STARÉ MESTO. Keď vlani v auguste začali vymieňať koľaje na Špitálskej ulici, mnohí už vtedy považovali trojmesačnú výluku električiek od križovatky Krížnej s Legionárskou a Karadžičovou po Kamenné námestie za veľmi dlhú.
Keď sa však rekonštrukcia električkovej trate pretiahla až do Vianoc, pričom hrozilo, že ak sa nestihne, v zime nebudú premávať električky v celej Bratislave (pretože trakčné vedenie na Obchodnej ulici by nezvládlo nápor všetkých liniek), Bratislavčania sa chytali za hlavu.

Nakoniec sa trať po piatich mesiacoch odstávky podarilo opäť sprevádzkovať 21. decembra minulého roka.
Napriek tomu, že koľaje aj asfalt sú od Kamenného po Americké námestie zmodernizované a dokončené, dodnes v danom úseku chýbajú dve zásadné veci. Zastávka a cyklotrasa.
Obe tam pritom pred rekonštrukciou boli, no ich vrátenie späť pokračuje v tempe akým trvala rekonštrukcia koľají.
Chýbajúca zastávka
Medzi prvé práce, ktoré stavebníci začali na Špitálskej robiť, patrilo zbúranie zastávky Mariánska v smere z Trnavského mýta do centra mesta.
Plán bol taký, že ju posunú pred ministerstvo práce, rovnobežne so zastávkou Mariánska v opačnom smere (z centra na Trnavské mýto).
Dôvodom bolo, že pri Dvoch levoch je úzka cesta, ktorá by sa mohla rozšíriť o priestor zastávky, čím by sa znížilo riziko nehôd v tomto úseku.
Chronológia rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ulici
1. augusta 2017 – začiatok prác,
11. septembra 2017 – dočasné pozastavenie prác,
26. septembra 2017 – obnova prác na trati,
31. októbra 2017 – pôvodný termín dokončenia,
15. novembra 2017 – druhé predpokladané dokončenie rekonštrukcie,
24. novembra 2017 - technicko–bezpečnostná skúška prejazdu električiek,
19. decembra 2017 - trať je skolaudovaná, prebieha lehota na odvolanie,
21. decembra 2017 - premávka električiek na Špitálskej je obnovená.
Všetko sa zdalo byť v poriadku až do konca septembra. Vtedy sa totiž ozvali Staromešťania, ktorí na Špitálskej bývajú s tým, že ak zastávku oproti tej existujúcej pred ministerstvom práce postavia, nebudú mať ako jazdiť do vnútrobloku ich domu a z neho.
Po ich protestoch sa teda od zámeru upustilo. Odborníci sa následne zhodli na tom, že zastávku nie je možné postaviť inde a jediným riešením je vrátiť ju na pôvodné miesto ku Dvom levom, kde ju zrovnali so zemou.

Keďže ju treba nanovo naprojektovať a schváliť, trať otvorili bez nej s tým, že ju postavia dodatočne.
„Momentálne prebieha proces získavania povolení. Predpokladáme, že do leta by mala byť zastávka opäť v prevádzke," povedal vedúci odboru marketingu a komunikácie Zenon Mikle.
V praxi to znamená, že od Amerického námestia je v súčasnosti najbližšia zastávka smerom do centra mesta na Kamennom námestí, respektíve na Námestí SNP, v závislosti od linky.
Tie sú od seba vzdialené približne 700 metrov. Štandardne sa pritom zastávky mestskej hromadnej dopravy nachádzajú približne štyristo metrov od seba.
Nevyznačená cyklotrasa
Okrem toho, že cestujúci mohli ešte v lete vystupovať na zastávke pri krajskom policajnom riaditeľstve, cyklisti vtedy mohli po Špitálskej ulici jazdiť na vyznačenom cyklochodníku.
Museli sa síce vyhýbať pár výmolom, ale vodiči áut aspoň jasne videli, pokiaľ je ich priestor a kde už sú právom cyklisti. Dnes je všetko inak.
Napriek tomu, že na ceste v rámci rekonštrukcie električkovej trate vymenili asfalt, a debarierizovali dva priechody pre chodcov, cyklistom sa komfort stále nevrátil.
Po modernizácii vozovky a jej okolia za 150-tisíc eur od Kamenného po Americké námestie totiž chýba cyklochodník, ktorý patril k jedným z mála v centre mesta.
Bratislavský magistrát tvrdí, že na cestu ho opätovne vyznačiť plánuje.
„Obnova vodorovného dopravného značenia cyklotrasy na zrekonštruovanom povrchu vozovky medzi Americkým námestím a Kamenným námestím by sa mala uskutočniť najneskôr do apríla 2018 v závislosti od klimatických podmienok,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Zuzana Onufer.
Aj keď v zime je cyklistov v uliciach Bratislavy podstatne menej ako v lete, pre suchú a pomerne teplú zimu jazdí bicyklami do práce počas zimných mesiacov stále čoraz viac cyklonadšencov ako v minulosti.
Preto ak mohlo mesto v novembri vyznačiť cyklotrasami okruh okolo historického centra, keď bolo chladnejšie a sychravejšie počasie, ako je teraz, ostáva záhadou, prečo doteraz nevyznačili aj tento približne 500-metrový úsek.