Niet lepšieho hejtera ako je Slovák Slovákovi

Šéfka cestovného ruchu v Bratislave ALŽBETA MELICHAROVÁ o tom, koľko turistov prilákali tváre Einsteina, Márie Terézie a pápeža, koľko tu minuli a na čo ich chcú zvábiť tento rok.

Predsedníčka predstavenstva bratislavskej organizácie cestovného ruchu Bratislava Tourist Board Alžbeta Melicharová.Predsedníčka predstavenstva bratislavskej organizácie cestovného ruchu Bratislava Tourist Board Alžbeta Melicharová.(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

Minulý rok vábila Bratislava turistov Máriou Teréziou, Einsteinom či pápežom Jánom Pavlom II. Koľkých nimi prilákala?

„Kampaň bola naschvál trochu kontroverzná. Použili sme osobnosti, ktoré každý pozná, boli v Bratislave a majú s ňou spojenú nejakú emóciu, ktorú sme v kampani vyjadrili. A zjavne to zabralo, pretože nám o niekoľko desiatok percent vzrástla sledovanosť našej stránky a on-line kanálov, ktoré používame, a teda youtube, google, instagram či facebook. V konečnom dôsledku sa to prejavilo aj na príjazdoch a prenocovaniach. Aktuálne ešte nemáme k dispozícii štatistiky za celý minulý rok, ale len trištvrte roka a tie hovoria, že napriek tomu, že už nebolo predsedníctvo Slovenska v Európskej únii, tak v Bratislave bolo vlani o sedem percent viac turistov ako v roku 2016. Je to naozaj malý zázrak, no verím, že je to aj výsledok kampane.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Takže do hlavného mesta prišlo aj minulý rok viac ako milión turistov?

„Áno, pre rok 2016 sme prekročili hranicu milión dvestotisíc návštevníkov a za trištvrte roka 2017 navštívilo Bratislavu takmer milión turistov. Takže predpokladáme, že koncoročné štatistiky budú ešte lepšie.“

Zvykne prísť do Bratislavy koniec roka osláviť mnoho turistov, ktorí môžu čísla návštevnosti ešte rapídne zvýšiť?

„Práve pre úspech letnej kampane sme nasadili kampaň aj na advent a vianočné trhy v Bratislave. Použili sme na ňu jednu z troch spomínaných osobností – Einsteina, ktorý sprevádzal turistov vianočnou Bratislavou. Kampaň sme nasadili v Rakúsku, Česku, Nemecku, Veľkej Británii a, samozrejme, aj na Slovensku. Ľudí zjavne zaujala, pretože našu webovú stránku si v tomto období pozrelo až o 470 percent Slovákov viac ako zvyčajne. Máme však priazeň aj u českých turistov, u ktorých nám vzrástla návštevnosť webovej stránky o 150 percent, u Rakúšanov o 80 percent, Nemcov o 60 a Britov o 50.“

Prečo ste sa rozhodli spomedzi troch osobností na zimu vybrať práve Einsteina?

„Pretože z tých troch je práve Albert Einstein na prvý pohľad ten, ktorého všetci spoznajú a má vyvolať záujem, čo o Bratislave hovorí, keďže ju navštívil. Jeho fotografiu, dopĺňa slogan Prax je nad teóriu, čo má evokovať, aby sa ľudia prišli presvedčiť na vlastnú kožu. Zatiaľ čo v letnej kampani má udivený Einstein v ruke fotoaparát a na sebe tričko s nápisom I love BA (mám rád Bratislavu, pozn. red.), v zimnej drží šálku z vianočných trhov a na kabáte má odznak s rovnakým nápisom, ako mal na tričku.“

Okrem okolitých krajín ste kampaň s Máriou Teréziou, Einsteinom a pápežom nasadili aj v Nemecku a Anglicku. Prečo práve tam a kde mala väčší úspech?

„Sledujeme kde je záujem o Bratislavu a práve tam nasadzujeme aj naše kampane. Zamerali sme sa najviac na Londýn a Berlín. Pútače sme osádzali najmä na letiskách, železničných a autobusových staniciach, v staniciach metra či tisíckach spojov verejnej dopravy. Výsledkom je, že o trochu lepšie štatistiky máme z Nemecka. Zrejme preto, že je ku nám bližšie. No počet návštevníkov, ktorí k nám prišli z oboch krajín, je veľmi podobný.“

Keby sme to vystavali zase len na kvetinkách a Hrade, tak asi turistov nepresvedčíme, aby sa k nám hrnuli.

Odkiaľ prichádza do Bratislavy najviac turistov?

„Tradične jej zachovávajú najväčšiu priazeň turisti z Českej republiky. V top desiatich krajinách, z ktorých ku nám prichádza najviac návštevníkov, sú ďalej Nemecko, Rakúsko, Veľká Británia, Poľsko, Čína, Taliansko, Spojené štáty americké, Francúzsko a Španielsko.“

Z Maďarska k nám na návštevu nechodia?

„Prichádzajú aj Maďari, no tak ako nás napríklad teší, že nám stúpla návštevnosť z Číny, mrzí nás, že nám mierne vypadli Maďari či Ukrajinci, čo je však z objektívnych príčin. Treba si však uvedomiť, že k dispozícii máme iba štatistiky, ktoré sú hlásením ubytovaní a prenocovaní. Zaujímavé však je, že najväčší cezhraničný turizmus máme paradoxne s Maďarskom. Turisti z neho však u nás zvyčajne neprespávajú, ale prichádzajú iba na otočku na jeden deň. “

Prichádzajú spoznávať Bratislavu čoraz častejšie aj exotickejší turisti?

„Skokanmi bola Čína a Izrael. Chodia k nám však napríklad aj z Mongolska, Kambodže, Peru, Haiti či Iránu. Tu však ide iba o jednotlivcov, netreba si predstavovať autobusový zájazd. Je nutné si totiž uvedomiť, že Bratislava Tourist Board má obmedzený rozpočet a je pre nás ťažké peniazmi súperiť s Viedňou, Prahou či Budapešťou, kam chodia títo turisti častejšie.“

S akým rozpočtom Bratislava Tourist Board ročne hospodári?

„Pri aktivitách sa pohybujeme okolo trištvrte milióna. Aktivitami mám na mysli tie peniaze, ktoré dávame na reklamu Bratislavy na zahraničných trhoch. Rádovo toľko sú asi aj prevádzkové náklady. Prevádzkujeme totiž napríklad Turistické informačné stredisko na Klobučníckej ulici či na letisku a staniciach, ale aj rôzne sezónne stánky.“

Ste financovaný iba z rozpočtu mesta?

„Organizácia Bratislava Tourist Board využíva najmä mestské financie. Približne trištvrte milióna, ktorý od nich dostaneme, využívame hlavne na prevádzkové náklady. Financovaný sme však aj z dotácie ministerstva dopravy, od ktorého dostaneme zhruba 600-tisíc eur. Časť nášho rozpočtu tvorí aj členské od takmer 90 členov, ktorými sú podnikatelia v cestovnom ruchu. To je však symbolická suma, pretože dokopy ide približne o 40-tisíc eur. V porovnaní so stredoeurópskymi krajinami máme však na vlastnú prezentáciu celkovo veľmi malú sumu.“

Najväčšími konkurentmi pre Bratislavu sú Praha, Viedeň a Budapešť?

„Áno. “

S akými prostriedkami narábajú oni?

„Na kampane dávajú zhruba 25 miliónov eur. “

Koľko stála vaša minuloročná kampaň?

„Tým, že kampaň bola smerovaná najmä cez on-line a nadlinky, pričom sme obsadili desaťtisíce plôch, suma sa pohybuje okolo vyše stotisíc. V porovnaní s viedenským alebo pražským tourist boardom je to teda rádovo o desaťnásobne menej.“

Politici v predvolebných kampaniach zvyknú často zaplatiť za bilbordy na svoju propagáciu viac akou sumou propagujete Bratislavu. Dá sa takto vyrovnať okolitým metropolám?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C57T5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C57T5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 124
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 574
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 594
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 299
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 5 840
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 603
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 185
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 920