SME

Starý most menil počas režimov mená, ale aj podobu

Predchodca dnešného zmodernizovaného mosta sa začal používať vo februári 1946.

Nový Starý most.Nový Starý most. (Zdroj: SITA)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Dunaj bol voľakedy neprekonateľnou prekážkou. Ako európsky veľtok sa síce dal prekonať na člne, ale jednou z predností bratislavskej lokality bol brod cez rieku. Nachádzal sa nad dnešným Rybným námestím a chránila ho Vodná veža.

Neskorší stredoveký drevený most zničila veľká voda, neskôr dali do prevádzky takzvaný loďkový a napokon i pontónový most.

Zmena prišla v roku 1890. Vtedy postavili prvý stály most a na jeho otvorení sa zúčastnil aj samotný cisár pán František Jozef. Však nakoniec most niesol aj jeho meno až do pádu mocnárstva.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Most SNP bol technologická rarita Čítajte 

Išlo o kombinovaný most pre cestnú, železničnú a pešiu dopravu.

Nová možnosť dopravy na druhú stranu rieky priniesla mestu nebývalý rozvoj, veď i Štúrova ulica vznikla ako spojnica k novému prechodu cez rieku.

So zmenou štátnych pomerov ho za l. ČSR premenovali na Štefánikov most. V pôvodnej podobe vydržal až do 3. apríla roku 1945, keď ho ustupujúca nemecká armáda vyhodila do povetria.

Hneď po oslobodení sa začalo s prípravou jeho obnovy. Vedúcim stavby sa stal podplukovník Radčenko so ženijnou jednotkou Červenej armády č. 03003, na stavbe pracovalo aj 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov.

Na výpomoc bola prizvaná aj stavebná firma Ing. Lazovský a Štefanec, ktorá poskytla na stavbu vyše stovku vlastných pracovníkov a ďalších sto si na prácu najala.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ferdiš Juriga mal búrlivú povahu Čítajte 

Naši zamestnanci dostávali navyše sovietske potravinové prídely – mesačne 4,5 kg chleba, 10 kg zemiakov, 1 kg múky a ½ kg cukru.

Firma postavila lanovku spájajúcu oba brehy Dunaja a poskytla aj časť potrebného materiálu. Novú železnú konštrukciu mosta dodali Mostárne Vítkovice, Královopolská z Brna a Ippen Hradec Králové. Pracovný čas sa začínal o piatej ráno a trval až pätnásť hodín denne.

Pri príležitosti odovzdania stavby do užívania 3. februára 1946 sa maršal Konev stretol s predsedom vtedajšej československej vlády Zdenkom Fierlingerom, jej podpredsedom Klementom Gottwaldom a ministrom obrany Ludvíkom Svobodom.

Čestnú stráž Červenej armády po slávnostnom prestrihnutí pásky a odhalení pamätných tabúľ vystriedala na moste stráž československej armády. Bývalý Most Františka Jozefa a Štefánikov most sa zmenil na Most Červenej armády.

SkryťVypnúť reklamu

Stavba mala byť dočasným riešením na 15 rokov. Most však musel slúžiť o 53 rokov dlhšie. Kompletná rekonštrukcia sa začala divadielkom odskrutkovávania skrutiek 2. decembra 2013.

Prečítajte si tiež: Oslobodenie Petržalky bolo ako v akčnom filme Čítajte 

Nasledujúce tragikomické peripetie s jeho dokončením a financovaním máme ešte v čerstvej pamäti. Most bol pre verejnosť napokon otvorený 19. mája 2016, električky začali po ňom premávať o dva mesiace neskôr.

Sovietske dodacie lehoty pred siedmimi desaťročiami boli síce kratšie ako tie súčasné, ale na Štúrovej vtedy nerástli bio paradajky. Zrejme preto sa potentáti po ceremónii s otvorením mosta odobrali na slávnostný obed do Reduty.

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 355
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 521
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 698
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 606
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 557
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 379
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 110
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 854
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 890
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu