SME
Piatok, 26. apríl , 2019

Niet lepšieho hejtera ako je Slovák Slovákovi

Šéfka cestovného ruchu v Bratislave ALŽBETA MELICHAROVÁ o tom, koľko turistov prilákali tváre Einsteina, Márie Terézie a pápeža, koľko tu minuli a na čo ich chcú zvábiť tento rok.

Predsedníčka predstavenstva bratislavskej organizácie cestovného ruchu Bratislava Tourist Board Alžbeta Melicharová.Predsedníčka predstavenstva bratislavskej organizácie cestovného ruchu Bratislava Tourist Board Alžbeta Melicharová.(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

Minulý rok vábila Bratislava turistov Máriou Teréziou, Einsteinom či pápežom Jánom Pavlom II. Koľkých nimi prilákala?

„Kampaň bola naschvál trochu kontroverzná. Použili sme osobnosti, ktoré každý pozná, boli v Bratislave a majú s ňou spojenú nejakú emóciu, ktorú sme v kampani vyjadrili. A zjavne to zabralo, pretože nám o niekoľko desiatok percent vzrástla sledovanosť našej stránky a on-line kanálov, ktoré používame, a teda youtube, google, instagram či facebook. V konečnom dôsledku sa to prejavilo aj na príjazdoch a prenocovaniach. Aktuálne ešte nemáme k dispozícii štatistiky za celý minulý rok, ale len trištvrte roka a tie hovoria, že napriek tomu, že už nebolo predsedníctvo Slovenska v Európskej únii, tak v Bratislave bolo vlani o sedem percent viac turistov ako v roku 2016. Je to naozaj malý zázrak, no verím, že je to aj výsledok kampane.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Takže do hlavného mesta prišlo aj minulý rok viac ako milión turistov?

„Áno, pre rok 2016 sme prekročili hranicu milión dvestotisíc návštevníkov a za trištvrte roka 2017 navštívilo Bratislavu takmer milión turistov. Takže predpokladáme, že koncoročné štatistiky budú ešte lepšie.“

Zvykne prísť do Bratislavy koniec roka osláviť mnoho turistov, ktorí môžu čísla návštevnosti ešte rapídne zvýšiť?

„Práve pre úspech letnej kampane sme nasadili kampaň aj na advent a vianočné trhy v Bratislave. Použili sme na ňu jednu z troch spomínaných osobností – Einsteina, ktorý sprevádzal turistov vianočnou Bratislavou. Kampaň sme nasadili v Rakúsku, Česku, Nemecku, Veľkej Británii a, samozrejme, aj na Slovensku. Ľudí zjavne zaujala, pretože našu webovú stránku si v tomto období pozrelo až o 470 percent Slovákov viac ako zvyčajne. Máme však priazeň aj u českých turistov, u ktorých nám vzrástla návštevnosť webovej stránky o 150 percent, u Rakúšanov o 80 percent, Nemcov o 60 a Britov o 50.“

Prečo ste sa rozhodli spomedzi troch osobností na zimu vybrať práve Einsteina?

„Pretože z tých troch je práve Albert Einstein na prvý pohľad ten, ktorého všetci spoznajú a má vyvolať záujem, čo o Bratislave hovorí, keďže ju navštívil. Jeho fotografiu, dopĺňa slogan Prax je nad teóriu, čo má evokovať, aby sa ľudia prišli presvedčiť na vlastnú kožu. Zatiaľ čo v letnej kampani má udivený Einstein v ruke fotoaparát a na sebe tričko s nápisom I love BA (mám rád Bratislavu, pozn. red.), v zimnej drží šálku z vianočných trhov a na kabáte má odznak s rovnakým nápisom, ako mal na tričku.“

Okrem okolitých krajín ste kampaň s Máriou Teréziou, Einsteinom a pápežom nasadili aj v Nemecku a Anglicku. Prečo práve tam a kde mala väčší úspech?

„Sledujeme kde je záujem o Bratislavu a práve tam nasadzujeme aj naše kampane. Zamerali sme sa najviac na Londýn a Berlín. Pútače sme osádzali najmä na letiskách, železničných a autobusových staniciach, v staniciach metra či tisíckach spojov verejnej dopravy. Výsledkom je, že o trochu lepšie štatistiky máme z Nemecka. Zrejme preto, že je ku nám bližšie. No počet návštevníkov, ktorí k nám prišli z oboch krajín, je veľmi podobný.“

Keby sme to vystavali zase len na kvetinkách a Hrade, tak asi turistov nepresvedčíme, aby sa k nám hrnuli.

Odkiaľ prichádza do Bratislavy najviac turistov?

„Tradične jej zachovávajú najväčšiu priazeň turisti z Českej republiky. V top desiatich krajinách, z ktorých ku nám prichádza najviac návštevníkov, sú ďalej Nemecko, Rakúsko, Veľká Británia, Poľsko, Čína, Taliansko, Spojené štáty americké, Francúzsko a Španielsko.“

Z Maďarska k nám na návštevu nechodia?

„Prichádzajú aj Maďari, no tak ako nás napríklad teší, že nám stúpla návštevnosť z Číny, mrzí nás, že nám mierne vypadli Maďari či Ukrajinci, čo je však z objektívnych príčin. Treba si však uvedomiť, že k dispozícii máme iba štatistiky, ktoré sú hlásením ubytovaní a prenocovaní. Zaujímavé však je, že najväčší cezhraničný turizmus máme paradoxne s Maďarskom. Turisti z neho však u nás zvyčajne neprespávajú, ale prichádzajú iba na otočku na jeden deň. “

Prichádzajú spoznávať Bratislavu čoraz častejšie aj exotickejší turisti?

„Skokanmi bola Čína a Izrael. Chodia k nám však napríklad aj z Mongolska, Kambodže, Peru, Haiti či Iránu. Tu však ide iba o jednotlivcov, netreba si predstavovať autobusový zájazd. Je nutné si totiž uvedomiť, že Bratislava Tourist Board má obmedzený rozpočet a je pre nás ťažké peniazmi súperiť s Viedňou, Prahou či Budapešťou, kam chodia títo turisti častejšie.“

S akým rozpočtom Bratislava Tourist Board ročne hospodári?

„Pri aktivitách sa pohybujeme okolo trištvrte milióna. Aktivitami mám na mysli tie peniaze, ktoré dávame na reklamu Bratislavy na zahraničných trhoch. Rádovo toľko sú asi aj prevádzkové náklady. Prevádzkujeme totiž napríklad Turistické informačné stredisko na Klobučníckej ulici či na letisku a staniciach, ale aj rôzne sezónne stánky.“

Ste financovaný iba z rozpočtu mesta?

„Organizácia Bratislava Tourist Board využíva najmä mestské financie. Približne trištvrte milióna, ktorý od nich dostaneme, využívame hlavne na prevádzkové náklady. Financovaný sme však aj z dotácie ministerstva dopravy, od ktorého dostaneme zhruba 600-tisíc eur. Časť nášho rozpočtu tvorí aj členské od takmer 90 členov, ktorými sú podnikatelia v cestovnom ruchu. To je však symbolická suma, pretože dokopy ide približne o 40-tisíc eur. V porovnaní so stredoeurópskymi krajinami máme však na vlastnú prezentáciu celkovo veľmi malú sumu.“

Najväčšími konkurentmi pre Bratislavu sú Praha, Viedeň a Budapešť?

„Áno. “

S akými prostriedkami narábajú oni?

„Na kampane dávajú zhruba 25 miliónov eur. “

Koľko stála vaša minuloročná kampaň?

„Tým, že kampaň bola smerovaná najmä cez on-line a nadlinky, pričom sme obsadili desaťtisíce plôch, suma sa pohybuje okolo vyše stotisíc. V porovnaní s viedenským alebo pražským tourist boardom je to teda rádovo o desaťnásobne menej.“

Politici v predvolebných kampaniach zvyknú často zaplatiť za bilbordy na svoju propagáciu viac akou sumou propagujete Bratislavu. Dá sa takto vyrovnať okolitým metropolám?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C57T5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C57T5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  2. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  5. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  9. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  10. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 097
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 9 296
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 823
  4. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 424
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 047
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 4 949
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 861
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 506
  9. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii? 2 467
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 117