SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Starý most menil počas režimov mená, ale aj podobu

Predchodca dnešného zmodernizovaného mosta sa začal používať vo februári 1946.

Nový Starý most.Nový Starý most. (Zdroj: SITA)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Dunaj bol voľakedy neprekonateľnou prekážkou. Ako európsky veľtok sa síce dal prekonať na člne, ale jednou z predností bratislavskej lokality bol brod cez rieku. Nachádzal sa nad dnešným Rybným námestím a chránila ho Vodná veža.

Neskorší stredoveký drevený most zničila veľká voda, neskôr dali do prevádzky takzvaný loďkový a napokon i pontónový most.

Zmena prišla v roku 1890. Vtedy postavili prvý stály most a na jeho otvorení sa zúčastnil aj samotný cisár pán František Jozef. Však nakoniec most niesol aj jeho meno až do pádu mocnárstva.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Most SNP bol technologická rarita Čítajte 

Išlo o kombinovaný most pre cestnú, železničnú a pešiu dopravu.

Nová možnosť dopravy na druhú stranu rieky priniesla mestu nebývalý rozvoj, veď i Štúrova ulica vznikla ako spojnica k novému prechodu cez rieku.

So zmenou štátnych pomerov ho za l. ČSR premenovali na Štefánikov most. V pôvodnej podobe vydržal až do 3. apríla roku 1945, keď ho ustupujúca nemecká armáda vyhodila do povetria.

Hneď po oslobodení sa začalo s prípravou jeho obnovy. Vedúcim stavby sa stal podplukovník Radčenko so ženijnou jednotkou Červenej armády č. 03003, na stavbe pracovalo aj 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov.

Na výpomoc bola prizvaná aj stavebná firma Ing. Lazovský a Štefanec, ktorá poskytla na stavbu vyše stovku vlastných pracovníkov a ďalších sto si na prácu najala.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ferdiš Juriga mal búrlivú povahu Čítajte 

Naši zamestnanci dostávali navyše sovietske potravinové prídely – mesačne 4,5 kg chleba, 10 kg zemiakov, 1 kg múky a ½ kg cukru.

Firma postavila lanovku spájajúcu oba brehy Dunaja a poskytla aj časť potrebného materiálu. Novú železnú konštrukciu mosta dodali Mostárne Vítkovice, Královopolská z Brna a Ippen Hradec Králové. Pracovný čas sa začínal o piatej ráno a trval až pätnásť hodín denne.

Pri príležitosti odovzdania stavby do užívania 3. februára 1946 sa maršal Konev stretol s predsedom vtedajšej československej vlády Zdenkom Fierlingerom, jej podpredsedom Klementom Gottwaldom a ministrom obrany Ludvíkom Svobodom.

Čestnú stráž Červenej armády po slávnostnom prestrihnutí pásky a odhalení pamätných tabúľ vystriedala na moste stráž československej armády. Bývalý Most Františka Jozefa a Štefánikov most sa zmenil na Most Červenej armády.

SkryťVypnúť reklamu

Stavba mala byť dočasným riešením na 15 rokov. Most však musel slúžiť o 53 rokov dlhšie. Kompletná rekonštrukcia sa začala divadielkom odskrutkovávania skrutiek 2. decembra 2013.

Prečítajte si tiež: Oslobodenie Petržalky bolo ako v akčnom filme Čítajte 

Nasledujúce tragikomické peripetie s jeho dokončením a financovaním máme ešte v čerstvej pamäti. Most bol pre verejnosť napokon otvorený 19. mája 2016, električky začali po ňom premávať o dva mesiace neskôr.

Sovietske dodacie lehoty pred siedmimi desaťročiami boli síce kratšie ako tie súčasné, ale na Štúrovej vtedy nerástli bio paradajky. Zrejme preto sa potentáti po ceremónii s otvorením mosta odobrali na slávnostný obed do Reduty.

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  5. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  6. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  7. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  2. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  6. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  7. Hladinka smeruje do Košíc!
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 14 890
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 806
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 6 661
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 039
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 974
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 075
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 168
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 1 995
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 236
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 026
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 757
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 692
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 24 701
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 11 219
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 9 692
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 410
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu