SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky
PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Starý most menil počas režimov mená, ale aj podobu

Predchodca dnešného zmodernizovaného mosta sa začal používať vo februári 1946.

Nový Starý most.Nový Starý most. (Zdroj: SITA)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Dunaj bol voľakedy neprekonateľnou prekážkou. Ako európsky veľtok sa síce dal prekonať na člne, ale jednou z predností bratislavskej lokality bol brod cez rieku. Nachádzal sa nad dnešným Rybným námestím a chránila ho Vodná veža.

Neskorší stredoveký drevený most zničila veľká voda, neskôr dali do prevádzky takzvaný loďkový a napokon i pontónový most.

Zmena prišla v roku 1890. Vtedy postavili prvý stály most a na jeho otvorení sa zúčastnil aj samotný cisár pán František Jozef. Však nakoniec most niesol aj jeho meno až do pádu mocnárstva.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Most SNP bol technologická rarita Čítajte 

Išlo o kombinovaný most pre cestnú, železničnú a pešiu dopravu.

Nová možnosť dopravy na druhú stranu rieky priniesla mestu nebývalý rozvoj, veď i Štúrova ulica vznikla ako spojnica k novému prechodu cez rieku.

So zmenou štátnych pomerov ho za l. ČSR premenovali na Štefánikov most. V pôvodnej podobe vydržal až do 3. apríla roku 1945, keď ho ustupujúca nemecká armáda vyhodila do povetria.

Hneď po oslobodení sa začalo s prípravou jeho obnovy. Vedúcim stavby sa stal podplukovník Radčenko so ženijnou jednotkou Červenej armády č. 03003, na stavbe pracovalo aj 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov.

Na výpomoc bola prizvaná aj stavebná firma Ing. Lazovský a Štefanec, ktorá poskytla na stavbu vyše stovku vlastných pracovníkov a ďalších sto si na prácu najala.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ferdiš Juriga mal búrlivú povahu Čítajte 

Naši zamestnanci dostávali navyše sovietske potravinové prídely – mesačne 4,5 kg chleba, 10 kg zemiakov, 1 kg múky a ½ kg cukru.

Firma postavila lanovku spájajúcu oba brehy Dunaja a poskytla aj časť potrebného materiálu. Novú železnú konštrukciu mosta dodali Mostárne Vítkovice, Královopolská z Brna a Ippen Hradec Králové. Pracovný čas sa začínal o piatej ráno a trval až pätnásť hodín denne.

Pri príležitosti odovzdania stavby do užívania 3. februára 1946 sa maršal Konev stretol s predsedom vtedajšej československej vlády Zdenkom Fierlingerom, jej podpredsedom Klementom Gottwaldom a ministrom obrany Ludvíkom Svobodom.

Čestnú stráž Červenej armády po slávnostnom prestrihnutí pásky a odhalení pamätných tabúľ vystriedala na moste stráž československej armády. Bývalý Most Františka Jozefa a Štefánikov most sa zmenil na Most Červenej armády.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavba mala byť dočasným riešením na 15 rokov. Most však musel slúžiť o 53 rokov dlhšie. Kompletná rekonštrukcia sa začala divadielkom odskrutkovávania skrutiek 2. decembra 2013.

Prečítajte si tiež: Oslobodenie Petržalky bolo ako v akčnom filme Čítajte 

Nasledujúce tragikomické peripetie s jeho dokončením a financovaním máme ešte v čerstvej pamäti. Most bol pre verejnosť napokon otvorený 19. mája 2016, električky začali po ňom premávať o dva mesiace neskôr.

Sovietske dodacie lehoty pred siedmimi desaťročiami boli síce kratšie ako tie súčasné, ale na Štúrovej vtedy nerástli bio paradajky. Zrejme preto sa potentáti po ceremónii s otvorením mosta odobrali na slávnostný obed do Reduty.

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 200
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 549
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 026
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 577
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 725
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 117
  7. Aká je chémia vôní 8 707
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 554
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 373
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu