JAROVCE. Vodné športy patria na Slovensku k tým najúspešnejším. Kajakári či kanoisti opakovane prinášajú zo svetových súťaží či olympiád najvzácnejšie kovy.
Napriek tomu, že nie všetci majú ideálne podmienky na trénovanie. Rýchlostní kanoisti to chcú zmeniť a dobudovať areál rýchlostnej kanoistiky a veslovania Zemník medzi Jarovským ramenom a Dunajom.
„Zemník spĺňa parametre na organizovanie medzinárodných pretekov v rýchlostnej kanoistike a vo veslovaní. Pre oba tieto športy znamená v podstate prvý regulárny areál,“ ozrejmil Boris Bergendi, generálny manažér Slovenského zväzu rýchlostnej kanoistiky.
Rýchlostnej kanoistike sa v Bratislave venuje približne 500 športovcov, asi toľko je aj veslárov. Trénujú prevažne na Dunaji v rôznych bratislavských lodeniciach, na Malom Dunaji či na Zlatých pieskoch.
Zemník
je umelá vodná plocha medzi Jarovským ramenom a Dunajom. Je dlhý 2200 metrov a široký 200 metrov, hĺbka je viac ako ako osem metrov. Vznikol pri výstavbe vodného diela Gabčíkovo.
Zemník vznikol počas výstavby vodného diela Gabčíkovo, keď sa tu ťažil štrk. Jeho veľkosť a tvar vyhovovali aj na organizovanie medzinárodných veslárskych a vodáckach súťaží, stredisko pre vodné športy tu však nevzniklo.

„Najdrahšia položka – vykopanie dráhy – sa spravila niekedy pred päťdesiatimi rokmi. Dnes by výkopové práce mohli stáť až 60 miliónov eur.
Teraz potrebujeme dokončiť zázemie na brehu,“ ozrejmil Boris Bergendi, generálny manažér Slovenského zväzu rýchlostnej kanoistiky, ktorý stojí za projektom národného centra rýchlostnej kanoistiky a veslovania.
Zemník spĺňa najprísnejšie štandardy Medzinárodnej kanoistickej federácie (ICF) pre organizáciu aj majstrovstiev sveta. Pri hĺbke viac ako osem metrov sú vylúčené aj komplikácie s vodnými rastlinami.
Veľkou výhodou navyše sú okolité lužné lesy, ktoré pôsobia ako prirodzený vetrolam. V súčasnosti vodáci majú na brehu zatiaľ len jednoduché zázemie.
„Skladové kontajnery využívame na prezliekanie, pre rozhodcov aj ako sociálne zariadenia. Počas pretekov zabezpečujeme aj zázemie pre divákov vrátane občerstvenia. Na vode máme profesionálne vytýčené pretekárske dráhy a máme aj automatické štartovacie zariadenie,“ ozrejmil Bergendi.