SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Obnova Kollárovho námestia je zatiaľ v nedohľadne

Námestie dnes nie je príjemným miestom, iniciatíva na jeho revitalizáciu to chce zmeniť

Kollárovo námestie.Kollárovo námestie. (Zdroj: Green Foundation)

STARÉ MESTO. Na Kollárovom námestí pribudlo nové grafity. Na rozdiel od doterajších čarbaníc na zdevastovaných lavičkách a kamennom obložení, je to profesionálna práca dvoch umelcov, Filipa Sabola a Michala Turkoviča.

„Maľba by mala byť prevenciou pred ďalším potenciálnym znehodnotením neprofesionálnymi grafitmi či 'tagmi',“ priblížila Jana Rajcová z nadácie Green Foundation. Minulý rok iniciovala diskusiu o revitalizácii námestia.

Profesionálne grafity na budove Saturu upozorňujú na zaujímavý, ale zanedbaný priestor v meste. Názov má po Jánovi Kollárovi, tohto národovca a buditeľa však námestie doteraz ničím nepripomínalo. Súčasťou grafity je citát z jeho básne "Slávy dcéra".

SkryťVypnúť reklamu

Zdevastované námestie

Grafity je jednou z iniciatív, ktorými chce nadácia zvrátiť dlhodobo nepriaznivý stav námestia. V súčasnom havarijnom stave sa ocitlo pre spor o projekt výstavby podzemných garáží, ktorý skončil na súde. Mestská časť Staré Mesto ako jeho správca preto nechce do jeho obnovy investovať. K žiadnej zásadnej zmene preto najbližšie roky nemusí prísť.

„Kým súd nerozhodne, nie je hospodárne investovať do komplexnej revitalizácie námestia,“ ozrejmila Nora Gubková, hovorkyňa Starého Mesta. Mestská časť preto zabezpečuje len jeho základnú údržbu.

Námestie skôr či neskôr čaká kompletná rekonštrukcia, bez ohľadu na to, či sa podzemné garáže postavia, alebo nie. Majiteľom pozemku je magistrát, spoločnosť Parking House si ho prenajala na 50 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

O vybudovanie podzemných garáží sa snaží už niekoľko rokov. Najprv mali byť pod celým námestím, neskôr plány zredukovala na tretinu. Na hornej časti plánuje vybudovať podzemnú parkovaciu garáž s piatimi podlažiami a celkovým počtom 297 parkovacích miest.

„Projekt je právoplatne schválený územným rozhodnutím a momentálne je v štádiu konania o povolení stavby," povedal Michal Maštena zo spoločnosti Parking House.

„Je dôležité mať vopred zadefinované konkrétne ciele a východiská pre obnovu námestia, ktoré bude môcť reflektovať aj prípadný developerský projekt,“ povedala Rajcová.

Nadácia Green Foundation minulý rok zorganizovala participatívny proces čiastočnej revitalizácie Kollárovho námestia. Proces umožňuje zapojenie všetkých zainteresovaných s cieľom vytvoriť produktívnu diskusiu o možných riešeniach, hľadanie zhody a navrhnutie riešenia.

SkryťVypnúť reklamu

„Zámerom bolo formulovať odporúčania na čiastočnú revitalizáciu Kollárovho námestia a rámce na jeho dlhodobejšie riešenie,“ ozrejmila Rajcová.

Hľadanie východiska

Do samotného procesu zapojili zástupcov inštitúcií a firiem sídliacich na námestí a v jeho blízkosti ako Amazon, Nová scéna, Slovenské centrum dizajnu, Cyklokoalícia, verejnosť, samosprávu, odborníkov aj developera, ktorý je za projektom výstavby podzemných garáží.

Špecifikom participatívneho procesu v prípade Kollárovho námestia boli rozdielne predstavy o využití územia. Preto mal dve hlavné línie.

„Prvou bola snaha zapojiť širšiu verejnosť a na základe jej podnetov a pozorovaní navrhnúť odporúčania na čiastočnú revitalizáciu námestia. Druhou bolo zapojenie odbornej a organizovanej verejnosti, prípadne ďalších kľúčových aktérov a spracovať ich podnety do správy s rámcovými odporúčaniami na dlhodobejšie riešenie námestia,“ ozrejmila Rajcová.

Išlo najmä o zámer výstavby podzemných garáží s dvoma rozdielnymi prístupmi. Na jednej strane boli názory, že v centre mesta je dôležitejšie zlepšiť podmienky pre pešiu a cyklistickú dopravu a MHD. Na druhej strane stáli argumenty, že garáže sú nástrojom, ako odstrániť parkujúce autá z chodníkov v okolí, povedala Rajcová.

Nadácia zabezpečila viaceré aktivity, ako mapujúce rozhovory, audit námestia, prieskum na verejných podujatiach, šesť okrúhlych stolov a tri pracovné brigády na námestí.

Počas diskusií rezonovala najmä požiadavka na zredukovanie tranzitnej automobilovej dopravy cez námestie tak, aby bolo možné priestorovo aj programovo previazať námestie do jedného celku.

Celý proces ukončil v novembri záverečný workshop pod vedením architekta a urbanistu Igora Marka.

Nadácia plánuje výstupnú správu verejne prezentovať v polovici februára. Predstaví aj šesť možných scenárov na budúcu transformáciu námestia - od zachovania súčasného stavu cez minimálne zmeny až po kompletný redizajn.

Samospráva iniciatívu víta

Magistrát aj Staré Mesto iniciatívu nadácie vnímajú pozitívne.

„Vítame konštruktívnu snahu o zlepšenie kvality verejného priestoru v centre mesta. Staré Mesto sa do tohto procesu aktívne zapojilo,“ informovala Gubková zo Starého Mesta.

Podľa magistrátu má Kollárovo námestie z hľadiska svojej polohy veľký potenciál. Jeho obnova by mala reagovať na konverziu bývalých kasární.

„V dolnej časti námestia vzniká ďalšia dôležitá verejná funkcia – kreatívny hub v Hurbanových kasárňach. Už dnes je tam galéria a Slovenské múzeum dizajnu a jeho depozity,“ povedala hovorkyňa hlavného mesta Zuzana Onufer.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 323
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 122
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 001
  4. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 774
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 631
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 916
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 772
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 516
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 060
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 886
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 045
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 021
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 675
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 487
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 021
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 905
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu