SME
Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Obnova Kollárovho námestia je zatiaľ v nedohľadne

Námestie dnes nie je príjemným miestom, iniciatíva na jeho revitalizáciu to chce zmeniť

Kollárovo námestie.Kollárovo námestie. (Zdroj: Green Foundation)

STARÉ MESTO. Na Kollárovom námestí pribudlo nové grafity. Na rozdiel od doterajších čarbaníc na zdevastovaných lavičkách a kamennom obložení, je to profesionálna práca dvoch umelcov, Filipa Sabola a Michala Turkoviča.

„Maľba by mala byť prevenciou pred ďalším potenciálnym znehodnotením neprofesionálnymi grafitmi či 'tagmi',“ priblížila Jana Rajcová z nadácie Green Foundation. Minulý rok iniciovala diskusiu o revitalizácii námestia.

Profesionálne grafity na budove Saturu upozorňujú na zaujímavý, ale zanedbaný priestor v meste. Názov má po Jánovi Kollárovi, tohto národovca a buditeľa však námestie doteraz ničím nepripomínalo. Súčasťou grafity je citát z jeho básne "Slávy dcéra".

Skryť Vypnúť reklamu

Zdevastované námestie

Grafity je jednou z iniciatív, ktorými chce nadácia zvrátiť dlhodobo nepriaznivý stav námestia. V súčasnom havarijnom stave sa ocitlo pre spor o projekt výstavby podzemných garáží, ktorý skončil na súde. Mestská časť Staré Mesto ako jeho správca preto nechce do jeho obnovy investovať. K žiadnej zásadnej zmene preto najbližšie roky nemusí prísť.

„Kým súd nerozhodne, nie je hospodárne investovať do komplexnej revitalizácie námestia,“ ozrejmila Nora Gubková, hovorkyňa Starého Mesta. Mestská časť preto zabezpečuje len jeho základnú údržbu.

Námestie skôr či neskôr čaká kompletná rekonštrukcia, bez ohľadu na to, či sa podzemné garáže postavia, alebo nie. Majiteľom pozemku je magistrát, spoločnosť Parking House si ho prenajala na 50 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

O vybudovanie podzemných garáží sa snaží už niekoľko rokov. Najprv mali byť pod celým námestím, neskôr plány zredukovala na tretinu. Na hornej časti plánuje vybudovať podzemnú parkovaciu garáž s piatimi podlažiami a celkovým počtom 297 parkovacích miest.

„Projekt je právoplatne schválený územným rozhodnutím a momentálne je v štádiu konania o povolení stavby," povedal Michal Maštena zo spoločnosti Parking House.

„Je dôležité mať vopred zadefinované konkrétne ciele a východiská pre obnovu námestia, ktoré bude môcť reflektovať aj prípadný developerský projekt,“ povedala Rajcová.

Nadácia Green Foundation minulý rok zorganizovala participatívny proces čiastočnej revitalizácie Kollárovho námestia. Proces umožňuje zapojenie všetkých zainteresovaných s cieľom vytvoriť produktívnu diskusiu o možných riešeniach, hľadanie zhody a navrhnutie riešenia.

Skryť Vypnúť reklamu

„Zámerom bolo formulovať odporúčania na čiastočnú revitalizáciu Kollárovho námestia a rámce na jeho dlhodobejšie riešenie,“ ozrejmila Rajcová.

Hľadanie východiska

Do samotného procesu zapojili zástupcov inštitúcií a firiem sídliacich na námestí a v jeho blízkosti ako Amazon, Nová scéna, Slovenské centrum dizajnu, Cyklokoalícia, verejnosť, samosprávu, odborníkov aj developera, ktorý je za projektom výstavby podzemných garáží.

Špecifikom participatívneho procesu v prípade Kollárovho námestia boli rozdielne predstavy o využití územia. Preto mal dve hlavné línie.

„Prvou bola snaha zapojiť širšiu verejnosť a na základe jej podnetov a pozorovaní navrhnúť odporúčania na čiastočnú revitalizáciu námestia. Druhou bolo zapojenie odbornej a organizovanej verejnosti, prípadne ďalších kľúčových aktérov a spracovať ich podnety do správy s rámcovými odporúčaniami na dlhodobejšie riešenie námestia,“ ozrejmila Rajcová.

Išlo najmä o zámer výstavby podzemných garáží s dvoma rozdielnymi prístupmi. Na jednej strane boli názory, že v centre mesta je dôležitejšie zlepšiť podmienky pre pešiu a cyklistickú dopravu a MHD. Na druhej strane stáli argumenty, že garáže sú nástrojom, ako odstrániť parkujúce autá z chodníkov v okolí, povedala Rajcová.

Nadácia zabezpečila viaceré aktivity, ako mapujúce rozhovory, audit námestia, prieskum na verejných podujatiach, šesť okrúhlych stolov a tri pracovné brigády na námestí.

Počas diskusií rezonovala najmä požiadavka na zredukovanie tranzitnej automobilovej dopravy cez námestie tak, aby bolo možné priestorovo aj programovo previazať námestie do jedného celku.

Celý proces ukončil v novembri záverečný workshop pod vedením architekta a urbanistu Igora Marka.

Nadácia plánuje výstupnú správu verejne prezentovať v polovici februára. Predstaví aj šesť možných scenárov na budúcu transformáciu námestia - od zachovania súčasného stavu cez minimálne zmeny až po kompletný redizajn.

Samospráva iniciatívu víta

Magistrát aj Staré Mesto iniciatívu nadácie vnímajú pozitívne.

„Vítame konštruktívnu snahu o zlepšenie kvality verejného priestoru v centre mesta. Staré Mesto sa do tohto procesu aktívne zapojilo,“ informovala Gubková zo Starého Mesta.

Podľa magistrátu má Kollárovo námestie z hľadiska svojej polohy veľký potenciál. Jeho obnova by mala reagovať na konverziu bývalých kasární.

„V dolnej časti námestia vzniká ďalšia dôležitá verejná funkcia – kreatívny hub v Hurbanových kasárňach. Už dnes je tam galéria a Slovenské múzeum dizajnu a jeho depozity,“ povedala hovorkyňa hlavného mesta Zuzana Onufer.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  4. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  5. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  6. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  7. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  8. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  9. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 382
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 965
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 937
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 571
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 483
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 414
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 393
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 254
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 745
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 545
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu