SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Bratislavčania sa na MHD počas protestov nesťažujú, s obmedzeniami rátajú (rozhovor)

Ako bratislavský dopravný podnik zabezpečuje verejnú dopravu počas demonštrácií, hovorí vedúci dispečingu Dopravného podniku Bratislava PETER PIPIŠ.

(Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

Keď sa v centre zíde na proteste 50-tisíc ľudí, čo to znamená pre dopravný podnik?

„V prvom rade o takejto situácii komunikujeme s dopravnou políciou a postupne podľa potreby a pokynov zabezpečíme odklon mestskej hromadnej dopravy z miesta, kde sa protest alebo pochod koná.“

Do akej miery to dopravnému podniku skomplikuje situáciu v porovnaní s bežným dňom?

„Hneď ako máme o demonštrácii informácie, snažíme sa ich odovzdať cestujúcej verejnosti. Či už prostredníctvom webu alebo elektronických tabúľ. Na mnohých zastávkach, hlavne na električkových radiálach a dôležitých dopravných uzloch, máme totiž infotabule, na ktorých v takýchto prípadoch vždy v poslednom riadku beží informácia o aktuálnej premávke vozidiel MHD.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa z tabúľ cestujúci dozvedia?

Môžu si na nich priamo pozrieť, s akým spojom môžu počítať a aká električková, autobusová alebo trolejbusová linka je aktuálne odklonená mimo svojej pôvodnej trasy. Okrem toho sa pre nás počas takýchto udalostí mení ešte aj to, že miesto, kde sa protest koná, zabezpečíme hliadkami dispečingu, ktoré odkláňajú spoje MHD na vopred dohodnuté trasy. Pokiaľ vieme, ako teraz (v piatok 16. marca, pozn. red.), že sa bude protest konať na Námestí SNP, tak naše komunikačné a marketingové oddelenie deň či dva dni vopred informujú cestujúcich, aby vedeli, s čím môžu počítať.“

Koľko hliadok dispečingu na súčasné protesty vysielate?

„V teréne sú vždy posilnené hliadky dispečingu.“

Posilňuje dopravca počas protestov spoje verejnej dopravy?

SkryťVypnúť reklamu

„Keďže väčšinou trpia električkové radiály, tak sa snažíme do súbežnej linky vložiť iný dopravný prostriedok. Najčastejšie to býva autobus, keďže je najviac operatívny. To znamená, že ak by nám zlyhala napríklad doprava do Karlovej Vsi a Dúbravky, tak spod Mosta SNP vieme vypraviť náhradnú dopravu do týchto mestských častí.“

Museli ste takúto situáciu riešiť aj počas minulého protestu Za slušné Slovensko (9. marca 2018)?

„Minulý protest dopadol v spolupráci s políciou v rámci dopravy veľmi dobre, pretože nám pomohla zabezpečiť priechodnosť tratí na Obchodnej ulici. Tak bola v západnej časti mesta, a teda v Karlovej Vsi, Dúbravke a ďalej prepojenie na Lamač, Devínsku Novú Ves či Mariánku MHD zabezpečená. To znamená, že ľudia sa dostali domov aj napriek tomu, že spoje trochu meškali.“

SkryťVypnúť reklamu

Sťažovali sa niektorí cestujúci na preplnené linky alebo na to, že sa na protest nemohli mestskou hromadnou dopravou dostať?

„Počas protestu bolo všetko v poriadku. Po jeho ukončení bol nával ľudí značný, ale tým, že sme na to boli pripravení, zvládli sme všetkých cestujúcich bezpečne odviezť domov. Keď ľudia vedia, že sa v meste bude konať organizovaný protest, s obmedzeniami podľa našich skúseností ako keby rátajú. Nezvyknú sa v takýchto prípadoch na obmedzenú dopravu sťažovať, že sa niekam nevedia dostať.“

Stretli ste sa s nejakými problémami, ktoré počas protestov hlásili dispečingu vodiči liniek verejnej dopravy?

„Nie, nemali sme žiaden incident ani poškodené vozidlo. Dokonca sme počas týždňa nezaznamenali ani jednu sťažnosť na premávku počas minulého piatku (9. marca 2018, pozn. red.).“

Prečítajte si tiež: V centre Bratislavy bude kvôli zhromaždeniu obmedzená doprava Čítajte 

Odkláňajú sa počas protestov všetky spoje MHD alebo niektoré zostávajú stáť aj na mieste, keď ich obkolesia ľudia a nemôžu sa pohnúť ďalej?

„Organizátori nám cez políciu oznámia, kedy sa protest zhruba začne. To znamená, že vieme vopred urobiť zvyčajne taký odklon, aby nám vozidlá nezostali na mieste, kde sa protest koná. Vodiči sú z dispečingu cez rádiovú sieť informovaní a každý vie, kadiaľ má s vozidlom premávať. Toto sa im opakuje zhruba v 20- či 30-minútových intervaloch, pričom situáciu vyhodnocujeme podľa aktuálnosti. Na Námestí SNP nebude počas dnešného protestu (piatok 16. marca, pozn. red.) MHD síce premávať, ale autobusy, električky aj trolejbusy napriek tomu dostaneme do svojich cieľov.“

Keď sa protest koná na Námestí SNP, kadiaľ sa linky hlavne odkláňajú?

„V tomto prípade najmä cez Obchodnú ulicu.“

Ktoré podujatia či demonštrácie doteraz najviac skomplikovali dopravnému podniku situáciu?

„Spomínam si na Pochod za život. V médiách vtedy vyšlo, že sa ho zúčastnilo cez 50-tisíc ľudí, čo je zhruba ako na poslednom proteste Za slušné Slovensko. V tom čase bol však pre nás veľmi náročný, pretože sa nekonal iba na Námestí SNP, ale ľudia mestom kráčali, navyše aj po cestných komunikáciách. MHD tak nemohla premávať v takom rozsahu ako teraz, keď je protest situovaný na jednom mieste.“

Majú vodiči dopravného podniku počas takýchto výnimočných situáciách od dopravcu nejaké kompenzácie, ak sa im zmena skomplikuje alebo pretiahne?

„Ak by vodič uviazol na trati obkolesený protestujúcimi, nemohol by sa pohnúť a natiahla by sa mu pracovná zmena, tento nadčas sa mu doplatí. Platí však, že keď má niekto napríklad deväťhodinovú službu, my mu z nej neurobíme dvanásť hodinovú. Dopravný podnik má navyše vypracovaný harmonogram, kedy musia mať vodiči prestávky. Tie sú povinné. Dbáme nimi totiž na bezpečnosť prepravovaných osôb.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 764
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 569
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 030
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 653
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 922
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 790
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 241
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 541
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 440
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 914
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 400
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 072
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 019
  6. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 922
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 888
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 2 842
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu