SME

Obnova Kollárovho námestia je zatiaľ v nedohľadne

Námestie dnes nie je príjemným miestom, iniciatíva na jeho revitalizáciu to chce zmeniť

Kollárovo námestie.Kollárovo námestie. (Zdroj: Green Foundation)

STARÉ MESTO. Na Kollárovom námestí pribudlo nové grafity. Na rozdiel od doterajších čarbaníc na zdevastovaných lavičkách a kamennom obložení, je to profesionálna práca dvoch umelcov, Filipa Sabola a Michala Turkoviča.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Maľba by mala byť prevenciou pred ďalším potenciálnym znehodnotením neprofesionálnymi grafitmi či 'tagmi',“ priblížila Jana Rajcová z nadácie Green Foundation. Minulý rok iniciovala diskusiu o revitalizácii námestia.

Profesionálne grafity na budove Saturu upozorňujú na zaujímavý, ale zanedbaný priestor v meste. Názov má po Jánovi Kollárovi, tohto národovca a buditeľa však námestie doteraz ničím nepripomínalo. Súčasťou grafity je citát z jeho básne "Slávy dcéra".

SkryťVypnúť reklamu

Zdevastované námestie

Grafity je jednou z iniciatív, ktorými chce nadácia zvrátiť dlhodobo nepriaznivý stav námestia. V súčasnom havarijnom stave sa ocitlo pre spor o projekt výstavby podzemných garáží, ktorý skončil na súde. Mestská časť Staré Mesto ako jeho správca preto nechce do jeho obnovy investovať. K žiadnej zásadnej zmene preto najbližšie roky nemusí prísť.

„Kým súd nerozhodne, nie je hospodárne investovať do komplexnej revitalizácie námestia,“ ozrejmila Nora Gubková, hovorkyňa Starého Mesta. Mestská časť preto zabezpečuje len jeho základnú údržbu.

Námestie skôr či neskôr čaká kompletná rekonštrukcia, bez ohľadu na to, či sa podzemné garáže postavia, alebo nie. Majiteľom pozemku je magistrát, spoločnosť Parking House si ho prenajala na 50 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

O vybudovanie podzemných garáží sa snaží už niekoľko rokov. Najprv mali byť pod celým námestím, neskôr plány zredukovala na tretinu. Na hornej časti plánuje vybudovať podzemnú parkovaciu garáž s piatimi podlažiami a celkovým počtom 297 parkovacích miest.

„Projekt je právoplatne schválený územným rozhodnutím a momentálne je v štádiu konania o povolení stavby," povedal Michal Maštena zo spoločnosti Parking House.

„Je dôležité mať vopred zadefinované konkrétne ciele a východiská pre obnovu námestia, ktoré bude môcť reflektovať aj prípadný developerský projekt,“ povedala Rajcová.

Nadácia Green Foundation minulý rok zorganizovala participatívny proces čiastočnej revitalizácie Kollárovho námestia. Proces umožňuje zapojenie všetkých zainteresovaných s cieľom vytvoriť produktívnu diskusiu o možných riešeniach, hľadanie zhody a navrhnutie riešenia.

SkryťVypnúť reklamu

„Zámerom bolo formulovať odporúčania na čiastočnú revitalizáciu Kollárovho námestia a rámce na jeho dlhodobejšie riešenie,“ ozrejmila Rajcová.

Hľadanie východiska

Do samotného procesu zapojili zástupcov inštitúcií a firiem sídliacich na námestí a v jeho blízkosti ako Amazon, Nová scéna, Slovenské centrum dizajnu, Cyklokoalícia, verejnosť, samosprávu, odborníkov aj developera, ktorý je za projektom výstavby podzemných garáží.

Špecifikom participatívneho procesu v prípade Kollárovho námestia boli rozdielne predstavy o využití územia. Preto mal dve hlavné línie.

„Prvou bola snaha zapojiť širšiu verejnosť a na základe jej podnetov a pozorovaní navrhnúť odporúčania na čiastočnú revitalizáciu námestia. Druhou bolo zapojenie odbornej a organizovanej verejnosti, prípadne ďalších kľúčových aktérov a spracovať ich podnety do správy s rámcovými odporúčaniami na dlhodobejšie riešenie námestia,“ ozrejmila Rajcová.

Išlo najmä o zámer výstavby podzemných garáží s dvoma rozdielnymi prístupmi. Na jednej strane boli názory, že v centre mesta je dôležitejšie zlepšiť podmienky pre pešiu a cyklistickú dopravu a MHD. Na druhej strane stáli argumenty, že garáže sú nástrojom, ako odstrániť parkujúce autá z chodníkov v okolí, povedala Rajcová.

Nadácia zabezpečila viaceré aktivity, ako mapujúce rozhovory, audit námestia, prieskum na verejných podujatiach, šesť okrúhlych stolov a tri pracovné brigády na námestí.

Počas diskusií rezonovala najmä požiadavka na zredukovanie tranzitnej automobilovej dopravy cez námestie tak, aby bolo možné priestorovo aj programovo previazať námestie do jedného celku.

Celý proces ukončil v novembri záverečný workshop pod vedením architekta a urbanistu Igora Marka.

Nadácia plánuje výstupnú správu verejne prezentovať v polovici februára. Predstaví aj šesť možných scenárov na budúcu transformáciu námestia - od zachovania súčasného stavu cez minimálne zmeny až po kompletný redizajn.

Samospráva iniciatívu víta

Magistrát aj Staré Mesto iniciatívu nadácie vnímajú pozitívne.

„Vítame konštruktívnu snahu o zlepšenie kvality verejného priestoru v centre mesta. Staré Mesto sa do tohto procesu aktívne zapojilo,“ informovala Gubková zo Starého Mesta.

Podľa magistrátu má Kollárovo námestie z hľadiska svojej polohy veľký potenciál. Jeho obnova by mala reagovať na konverziu bývalých kasární.

„V dolnej časti námestia vzniká ďalšia dôležitá verejná funkcia – kreatívny hub v Hurbanových kasárňach. Už dnes je tam galéria a Slovenské múzeum dizajnu a jeho depozity,“ povedala hovorkyňa hlavného mesta Zuzana Onufer.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 933
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 309
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 867
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 505
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 127
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 745
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 581
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 320
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Peter Pellegrini a minister obrany Robert Kaliňák.

Suchú kôrku nahradila iná firma, zákazku za 23 miliónov eur preveruje ÚVO.


a 5 ďalší 4
Mesto Hlohovec.

Zostavili sme rebríček najväčších dlžníkov.


Ekonóm Peter Gonda vysvetľuje, že komunistom sa podarilo u ľudí vyvolať ilúzie o nízkych cenách.

Prvky socializmu ostali v hlavách ľudí doteraz.


29
Jozef Krošlák

V minulosti bol hovorcom premiéra Vladimíra Mečiara.


TASR a 1 ďalší 56
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 322
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 358
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 892
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 17 084
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 755
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 633
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 436
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 398
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu