PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Konská železnica do Trnavy bola rýchlejšia ako dostavník

Rozvoj priemyslu v 19. storočí si začal vyžadovať zvýšenú prepravu surovín a vytváranie moderného spôsobu dopravy. Parou poháňané vlaky vytlačili konskú železnicu.

Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice.(Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Konská železnica a parná prevádzka fungovali u nás istý čas spoločne či vedľa seba. Prvý úsek železnice ťahanej koňmi (z Bratislavy do Trnavy) odovzdali s veľkou pompou do užívania roku 1840.

Čestných hostí odviezli súpravou s dvoma vozňami a najzvedavejších odviezli kočmi aj na prehliadku plánovaného úseku až do Serede. Začiatkom šesťdesiatych rokov odchádzali osobné vozne tri razy denne – o siedmej, jedenástej a o štvrť na šesť.

Prečítajte si tiež: Príčinou ničivých požiarov bol aj spôsob výstavby mesta

Pre zaujímavosť cesta do Trnavy trvala tri a pol hodiny, čo bol nielen oveľa pohodlnejšie, ale aj rýchlejšie ako dostavníkom. Dobová informácia o stavbe konskej železnice hovorí:

„Robotníci sú z vetšej čjastki Sloweňi, a síce Slowáci, Čechowvja, Morawci, Poljaci atď...po tich koľajoch letja vozi jako vietor. Vozi majú nízke koljeska, ktorje sa na tie železne šíni práve hodja a ne priljehajú. Jeden koník utiahne veľa centov. A za parním vozom letja vozy jako by mihou.“

V Uhorsku bolo v tom čase len asi 1700 kilometrov veľmi nekvalitných ciest. Lepšie boli len v hornatých častiach krajiny, teda najmä na dnešnom Slovensku, kde bol dostatok kameňa na ich udržiavanie.

Väčšina ciest bola v lete prašná, na jeseň a jar cesty sa zmenili na blato, do ktorého zapadali nielen vozy, ale i ťažné zvieratá a stokilometrová cesta mohla trvať i niekoľko dní.

Neupravený povrch spôsoboval cestujúcim maximálne nepohodlie, ale cestovanie ani nebolo veľmi bezpečné. Aby sa zabránilo prepadom lúpežníkov, vyšlo nariadenie, že pri ceste musia byť stromy a kríky na dostrel pištole odstránené.

Prečítajte si tiež: Generál Milan R. Štefánik do Bratislavy nedoletel

Je pravda, že rozsiahla preprava materiálu nebola dovtedy potrebná. Všetko sa organizovalo a aj stavalo z miestnych zdrojov, drevo sa prepravovalo po vode plťami. Až rozvoj priemyslu si začal vyžadovať zvýšenú prepravu surovín a vytváranie moderného spôsobu dopravy.

Vývoj sa nedal zastaviť a prvá súprava ťahaná parným rušňom prišla do Bratislavy z Viedne, Gänsendorfu a Marchegu 20. augusta 1848.

Náklady na výstavbu konskej železnice sa dvojnásobne predražili a roku 1871 trať odkúpilo konzorcium Prvotriedna rušňovo-železničná spoločnosť Šoproň – Prešporok – Břeclav – údolie Váhu, vedené kniežaťom Windischgrätzom a grófom Breunerom. Získali súhlas na výstavbu rozsiahlej siete parných železníc, ale od tohto druhu podnikania neskôr upustili. Firmu so ziskom predali novovzniknutej spoločnosti Považské železnice.

Čoskoro sa skončila aj prevádzka koňmo ťahaných vlakových súprav a trať začali prestavovať. Napokon 1. mája 1873 sa začala parná prevádzka na 54-kilometrovej trati Bratislava, Trnava a Nové Mesto nad Váhom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  3. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete?
  8. Za mliečnou revolúciou bude stáť aj krava Blažena Bzovícka
  9. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  10. Na bicykli po Burgenlande
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 401
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 240
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 14 803
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 9 886
  5. Ako si znížiť náklady na bývanie a vyhnúť sa nedoplatkom? 9 026
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 405
  7. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 7 431
  8. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 7 160
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 190
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 789