Bratislava chce byť smart, dopravný podnik sa spojil s taxikármi

V mobilnej aplikácii Hopin majú cestujúci mapu s presnou polohou liniek bratislavskej MHD.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Po tom, čo v decembri Google zverejnil vo svojich mapách okrem automobilových a peších trás aj trasy bratislavskej mestskej verejnej dopravy, prichádza dopravný podnik hlavného mesta s ďalšou novinkou.

Prečítajte si tiež: Google cez mapy ukazuje, ako v Bratislave jazdí MHD

Dopravca sa tentoraz spojil s taxi službou Hopin. Tá vo svojej mobilnej aplikácii vytvorila MHD profil, ktorý má uľahčiť cestujúcim prepravu po meste.

„Aplikácia cestujúcim odporučí najbližšie zastávky, možnosť naplánovať si cestu, ako aj sledovať aktuálnu polohu spoja," povedal spolumajiteľ firmy Hopin Martin Baran.

Mapa s vozidlami v reálnom čase

Cestujúci v bratislavskej verejnej doprave, ktorí budú mobilnú aplikáciu využívať, nebudú podľa neho potrebovať klasické ani iné internetové grafikony.

Rovnako ako cez Google mapy, aj v aplikácii cez Hopin stačí,ak cestujúci zadá adresu odkiaľ a kam chce cestovať na rozdiel od názvu zastávky, ktorý musel poznať doteraz, ak vyhľadával trasu cez dopravný podnik alebo dopravný portál imhd.sk.

Zatiaľ čo Google využíva statické dáta - informácie z grafikonu, Hopin pracuje s dynamickými dátami, a teda narába s polohami vozidiel.

Okrem plánovaču najrýchlejšej cesty (kde je okrem prestupov, dĺžke trasy, aj informácia o cene lístku) si môžu záujemcovia v mobilnej aplikácii pozrieť aj polohy dopravných prostriedkov MHD v reálnom čase.

V praxi to teda znamená, že ak sa napríklad potrebujete čo najrýchlejšie dostať z centra mesta z Mariánskej ulice do Ružinova, na mape si viete pozrieť či je električka číslo 8 alebo 9 bližšie k zastávke a vybrať sa tak buď na zastávku Vysoká, alebo Mariánska.

Keby ste sa riadili grafikonmi, dá sa tak vyvarovať tomu, že budete na zastávke čakať, ak spoj bude meškať.

Minútová tolerancia

Ak sa však rozhodnete dôverovať mape, aj pri nej treba počítať s istou toleranciou. Aktuálne sa totiž podľa Barana ukazujú vozidlá bratislavského dopravcu na mape s maximálne minútovým meškaním.

Práve v minútovom intervale sa totiž firme Hopin aktualizujú dáta, ktoré získava od dopravcu.

Práve preto sa na mape ukazujú vozidlá v dvoch farbách - tmavo- a bledočervenej. Zatiaľ čo tmavá farba znázorňuje stopercentnú polohu vozidla, bledá signalizuje, že je práve v pohybe.

„V priebehu tohto roka by malo spoločné úsilie vyvrcholiť do skrátenia intervalu lokalizácie vozidiel MHD v reálnom čase," povedal Marián Áč, riaditeľ úseku generálneho riaditeľa Dopravného podniku Bratislava. Minútový interval plánujú podľa neho znížiť približne na polovicu.

Okrem toho by podľa neho chceli v spolupráci s Hopinom službu rozšíriť aj o možnosť kúpy cestovného lístka priamo cez aplikáciu v mobile.

O dáta od dopravcu majú záujem viacerí

Na otázku prečo začal Hopin s dopravným podnikom spolupracovať a či sa mu týmto neznížia príjmy, keďže je primárne taxi službou, odpovedal Baran tým, že „spoločnosť sa chce stať v budúcnosti na trhu lídrom v doprave". Preto podľa neho rozširujú svoje služby aj o takéto novinky.

Okrem toho, že sa rozhodli pre spoluprácu s dopravcom, spustili aj novú službu pre náročných klientov. V mobilnej aplikácii nájdu profil Limo, ktorý ponúka zákazníkom za vyššie ceny jazdu luxusnejšími autami, lepší servis a vodičov v špeciálnom dress code.

Bratislavský dopravný podnik spadá pod magistrát hlavného mesta. Jeho primátor Ivo Nesrovnal novinku víta: „Mobilná aplikácia je ďalším krokom k smart Bratislave. Hlavné mesto je pripravené byť významným partnerom softvérovým spoločnostiam, ktoré vyvíjajú aplikácie užitočné pre Bratislavčanov."

Aj keď dopravný podnik dáta o bratislavskej hromadnej doprave nezverejnil pre všetkých, tvrdí, že k dispozícii ich vie poskytnúť hocikomu, kto má záujem využiť ich na uľahčenie života pre cestujúcich.

Okrem Googlu a Hopinu malo zatiaľ o ne záujem zhruba ďalších päť spoločností. Napríklad Translata.

Kým statické dáta dopravca ponúka záujemcom zadarmo, za dynamické si musia zaplatiť.

„Ide o symbolickú sumu, ktorá nám pokryje náklady na ich zhromaždenie a sprostredkovanie. Je to približne 60 eur za mesiac," povedal Áč.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  4. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  7. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  10. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  1. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  2. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  3. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  4. Vyberáme správny názov firmy
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  7. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  8. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  9. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  10. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 879
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 25 529
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 430
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 14 175
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 10 919
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 106
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 089
  8. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 682
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 258
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 161