SME

Bratislavčania sa na MHD počas protestov nesťažujú, s obmedzeniami rátajú (rozhovor)

Ako bratislavský dopravný podnik zabezpečuje verejnú dopravu počas demonštrácií, hovorí vedúci dispečingu Dopravného podniku Bratislava PETER PIPIŠ.

(Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

Keď sa v centre zíde na proteste 50-tisíc ľudí, čo to znamená pre dopravný podnik?

„V prvom rade o takejto situácii komunikujeme s dopravnou políciou a postupne podľa potreby a pokynov zabezpečíme odklon mestskej hromadnej dopravy z miesta, kde sa protest alebo pochod koná.“

Do akej miery to dopravnému podniku skomplikuje situáciu v porovnaní s bežným dňom?

„Hneď ako máme o demonštrácii informácie, snažíme sa ich odovzdať cestujúcej verejnosti. Či už prostredníctvom webu alebo elektronických tabúľ. Na mnohých zastávkach, hlavne na električkových radiálach a dôležitých dopravných uzloch, máme totiž infotabule, na ktorých v takýchto prípadoch vždy v poslednom riadku beží informácia o aktuálnej premávke vozidiel MHD.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa z tabúľ cestujúci dozvedia?

Môžu si na nich priamo pozrieť, s akým spojom môžu počítať a aká električková, autobusová alebo trolejbusová linka je aktuálne odklonená mimo svojej pôvodnej trasy. Okrem toho sa pre nás počas takýchto udalostí mení ešte aj to, že miesto, kde sa protest koná, zabezpečíme hliadkami dispečingu, ktoré odkláňajú spoje MHD na vopred dohodnuté trasy. Pokiaľ vieme, ako teraz (v piatok 16. marca, pozn. red.), že sa bude protest konať na Námestí SNP, tak naše komunikačné a marketingové oddelenie deň či dva dni vopred informujú cestujúcich, aby vedeli, s čím môžu počítať.“

Koľko hliadok dispečingu na súčasné protesty vysielate?

„V teréne sú vždy posilnené hliadky dispečingu.“

Posilňuje dopravca počas protestov spoje verejnej dopravy?

SkryťVypnúť reklamu

„Keďže väčšinou trpia električkové radiály, tak sa snažíme do súbežnej linky vložiť iný dopravný prostriedok. Najčastejšie to býva autobus, keďže je najviac operatívny. To znamená, že ak by nám zlyhala napríklad doprava do Karlovej Vsi a Dúbravky, tak spod Mosta SNP vieme vypraviť náhradnú dopravu do týchto mestských častí.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Museli ste takúto situáciu riešiť aj počas minulého protestu Za slušné Slovensko (9. marca 2018)?

„Minulý protest dopadol v spolupráci s políciou v rámci dopravy veľmi dobre, pretože nám pomohla zabezpečiť priechodnosť tratí na Obchodnej ulici. Tak bola v západnej časti mesta, a teda v Karlovej Vsi, Dúbravke a ďalej prepojenie na Lamač, Devínsku Novú Ves či Mariánku MHD zabezpečená. To znamená, že ľudia sa dostali domov aj napriek tomu, že spoje trochu meškali.“

SkryťVypnúť reklamu

Sťažovali sa niektorí cestujúci na preplnené linky alebo na to, že sa na protest nemohli mestskou hromadnou dopravou dostať?

„Počas protestu bolo všetko v poriadku. Po jeho ukončení bol nával ľudí značný, ale tým, že sme na to boli pripravení, zvládli sme všetkých cestujúcich bezpečne odviezť domov. Keď ľudia vedia, že sa v meste bude konať organizovaný protest, s obmedzeniami podľa našich skúseností ako keby rátajú. Nezvyknú sa v takýchto prípadoch na obmedzenú dopravu sťažovať, že sa niekam nevedia dostať.“

Stretli ste sa s nejakými problémami, ktoré počas protestov hlásili dispečingu vodiči liniek verejnej dopravy?

„Nie, nemali sme žiaden incident ani poškodené vozidlo. Dokonca sme počas týždňa nezaznamenali ani jednu sťažnosť na premávku počas minulého piatku (9. marca 2018, pozn. red.).“

Prečítajte si tiež: V centre Bratislavy bude kvôli zhromaždeniu obmedzená doprava Čítajte 

Odkláňajú sa počas protestov všetky spoje MHD alebo niektoré zostávajú stáť aj na mieste, keď ich obkolesia ľudia a nemôžu sa pohnúť ďalej?

„Organizátori nám cez políciu oznámia, kedy sa protest zhruba začne. To znamená, že vieme vopred urobiť zvyčajne taký odklon, aby nám vozidlá nezostali na mieste, kde sa protest koná. Vodiči sú z dispečingu cez rádiovú sieť informovaní a každý vie, kadiaľ má s vozidlom premávať. Toto sa im opakuje zhruba v 20- či 30-minútových intervaloch, pričom situáciu vyhodnocujeme podľa aktuálnosti. Na Námestí SNP nebude počas dnešného protestu (piatok 16. marca, pozn. red.) MHD síce premávať, ale autobusy, električky aj trolejbusy napriek tomu dostaneme do svojich cieľov.“

Keď sa protest koná na Námestí SNP, kadiaľ sa linky hlavne odkláňajú?

„V tomto prípade najmä cez Obchodnú ulicu.“

Ktoré podujatia či demonštrácie doteraz najviac skomplikovali dopravnému podniku situáciu?

„Spomínam si na Pochod za život. V médiách vtedy vyšlo, že sa ho zúčastnilo cez 50-tisíc ľudí, čo je zhruba ako na poslednom proteste Za slušné Slovensko. V tom čase bol však pre nás veľmi náročný, pretože sa nekonal iba na Námestí SNP, ale ľudia mestom kráčali, navyše aj po cestných komunikáciách. MHD tak nemohla premávať v takom rozsahu ako teraz, keď je protest situovaný na jednom mieste.“

Majú vodiči dopravného podniku počas takýchto výnimočných situáciách od dopravcu nejaké kompenzácie, ak sa im zmena skomplikuje alebo pretiahne?

„Ak by vodič uviazol na trati obkolesený protestujúcimi, nemohol by sa pohnúť a natiahla by sa mu pracovná zmena, tento nadčas sa mu doplatí. Platí však, že keď má niekto napríklad deväťhodinovú službu, my mu z nej neurobíme dvanásť hodinovú. Dopravný podnik má navyše vypracovaný harmonogram, kedy musia mať vodiči prestávky. Tie sú povinné. Dbáme nimi totiž na bezpečnosť prepravovaných osôb.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 109
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 763
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 671
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 724
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 028
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 177
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 689
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 644
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 764
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 136
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 872
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 140
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu