SME

Bratislava chce byť smart, dopravný podnik sa spojil s taxikármi

V mobilnej aplikácii Hopin majú cestujúci mapu s presnou polohou liniek bratislavskej MHD.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Po tom, čo v decembri Google zverejnil vo svojich mapách okrem automobilových a peších trás aj trasy bratislavskej mestskej verejnej dopravy, prichádza dopravný podnik hlavného mesta s ďalšou novinkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Google cez mapy ukazuje, ako v Bratislave jazdí MHD Čítajte 

Dopravca sa tentoraz spojil s taxi službou Hopin. Tá vo svojej mobilnej aplikácii vytvorila MHD profil, ktorý má uľahčiť cestujúcim prepravu po meste.

„Aplikácia cestujúcim odporučí najbližšie zastávky, možnosť naplánovať si cestu, ako aj sledovať aktuálnu polohu spoja," povedal spolumajiteľ firmy Hopin Martin Baran.

SkryťVypnúť reklamu

Mapa s vozidlami v reálnom čase

Cestujúci v bratislavskej verejnej doprave, ktorí budú mobilnú aplikáciu využívať, nebudú podľa neho potrebovať klasické ani iné internetové grafikony.

Rovnako ako cez Google mapy, aj v aplikácii cez Hopin stačí,ak cestujúci zadá adresu odkiaľ a kam chce cestovať na rozdiel od názvu zastávky, ktorý musel poznať doteraz, ak vyhľadával trasu cez dopravný podnik alebo dopravný portál imhd.sk.

Zatiaľ čo Google využíva statické dáta - informácie z grafikonu, Hopin pracuje s dynamickými dátami, a teda narába s polohami vozidiel.

Okrem plánovaču najrýchlejšej cesty (kde je okrem prestupov, dĺžke trasy, aj informácia o cene lístku) si môžu záujemcovia v mobilnej aplikácii pozrieť aj polohy dopravných prostriedkov MHD v reálnom čase.

SkryťVypnúť reklamu

V praxi to teda znamená, že ak sa napríklad potrebujete čo najrýchlejšie dostať z centra mesta z Mariánskej ulice do Ružinova, na mape si viete pozrieť či je električka číslo 8 alebo 9 bližšie k zastávke a vybrať sa tak buď na zastávku Vysoká, alebo Mariánska.

Keby ste sa riadili grafikonmi, dá sa tak vyvarovať tomu, že budete na zastávke čakať, ak spoj bude meškať.

Minútová tolerancia

Ak sa však rozhodnete dôverovať mape, aj pri nej treba počítať s istou toleranciou. Aktuálne sa totiž podľa Barana ukazujú vozidlá bratislavského dopravcu na mape s maximálne minútovým meškaním.

Práve v minútovom intervale sa totiž firme Hopin aktualizujú dáta, ktoré získava od dopravcu.

Práve preto sa na mape ukazujú vozidlá v dvoch farbách - tmavo- a bledočervenej. Zatiaľ čo tmavá farba znázorňuje stopercentnú polohu vozidla, bledá signalizuje, že je práve v pohybe.

SkryťVypnúť reklamu

„V priebehu tohto roka by malo spoločné úsilie vyvrcholiť do skrátenia intervalu lokalizácie vozidiel MHD v reálnom čase," povedal Marián Áč, riaditeľ úseku generálneho riaditeľa Dopravného podniku Bratislava. Minútový interval plánujú podľa neho znížiť približne na polovicu.

Okrem toho by podľa neho chceli v spolupráci s Hopinom službu rozšíriť aj o možnosť kúpy cestovného lístka priamo cez aplikáciu v mobile.

O dáta od dopravcu majú záujem viacerí

Na otázku prečo začal Hopin s dopravným podnikom spolupracovať a či sa mu týmto neznížia príjmy, keďže je primárne taxi službou, odpovedal Baran tým, že „spoločnosť sa chce stať v budúcnosti na trhu lídrom v doprave". Preto podľa neho rozširujú svoje služby aj o takéto novinky.

Okrem toho, že sa rozhodli pre spoluprácu s dopravcom, spustili aj novú službu pre náročných klientov. V mobilnej aplikácii nájdu profil Limo, ktorý ponúka zákazníkom za vyššie ceny jazdu luxusnejšími autami, lepší servis a vodičov v špeciálnom dress code.

Bratislavský dopravný podnik spadá pod magistrát hlavného mesta. Jeho primátor Ivo Nesrovnal novinku víta: „Mobilná aplikácia je ďalším krokom k smart Bratislave. Hlavné mesto je pripravené byť významným partnerom softvérovým spoločnostiam, ktoré vyvíjajú aplikácie užitočné pre Bratislavčanov."

Aj keď dopravný podnik dáta o bratislavskej hromadnej doprave nezverejnil pre všetkých, tvrdí, že k dispozícii ich vie poskytnúť hocikomu, kto má záujem využiť ich na uľahčenie života pre cestujúcich.

Okrem Googlu a Hopinu malo zatiaľ o ne záujem zhruba ďalších päť spoločností. Napríklad Translata.

Kým statické dáta dopravca ponúka záujemcom zadarmo, za dynamické si musia zaplatiť.

„Ide o symbolickú sumu, ktorá nám pokryje náklady na ich zhromaždenie a sprostredkovanie. Je to približne 60 eur za mesiac," povedal Áč.

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 442
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 285
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 557
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 528
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 874
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 558
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 367
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 143
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 502
  2. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 16 656
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 049
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 016
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 965
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 158
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 151
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 767
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu