SME

Pri Sade Janka Kráľa má vyrásť 30-poschodový vežiak

Na mieste bývalého futbalového štadióna Artmedie vznikne v Petržalke nová štvrť Green Park.

Pri Starom moste na mieste bývalého futbalového štadiónu v Petržalke má vyrásť nová štvrť Green Park.Pri Starom moste na mieste bývalého futbalového štadiónu v Petržalke má vyrásť nová štvrť Green Park. (Zdroj: Grafobal Group Development)

PETRŽALKA. Kedysi tam hrával futbalový klub, ktorý sa po 90. rokoch minulého storočia spomedzi všetkých bratislavských dostal ako jediný do ligy majstrov. V roku 2012 však štadión za Starým mostom, na ktorom hrávala Artmedia Petržalka, zrovnali so zemou a dodnes je na jeho mieste lúka.

Plán bol taký, že na jej mieste vyrastie nový štadión svetových rozmerov. Po tom, čo prišlo rozhodnutie, že na mieste sa nesmú stavať podzemné garáže, UEFA výstavbu štadióna zakázala.

Investor tak časom zmenil svoj zámer a rozhodol sa, že pri Sade Janka Kráľa na pravom brehu Dunaja len dvesto metrov od brehu postaví novú štvrť s bytmi a knaceláriami - Green Park.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Požiadal preto o zmenu územného plánu, pretože pozemky boli predtým určené na šport. Mestskí poslanci však odobrili, že už môžu slúžiť aj na občiansku vybavenosť a výstavbu bytov.

Developer tak začal plánovať, čo v lokalite postaví. V posledných rokoch pritom projekt Green Park niekoľkokrát menil virtuálnu podobu. Aktuálne však spoločnosť RV Development 3, s.r.o., blízka podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi st., predložila nový variant.

Čo bude v novej štvrti

Dominantou novej štvrte má byť 30-poschodový vežiak s takmer stometrovou výškou. Majú sa v ňom nachádzať byty a apartmány. Okrem neho má v novej štvrti vyrásť aj 11-podlažná kancelárska budova a štyri 6-podlažné bytovky.

V komplexe by sa malo nachádzať dokopy 221 bytov a 206 apartmánov, vyše 30-tisíc štvorcových metrov kancelárii, ale aj priestory na obchody a služby. Bohatá má byť aj zeleň okolo budov.

SkryťVypnúť reklamu

S výstavbou plánuje investor začať ešte tento rok a hotová by mala byť do roku 2020. Náklady na postavenie novej štvrte odhaduje priblžne na 65 miliónov eur.

Architektom projektu je štúdio Expoline Karola Kállaya ml.

Zmeny oproti pôvodnému návrhu

Mnohí Bratislavčania a aktivisti boli s posledným návrhom spred vyše roka nespokojní. Doručili k nemu preto množstvo pripomienok a viaceré z nich investor do novej verzie projektu zapracoval.

Okrem inej architektúry sa tak v nej počíta napríklad s pretvorením časti Krasovského ulice na pešiu zónu, aby sa lepšie napojila na Sad Janka Kráľa. Služby a obchody v komplexe budú po novom orientované viac do parku, v okolí sa vybudujú cyklotrasy, ktoré sa napoja na nábrežie a počet parkovacích miest sa mierne zníži.

SkryťVypnúť reklamu

Trávniky pred 30-poschodovou budovou majú plynule nadväzovať na park v taktiež plánovanej novej štvrti - Nové Lido, za ktorou stojí rovnaký developer.

Projekt Green park nemá ponovom stáť už ani na takom vysokom násype ako v predchádzajúcich variantoch, hoci sa podľa Adriana Gubča z Bratislava YIMBY núkala možnosť zjednotiť výšku komplexu s úrovňou cesty, po ktorej jazdia električky. Priestor pod estakádou sa má namiesto toho využiť na výstavbu športovísk.

Nespokojnosť a zmierenie

Nové plány investora sa aktivistom opäť nepáčia. Občianska iniciatíva Bratislava otvorene tvrdí, že 30-podlažná budova poškodí tradičnú a chránenú panorámu Bratislavy, bude ničiť územie parku, kulturno-relaxačnú zónu na Tyršovom námestí a bude mať výrazné negatívne vplyvy na životné prostredie (hluk, emisie, prach, svetelný smog, hydrogeológia).

Najhoršie na celom projekte je podľa jej automobilová doprava. „Garáže pre 1190 vozidiel prinesú do celej zóny obrovské negatívne vplyvy na kvalitu života a životného prostredia. Na Viedenskej ceste sa zvýši prepravná kapacita o dvesto percent, čo je približne každých 40 sekúnd jedno auto,“ povedal Matej Vagač s iniciatívy Bratislava otvorene.

Hoci Green Park možno podľa Gubča iba ťažko označiť za originálny či bezchybný projekt, ide o omnoho lepší návrh ako ten pôvodný.

„Ak sa už musíme zmieriť s výstavbou v danom území a v danom rozsahu, ide o prijateľný kompromis, dokazujúci, že pripomienkovanie projektov a silný verejný tlak na kvalitu má zmysel,“ dodal Adrian Gubčo, geograf a spoluautor blogu Bratislava YIMBY.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  6. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  7. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  8. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 7 749
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 107
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 346
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 168
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 878
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 666
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 987
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 785
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 056
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 497
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 678
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 929
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 474
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 323
  7. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 462
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 4 113
  1. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  2. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  3. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  6. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  7. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  8. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
SkryťZatvoriť reklamu