Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána
Juraj Pohronec-Slepčiansky (Selepčéni) bol ostrihomský arcibiskup a uhorský prímas. Právom je považovaný za jedného z najvýznamnejších cirkevných hodnostárov, diplomatov či politikov strednej Európy tých čias. Pripisovali mu dokonca aj zásluhy za záchranu Viedne pri tureckom útoku v roku 1683.
Okrem politickej a cirkevnej práce sa venoval aj výtvarnej tvorbe a patrí k našim najvýznamnejším medirytcom.

V 17. storočí krajinu sužovali protihabsburské stavovské povstania, ktoré napokon napomohli rozšíriť osmanskú nadvládu na 2/3 pôvodného Uhorského kráľovstva. Lutherove a Kalvínove myšlienky sa rýchlo udomácnili a naše územie sa stalo útočiskom protestantských exulantov z Čiech i Rakúska.
Katolícka cirkev s tým nebola spokojná a po istom čase sa rozhodla nadobudnúť stratené pozície späť a na predstaviteľov reformácie zorganizovala rad útokov. Žiaľ, práve tie najkrutejšie organizoval Juraj Pohronec-Slepčanský. Na mimoriadny súd do Prešporku 5. marca 1674 predvolal temer štyri stovky protestantských kňazov a učiteľov, ktorí boli obvinení z velezrady a hrozil im trest smrti.
Ešte rok predtým súd pod jeho vedením súdil evanjelických duchovných i superindentov (biskupov), ktorých obvinili z podpory sprisahania proti cisárskemu majestátu. Súdení mali na výber, buď sa priznajú k tomuto zločinu a zachránia si život, alebo budú o hlavu kratší.
Medzi exulantmi bol aj Daniel Sinapius Horčička, ktorý písal nielen po latinsky, ale vo svojich prácach vyzdvihoval slovenčinu. Je aj autorom prvej zbierky slovenských prísloví.

V roku 1674 evanjelickí a kalvínski duchovní a učitelia opäť dostali možnosť priznať si vinu a podpísať reverz. Veľká časť obvinených sa podvolila a zachránili si život, ale 61 z nich zostalo pevných vo svojej viere, a preto si vypočuli rozsudok:
„Ako usvedčení a odsúdení pre urážku Boha a Cisárskeho Veličenstva nech podľa krajinského práva stratia majetky i životy, a nech sa preto zavedú na popravisko, kde im odtnú ruky a nohy, a budú alebo zaživa upálení, alebo na smrť ukameňovaní.“
Trest smrti bol napokon zmenený na galeje, čo bolo možno ešte krutejšie ako poprava. Trom z nich - Jurajovi Lánimu, Jánovi Simonidesovi a Tobiášovi Masníkovi sa na ceste do Neapola podarilo z eskorty ujsť. O Simonidesovi sa dnes študenti učia ako o autorovi cestopisných a memoárových diel, v ktorých opísal svoje osudy od bratislavského súdu, cez časy exilu až po návrat domov.