SME
Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Obnova Kollárovho námestia je zatiaľ v nedohľadne

Námestie dnes nie je príjemným miestom, iniciatíva na jeho revitalizáciu to chce zmeniť

Kollárovo námestie.Kollárovo námestie. (Zdroj: Green Foundation)

STARÉ MESTO. Na Kollárovom námestí pribudlo nové grafity. Na rozdiel od doterajších čarbaníc na zdevastovaných lavičkách a kamennom obložení, je to profesionálna práca dvoch umelcov, Filipa Sabola a Michala Turkoviča.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Maľba by mala byť prevenciou pred ďalším potenciálnym znehodnotením neprofesionálnymi grafitmi či 'tagmi',“ priblížila Jana Rajcová z nadácie Green Foundation. Minulý rok iniciovala diskusiu o revitalizácii námestia.

Profesionálne grafity na budove Saturu upozorňujú na zaujímavý, ale zanedbaný priestor v meste. Názov má po Jánovi Kollárovi, tohto národovca a buditeľa však námestie doteraz ničím nepripomínalo. Súčasťou grafity je citát z jeho básne "Slávy dcéra".

SkryťVypnúť reklamu

Zdevastované námestie

Grafity je jednou z iniciatív, ktorými chce nadácia zvrátiť dlhodobo nepriaznivý stav námestia. V súčasnom havarijnom stave sa ocitlo pre spor o projekt výstavby podzemných garáží, ktorý skončil na súde. Mestská časť Staré Mesto ako jeho správca preto nechce do jeho obnovy investovať. K žiadnej zásadnej zmene preto najbližšie roky nemusí prísť.

„Kým súd nerozhodne, nie je hospodárne investovať do komplexnej revitalizácie námestia,“ ozrejmila Nora Gubková, hovorkyňa Starého Mesta. Mestská časť preto zabezpečuje len jeho základnú údržbu.

Námestie skôr či neskôr čaká kompletná rekonštrukcia, bez ohľadu na to, či sa podzemné garáže postavia, alebo nie. Majiteľom pozemku je magistrát, spoločnosť Parking House si ho prenajala na 50 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

O vybudovanie podzemných garáží sa snaží už niekoľko rokov. Najprv mali byť pod celým námestím, neskôr plány zredukovala na tretinu. Na hornej časti plánuje vybudovať podzemnú parkovaciu garáž s piatimi podlažiami a celkovým počtom 297 parkovacích miest.

„Projekt je právoplatne schválený územným rozhodnutím a momentálne je v štádiu konania o povolení stavby," povedal Michal Maštena zo spoločnosti Parking House.

„Je dôležité mať vopred zadefinované konkrétne ciele a východiská pre obnovu námestia, ktoré bude môcť reflektovať aj prípadný developerský projekt,“ povedala Rajcová.

Nadácia Green Foundation minulý rok zorganizovala participatívny proces čiastočnej revitalizácie Kollárovho námestia. Proces umožňuje zapojenie všetkých zainteresovaných s cieľom vytvoriť produktívnu diskusiu o možných riešeniach, hľadanie zhody a navrhnutie riešenia.

SkryťVypnúť reklamu

„Zámerom bolo formulovať odporúčania na čiastočnú revitalizáciu Kollárovho námestia a rámce na jeho dlhodobejšie riešenie,“ ozrejmila Rajcová.

Hľadanie východiska

Do samotného procesu zapojili zástupcov inštitúcií a firiem sídliacich na námestí a v jeho blízkosti ako Amazon, Nová scéna, Slovenské centrum dizajnu, Cyklokoalícia, verejnosť, samosprávu, odborníkov aj developera, ktorý je za projektom výstavby podzemných garáží.

Špecifikom participatívneho procesu v prípade Kollárovho námestia boli rozdielne predstavy o využití územia. Preto mal dve hlavné línie.

„Prvou bola snaha zapojiť širšiu verejnosť a na základe jej podnetov a pozorovaní navrhnúť odporúčania na čiastočnú revitalizáciu námestia. Druhou bolo zapojenie odbornej a organizovanej verejnosti, prípadne ďalších kľúčových aktérov a spracovať ich podnety do správy s rámcovými odporúčaniami na dlhodobejšie riešenie námestia,“ ozrejmila Rajcová.

Išlo najmä o zámer výstavby podzemných garáží s dvoma rozdielnymi prístupmi. Na jednej strane boli názory, že v centre mesta je dôležitejšie zlepšiť podmienky pre pešiu a cyklistickú dopravu a MHD. Na druhej strane stáli argumenty, že garáže sú nástrojom, ako odstrániť parkujúce autá z chodníkov v okolí, povedala Rajcová.

Nadácia zabezpečila viaceré aktivity, ako mapujúce rozhovory, audit námestia, prieskum na verejných podujatiach, šesť okrúhlych stolov a tri pracovné brigády na námestí.

Počas diskusií rezonovala najmä požiadavka na zredukovanie tranzitnej automobilovej dopravy cez námestie tak, aby bolo možné priestorovo aj programovo previazať námestie do jedného celku.

Celý proces ukončil v novembri záverečný workshop pod vedením architekta a urbanistu Igora Marka.

Nadácia plánuje výstupnú správu verejne prezentovať v polovici februára. Predstaví aj šesť možných scenárov na budúcu transformáciu námestia - od zachovania súčasného stavu cez minimálne zmeny až po kompletný redizajn.

Samospráva iniciatívu víta

Magistrát aj Staré Mesto iniciatívu nadácie vnímajú pozitívne.

„Vítame konštruktívnu snahu o zlepšenie kvality verejného priestoru v centre mesta. Staré Mesto sa do tohto procesu aktívne zapojilo,“ informovala Gubková zo Starého Mesta.

Podľa magistrátu má Kollárovo námestie z hľadiska svojej polohy veľký potenciál. Jeho obnova by mala reagovať na konverziu bývalých kasární.

„V dolnej časti námestia vzniká ďalšia dôležitá verejná funkcia – kreatívny hub v Hurbanových kasárňach. Už dnes je tam galéria a Slovenské múzeum dizajnu a jeho depozity,“ povedala hovorkyňa hlavného mesta Zuzana Onufer.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  3. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  8. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  1. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  2. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  3. Zimná ríša divov Maďarska
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  8. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 12 033
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 854
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 962
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 015
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 344
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 111
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 066
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 157
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 903
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 184
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 953
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 998
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 290
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 995
  8. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 385
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu