SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Námestie SNP a Kamenné námestie sa dajú oživiť aj bez miliónov. Ako na to?

Projekt Živé námestie vypracovali Aliancia Stará tržnica a Inštitút SGI. Bratislavský magistrát chce na ňom stavať.

Návrh na zlepšenie Námestia SNP.Návrh na zlepšenie Námestia SNP. (Zdroj: Zdroj - Živé námestie)

STARÉ MESTO. Obmedziť parkovanie áut, uprednostniť chodcov, zjednotiť chodníky, kvetináče, obrubníky či koše, postaviť detské ihrisko, ale aj vytvoriť sedenia.

Skrátka vrátiť námestia ľuďom, aby cez ne iba neprechádzali, ale mohli si na nich posedieť, porozprávať sa, oddýchnuť si alebo na nich tráviť voľný čas. A skrášliť ich.

Taký je cieľ občianskeho združenia Aliancia Stará tržnica a Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI), ktoré spolu vytvorili projekt Živé námestie.

„Jeho zámerom je zjednotenie a revitalizácia Námestia SNP a Kamenného námestia, ktoré by mali byť príkladom funkčného a prístupného priestoru,“ povedal predseda Aliancie Stará tržnica Gábor Bindics.

SkryťVypnúť reklamu

Obmedziť parkovanie áut

Autori projektu navrhujú rýchle riešenia, tzv. quick wins, ktoré pomôžu námestia oživiť bez toho, aby sa na to minuli milióny eur.

„V roku 2018 sa dajú urobiť významné kroky, aby boli námestia konečne funkčné, lebo teraz vôbec neplnia to, čo by mali,“ povedal Bindics s tým, že prepojenie Kamenného námestia s Námestím SNP je logickým rozšírením pešej promenády historického centra mesta.

Práve zvýhodnenie peších a rozšírenie chodníkov a promenád je totiž trendom vo viacerých európskych metropolách. Snažia sa z nich totiž čoraz viac vytlačiť autá a vytvoriť bezpečný priestor pre chodcov.

Prečítajte si tiež: Kamenné námestie začnú na jar rekonštruovať Čítajte 

Rovnaký cieľ majú navrhovatelia aj tu. Z Námestia SNP odporúčajú odstrániť štvrtinu parkovacích miest z jeho vrchnej časti (bližšie ku Kamennému námestiu).

SkryťVypnúť reklamu

Chodcov by tak od električkovej trate delili stĺpiky, ktorými by sa podľa tvorcov projektu vyriešilo aj ilegálne parkovanie na samotnom námestí.

Zrušiť navrhujú aj mestské parkovisko na Kamennom námestí pred budovou Slovenskej sporiteľne a na Treskoňovej ulici medzi nemocnicou Milosrdní bratia a Národného osvetového centra.

Dokopy by sa tak v celej lokalite podľa Bindicsa zrušilo 9,5 percenta miest na parkovanie.

„Voľné parkovacie miesta by sa mohli presunúť do vrchnej časti Námestia SNP. Vďaka tomu by vodiči hneď videli, či na námestí voľné parkovacie miesto nájdu, a zároveň by sa tým obmedzilo množstvo áut, a to najmä v spodnej časti Námestia SNP,“ povedal Bindics.

Sedenia, zeleň, ihrisko a lokálna správa

Na miesta, z ktorých by odstránili autá, navrhujú autori projektu osadiť sedenia a zeleň. Na miestach, kde sa už dnes nachádzajú zábrany by sa mohlo podľa nich vybudovať celoročné sedenie a od apríla do októbra by sa pridalo aj sezónne. To by sa mohlo napríklad v lete presúvať zo slnka do tieňa a podobne.

SkryťVypnúť reklamu

Zeleň by zas mohla byť mobilná, napríklad v kvetináčoch. Tie by sa totiž mohli presťahovať, ak by sa v budúcnosti pristúpilo k celkovej prestavbe námestí.

„Aby sme námestiu vdýchli život a aktivitu, malo by sa do nevyužitého priestoru na Kamennom námestí umiestniť detské ihrisko,“ povedal Bindics. To by sa mohlo podľa neho nachádzať na mieste, kde sú v súčasnosti verejné toalety.

Prečítajte si tiež: Tesco na Kamennom námestí je na predaj Čítajte 

Okrem týchto návrhov na zlepšenie námestí navrhujú autori projektu aj zjednotiť 61 rôznych typov objektov a mobiliáru, ktoré sa na oboch námestiach nachádzajú.

Napočítali na nich totiž 16 druhov kvetináčov, 7 druhov odpadkových košov, 5 druhov cyklostojanov, 7 druhov sedenia, 13 druhov zábran, 8 druhov informačných tabúľ a 5 druhov kioskov.

„Časť z nich by bolo dobré odstrániť úplne a ďalšiu časť nahradiť alebo presunúť, čím by sme množstvo typov mobiliáru znížili zo 61 na 12 štandardných typov," povedal Bindics s tým, že by tak vytvorili harmonickejší priestor.

Pre dosiahnutie vyššej viditeľnosti je podľa neho potrebný aj výrez kríkov pod stromami, orez stromov, umiestnenie osvetlenia na tmavé miesta a nová navigácia na námestia.

Medzi ďalšie rýchle a efektívne riešenie na skrášlenie námestí navrhujú tvorcovia projektu zaviesť lokálnu správu. Išlo by o vytvorenie združenia zloženého zo zástupcov mesta a vlastníkov pozemkov či stánkov na námestí.

Ideou je, aby sa spojili a ak by bolo treba napríklad na námestí opraviť zlomený stĺpik, namiesto mesiacov hľadania, kto ho má v správe, by na miesto vyslali spoločného opravára, ktorý by problém hneď odstránil.

„Najväčšou chybou Kamenného námestia je v súčasnosti to, že naň neviete pohotovo reagovať. Má však výbornú polohu aj rozlohu, no napriek tomu sa na ňom nekonajú žiadne podujatia ako napríklad Street Food Park pred Starou tržnicou,“ povedal Bindics.

Na základe dennej spätnej väzby združenia by sa tak podľa neho zabezpečovalo upratovanie a oprava mobiliáru.

Podklady na súťaž

Riešenia na zlepšenie navrhli autori projektu Živé námestie financovaného najmä z európskych zdrojov po tom, ako dva roky mapovali lokalitu a zbierali a analyzovali projekty z minulosti.

Výsledkom sú stovky strán dokumentov, ktoré začiatkom mája odovzdali mestu Bratislava, ktoré na štúdii podľa nich môže stavať a začať konať.

„Na zmenu územia k lepšiemu je po fáze realizácie takzvaných quick wins potrebné vypísať architektonicko-urbanistickú súťaž návrhov, ktoré budú mať legitimitu riešiť zásadné a komplexné otázky,“ povedal Bindics.

Medzi tie bude patriť napríklad pamätník SNP, Kaplnka sv. Jakuba, povrchy chodníkov, nové funkcie či statická a dynamická doprava.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal od Aliancie Stará tržnica a SGI prebral dokumenty a odovzdá ich odborníkom na magistráte na posúdenie.

„Námestie SNP a Kamenné námestie predstavujú dôležité verejné priestranstvá v centre Bratislavy. Projekt Živé námestie sme počas jeho príprav aktívne konzultovali a verím, že sa podarí viacero z navrhovaných bodov aj zrealizovať. Podobne ako pri Starej tržnici sa ukazuje, že spoločensky aktívni občania sú pre mesto veľmi užitoční,” povedal Nesrovnal.

Kamenné námestie plánuje skrášliť aj Lordship

Napriek tomu, že Aliancia Stará tržnica už dlhšie pracuje na plánoch ako Kamenné námestie zlepšiť, svoj zámer na jeho zmenu predstavila začiatkom roka aj spoločnosť Lordship, ktorá na námestí vlastní približne 20 percent pozemkov.

Tá chce túto jar začať aspoň s čiastočnou revitalizáciu námestia.

V rámci nej má na ňom pribudnúť zeleň, lavičky a smetné koše. Z námestia plánuje odstrániť aj stánky, ktoré podľa architektov priestor hyzdia.

„Rekonštrukcia sa skladá z viacerých častí, na ktorých sa bude pracovať priebežne,“ povedal Peter Borko z AMI Communications Slovakia, ktorá spoločnosť Lordship mediálne zastupuje.

Lordship na revitalizácii námestia spolupracuje s architektmi zo štúdia A1 ReSpect, ktorí navrhli napríklad nákupné centrum Eurovea.

Revitalizácia Kamenného námestia by mala trvať pol roka. Podľa Borka to však neznamená, že námestie sa na šesť mesiacov premení na stavenisko. Kým totiž firma získa búracie povolenie na kiosky, osadí zatiaľ napríklad nové lavičky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 063
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 853
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 094
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 092
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 867
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 913
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 467
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 398
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 954
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 270
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 911
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 901
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 886
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu