SME

Konská železnica bola rýchlejšia ako dostavník

Parou poháňané vlaky vytlačili pomalšiu konskú železnicu.

Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice.Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice. (Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Konská železnica a parná prevádzka fungovali u nás istý čas spoločne či vedľa seba. Prvý úsek železnice ťahanej koňmi (z Bratislavy do Trnavy) odovzdali s veľkou pompou do užívania roku 1840.

Čestných hostí odviezli súpravou s dvoma vozňami a najzvedavejších odviezli kočmi aj na prehliadku plánovaného úseku až do Serede. Začiatkom šesťdesiatych rokov odchádzali osobné vozne tri razy denne – o siedmej, jedenástej a o štvrť na šesť.

Prečítajte si tiež: Príčinou ničivých požiarov bol aj spôsob výstavby mesta Čítajte 

Pre zaujímavosť cesta do Trnavy trvala tri a pol hodiny, čo bol nielen oveľa pohodlnejšie, ale aj rýchlejšie ako dostavníkom. Dobová informácia o stavbe konskej železnice hovorí:

SkryťVypnúť reklamu

„Robotníci sú z vetšej čjastki Sloweňi, a síce Slowáci, Čechowvja, Morawci, Poljaci atď...po tich koľajoch letja vozi jako vietor. Vozi majú nízke koljeska, ktorje sa na tie železne šíni práve hodja a ne priljehajú. Jeden koník utiahne veľa centov. A za parním vozom letja vozy jako by mihou.“

V Uhorsku bolo v tom čase len asi 1700 kilometrov veľmi nekvalitných ciest. Lepšie boli len v hornatých častiach krajiny, teda najmä na dnešnom Slovensku, kde bol dostatok kameňa na ich udržiavanie.

Väčšina ciest bola v lete prašná, na jeseň a jar cesty sa zmenili na blato, do ktorého zapadali nielen vozy, ale i ťažné zvieratá a stokilometrová cesta mohla trvať i niekoľko dní.

Neupravený povrch spôsoboval cestujúcim maximálne nepohodlie, ale cestovanie ani nebolo veľmi bezpečné. Aby sa zabránilo prepadom lúpežníkov, vyšlo nariadenie, že pri ceste musia byť stromy a kríky na dostrel pištole odstránené.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Generál Milan R. Štefánik do Bratislavy nedoletel Čítajte 

Je pravda, že rozsiahla preprava materiálu nebola dovtedy potrebná. Všetko sa organizovalo a aj stavalo z miestnych zdrojov, drevo sa prepravovalo po vode plťami. Až rozvoj priemyslu si začal vyžadovať zvýšenú prepravu surovín a vytváranie moderného spôsobu dopravy.

Vývoj sa nedal zastaviť a prvá súprava ťahaná parným rušňom prišla do Bratislavy z Viedne, Gänsendorfu a Marchegu 20. augusta 1848.

Náklady na výstavbu konskej železnice sa dvojnásobne predražili a roku 1871 trať odkúpilo konzorcium Prvotriedna rušňovo-železničná spoločnosť Šoproň – Prešporok – Břeclav – údolie Váhu, vedené kniežaťom Windischgrätzom a grófom Breunerom. Získali súhlas na výstavbu rozsiahlej siete parných železníc, ale od tohto druhu podnikania neskôr upustili. Firmu so ziskom predali novovzniknutej spoločnosti Považské železnice.

SkryťVypnúť reklamu

Čoskoro sa skončila aj prevádzka koňmo ťahaných vlakových súprav a trať začali prestavovať. Napokon 1. mája 1873 sa začala parná prevádzka na 54-kilometrovej trati Bratislava, Trnava a Nové Mesto nad Váhom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 31 184
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 644
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 405
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 431
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 984
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 373
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 148
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 633
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 437
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 784
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 762
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 809
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 433
  7. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 10 068
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 854
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu