SME
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky
PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Konská železnica bola rýchlejšia ako dostavník

Parou poháňané vlaky vytlačili pomalšiu konskú železnicu.

Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice.Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice. (Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Konská železnica a parná prevádzka fungovali u nás istý čas spoločne či vedľa seba. Prvý úsek železnice ťahanej koňmi (z Bratislavy do Trnavy) odovzdali s veľkou pompou do užívania roku 1840.

Čestných hostí odviezli súpravou s dvoma vozňami a najzvedavejších odviezli kočmi aj na prehliadku plánovaného úseku až do Serede. Začiatkom šesťdesiatych rokov odchádzali osobné vozne tri razy denne – o siedmej, jedenástej a o štvrť na šesť.

Prečítajte si tiež: Príčinou ničivých požiarov bol aj spôsob výstavby mesta Čítajte 

Pre zaujímavosť cesta do Trnavy trvala tri a pol hodiny, čo bol nielen oveľa pohodlnejšie, ale aj rýchlejšie ako dostavníkom. Dobová informácia o stavbe konskej železnice hovorí:

Skryť Vypnúť reklamu

„Robotníci sú z vetšej čjastki Sloweňi, a síce Slowáci, Čechowvja, Morawci, Poljaci atď...po tich koľajoch letja vozi jako vietor. Vozi majú nízke koljeska, ktorje sa na tie železne šíni práve hodja a ne priljehajú. Jeden koník utiahne veľa centov. A za parním vozom letja vozy jako by mihou.“

V Uhorsku bolo v tom čase len asi 1700 kilometrov veľmi nekvalitných ciest. Lepšie boli len v hornatých častiach krajiny, teda najmä na dnešnom Slovensku, kde bol dostatok kameňa na ich udržiavanie.

Väčšina ciest bola v lete prašná, na jeseň a jar cesty sa zmenili na blato, do ktorého zapadali nielen vozy, ale i ťažné zvieratá a stokilometrová cesta mohla trvať i niekoľko dní.

Neupravený povrch spôsoboval cestujúcim maximálne nepohodlie, ale cestovanie ani nebolo veľmi bezpečné. Aby sa zabránilo prepadom lúpežníkov, vyšlo nariadenie, že pri ceste musia byť stromy a kríky na dostrel pištole odstránené.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Generál Milan R. Štefánik do Bratislavy nedoletel Čítajte 

Je pravda, že rozsiahla preprava materiálu nebola dovtedy potrebná. Všetko sa organizovalo a aj stavalo z miestnych zdrojov, drevo sa prepravovalo po vode plťami. Až rozvoj priemyslu si začal vyžadovať zvýšenú prepravu surovín a vytváranie moderného spôsobu dopravy.

Vývoj sa nedal zastaviť a prvá súprava ťahaná parným rušňom prišla do Bratislavy z Viedne, Gänsendorfu a Marchegu 20. augusta 1848.

Náklady na výstavbu konskej železnice sa dvojnásobne predražili a roku 1871 trať odkúpilo konzorcium Prvotriedna rušňovo-železničná spoločnosť Šoproň – Prešporok – Břeclav – údolie Váhu, vedené kniežaťom Windischgrätzom a grófom Breunerom. Získali súhlas na výstavbu rozsiahlej siete parných železníc, ale od tohto druhu podnikania neskôr upustili. Firmu so ziskom predali novovzniknutej spoločnosti Považské železnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Čoskoro sa skončila aj prevádzka koňmo ťahaných vlakových súprav a trať začali prestavovať. Napokon 1. mája 1873 sa začala parná prevádzka na 54-kilometrovej trati Bratislava, Trnava a Nové Mesto nad Váhom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  5. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  6. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 581
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 424
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 585
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 395
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 341
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 260
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 194
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 476
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 218
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 1 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu