ivo Nesrovnal požiadal firmu Zemegula, aby stavebné práce prerušili.

Krajskí pamiatkari majú však v situácii jasno už teraz. Stavebník totiž podľa krajského pamiatkového úradu postupuje nelegálne a pod Msotom SNP tak vyrastá čierna stavba.

Tesár na otázku o povolení na výstavbu malého Ufa neodpovedal.

Od roku 2017 bol Most SNP v procese vyhlásenia za národnú kultúrnu pamiatku, pričom v stredu 16. mája 2018 ho za ňu Pamiatkový úrad už definitívne vyhlásil. Most je podľa neho hodnotným architektonickým a technickým dielom 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 048
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 850
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 131
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 169
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 408
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 243
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 212
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 353
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 934
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 076
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 756
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 879
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 845
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu