SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Starý most menil počas režimov mená, ale aj podobu

Predchodca dnešného zmodernizovaného mosta sa začal používať vo februári 1946.

Nový Starý most.Nový Starý most. (Zdroj: SITA)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Dunaj bol voľakedy neprekonateľnou prekážkou. Ako európsky veľtok sa síce dal prekonať na člne, ale jednou z predností bratislavskej lokality bol brod cez rieku. Nachádzal sa nad dnešným Rybným námestím a chránila ho Vodná veža.

Neskorší stredoveký drevený most zničila veľká voda, neskôr dali do prevádzky takzvaný loďkový a napokon i pontónový most.

Zmena prišla v roku 1890. Vtedy postavili prvý stály most a na jeho otvorení sa zúčastnil aj samotný cisár pán František Jozef. Však nakoniec most niesol aj jeho meno až do pádu mocnárstva.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Most SNP bol technologická rarita Čítajte 

Išlo o kombinovaný most pre cestnú, železničnú a pešiu dopravu.

Nová možnosť dopravy na druhú stranu rieky priniesla mestu nebývalý rozvoj, veď i Štúrova ulica vznikla ako spojnica k novému prechodu cez rieku.

So zmenou štátnych pomerov ho za l. ČSR premenovali na Štefánikov most. V pôvodnej podobe vydržal až do 3. apríla roku 1945, keď ho ustupujúca nemecká armáda vyhodila do povetria.

Hneď po oslobodení sa začalo s prípravou jeho obnovy. Vedúcim stavby sa stal podplukovník Radčenko so ženijnou jednotkou Červenej armády č. 03003, na stavbe pracovalo aj 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov.

Na výpomoc bola prizvaná aj stavebná firma Ing. Lazovský a Štefanec, ktorá poskytla na stavbu vyše stovku vlastných pracovníkov a ďalších sto si na prácu najala.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ferdiš Juriga mal búrlivú povahu Čítajte 

Naši zamestnanci dostávali navyše sovietske potravinové prídely – mesačne 4,5 kg chleba, 10 kg zemiakov, 1 kg múky a ½ kg cukru.

Firma postavila lanovku spájajúcu oba brehy Dunaja a poskytla aj časť potrebného materiálu. Novú železnú konštrukciu mosta dodali Mostárne Vítkovice, Královopolská z Brna a Ippen Hradec Králové. Pracovný čas sa začínal o piatej ráno a trval až pätnásť hodín denne.

Pri príležitosti odovzdania stavby do užívania 3. februára 1946 sa maršal Konev stretol s predsedom vtedajšej československej vlády Zdenkom Fierlingerom, jej podpredsedom Klementom Gottwaldom a ministrom obrany Ludvíkom Svobodom.

Čestnú stráž Červenej armády po slávnostnom prestrihnutí pásky a odhalení pamätných tabúľ vystriedala na moste stráž československej armády. Bývalý Most Františka Jozefa a Štefánikov most sa zmenil na Most Červenej armády.

SkryťVypnúť reklamu

Stavba mala byť dočasným riešením na 15 rokov. Most však musel slúžiť o 53 rokov dlhšie. Kompletná rekonštrukcia sa začala divadielkom odskrutkovávania skrutiek 2. decembra 2013.

Prečítajte si tiež: Oslobodenie Petržalky bolo ako v akčnom filme Čítajte 

Nasledujúce tragikomické peripetie s jeho dokončením a financovaním máme ešte v čerstvej pamäti. Most bol pre verejnosť napokon otvorený 19. mája 2016, električky začali po ňom premávať o dva mesiace neskôr.

Sovietske dodacie lehoty pred siedmimi desaťročiami boli síce kratšie ako tie súčasné, ale na Štúrovej vtedy nerástli bio paradajky. Zrejme preto sa potentáti po ceremónii s otvorením mosta odobrali na slávnostný obed do Reduty.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 153
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 083
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 825
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 986
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 892
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 846
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 901
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 1 607
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 063
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 276
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 901
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 826
  5. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 5 729
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 497
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 544
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 220
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu