PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Konská železnica bola rýchlejšia ako dostavník

Parou poháňané vlaky vytlačili pomalšiu konskú železnicu.

Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice.Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice.(Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Konská železnica a parná prevádzka fungovali u nás istý čas spoločne či vedľa seba. Prvý úsek železnice ťahanej koňmi (z Bratislavy do Trnavy) odovzdali s veľkou pompou do užívania roku 1840.

Čestných hostí odviezli súpravou s dvoma vozňami a najzvedavejších odviezli kočmi aj na prehliadku plánovaného úseku až do Serede. Začiatkom šesťdesiatych rokov odchádzali osobné vozne tri razy denne – o siedmej, jedenástej a o štvrť na šesť.

Prečítajte si tiež: Príčinou ničivých požiarov bol aj spôsob výstavby mesta

Pre zaujímavosť cesta do Trnavy trvala tri a pol hodiny, čo bol nielen oveľa pohodlnejšie, ale aj rýchlejšie ako dostavníkom. Dobová informácia o stavbe konskej železnice hovorí:

„Robotníci sú z vetšej čjastki Sloweňi, a síce Slowáci, Čechowvja, Morawci, Poljaci atď...po tich koľajoch letja vozi jako vietor. Vozi majú nízke koljeska, ktorje sa na tie železne šíni práve hodja a ne priljehajú. Jeden koník utiahne veľa centov. A za parním vozom letja vozy jako by mihou.“

V Uhorsku bolo v tom čase len asi 1700 kilometrov veľmi nekvalitných ciest. Lepšie boli len v hornatých častiach krajiny, teda najmä na dnešnom Slovensku, kde bol dostatok kameňa na ich udržiavanie.

Väčšina ciest bola v lete prašná, na jeseň a jar cesty sa zmenili na blato, do ktorého zapadali nielen vozy, ale i ťažné zvieratá a stokilometrová cesta mohla trvať i niekoľko dní.

Neupravený povrch spôsoboval cestujúcim maximálne nepohodlie, ale cestovanie ani nebolo veľmi bezpečné. Aby sa zabránilo prepadom lúpežníkov, vyšlo nariadenie, že pri ceste musia byť stromy a kríky na dostrel pištole odstránené.

Prečítajte si tiež: Generál Milan R. Štefánik do Bratislavy nedoletel

Je pravda, že rozsiahla preprava materiálu nebola dovtedy potrebná. Všetko sa organizovalo a aj stavalo z miestnych zdrojov, drevo sa prepravovalo po vode plťami. Až rozvoj priemyslu si začal vyžadovať zvýšenú prepravu surovín a vytváranie moderného spôsobu dopravy.

Vývoj sa nedal zastaviť a prvá súprava ťahaná parným rušňom prišla do Bratislavy z Viedne, Gänsendorfu a Marchegu 20. augusta 1848.

Náklady na výstavbu konskej železnice sa dvojnásobne predražili a roku 1871 trať odkúpilo konzorcium Prvotriedna rušňovo-železničná spoločnosť Šoproň – Prešporok – Břeclav – údolie Váhu, vedené kniežaťom Windischgrätzom a grófom Breunerom. Získali súhlas na výstavbu rozsiahlej siete parných železníc, ale od tohto druhu podnikania neskôr upustili. Firmu so ziskom predali novovzniknutej spoločnosti Považské železnice.

Čoskoro sa skončila aj prevádzka koňmo ťahaných vlakových súprav a trať začali prestavovať. Napokon 1. mája 1873 sa začala parná prevádzka na 54-kilometrovej trati Bratislava, Trnava a Nové Mesto nad Váhom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  3. Štefánka by Pulitzer
  4. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 734
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 187
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 073
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 038
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 867
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 107
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 087
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 920
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 432