SME

V Bratislave chcú oživiť Propeler. Nie však lodnú linku

Parník spájajúci brehy Dunaja začal v Bratislave premávať v roku 1891.

Propeler na Dunaji v čase svojej premávky.Propeler na Dunaji v čase svojej premávky. (Zdroj: bratislavskerozky.sk)

STARÉ MESTO. Má strategickú polohu. Nachádza sa medzi filharmóniou, Národnou galériou a Národným múzeom. Priamo na nábreží pri Dunaji s výhľadom na Sad Janka Kráľa.

V súčasnosti je už dlhšie zatvorená a aj napriek atraktívnej polohe robila posledné roky Bratislave iba hanbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákazníci sa totiž v bývalej kaviarni Propeler na Rázusovom nábreží nedočkali kvalitných služieb.

Mestská časť Staré Mesto to chce zmeniť a z lukratívneho priestoru vyťažiť, čo už sa malo dávno.

Cieľom je prinavrátiť prevádzke lesk, aký mala kedysi, keď sa v nej zastavovali nielen turisti, ale aj Bratislavčania na zákusok a kávu počas nedeľnej prechádzky či plavby propelerom na petržalský breh Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Práve po obľúbenej lodnej linke, na ktorú sa nastupovalo kúsok od kaviarne, dostala prevádzka názov - Café Propeler.

Hľadá sa prevádzkar

Miestna samospráva aktuálne hľadá nového prevádzkara priestorov bývalej kaviarne. Vyhlásila verejnú obchodnú súťaž, ktorú odhlasovali staromestskí poslanci na miestnom zastupiteľstve ešte koncom minulého roka.

Záujemcovia môžu svoje ponuky na prenájom takmer 70 štvorcových metrov posielať miestnemu úradu do konca januára, pričom víťaza vyberú do 20. februára.

Nový nájomca však musí rátať s tým, že okrem prevádzkovania kaviarne či cukrárne bude musieť splniť aj podmienku predaja doplnkového tovaru.

„Budúci nájomca, ktorý vzíde z verejnej súťaže, by mal v priestoroch zabezpečiť aj predaj suvenírov, informačno-propagačné materiály hlavného mesta Bratislavy, ako aj Slovenska, ale aj predaj turistickej karty Bratislava Tourist Card," povedal starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

SkryťVypnúť reklamu

Takto chce mestská časť podporiť cestovný ruch, pričom podľa Števčíka ide o ideálne miesto blízko osobného prístavu.

Kritériom pre vyhodnotenie súťažných návrhov je najvyššia ponúknutá výška nájomného. Minimálny mesačný nájom pritom Staré Mesto stanovilo na necelých 1200 eur.

A kým si bude nový nájomník priestory kaviarne či cukrárne modernizovať, mestská časť mu dovolí platiť iba symbolický nájom - 35 eur mesačne. Rekonštrukcia však podľa Starého Mesta nesmie trvať dlhšie ako tri mesiace.

Slávny propeler

Zatiaľ čo na jar si už budú môcť domáci, ale aj návštevníci Bratislavy opäť vychutnať občerstvenie na Rászusovom nábreží a získať informácie, čo si nenechať v meste ujsť, lodnú linku propeler Staré Mesto obnoviť neplánuje.

Propeler bol pritom roky pýchou Bratislavy. Od roku 2003 však nepremáva, pretože bol stratový.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná snaha o jeho oživenie bola v roku 2014, keď jeho premávku na dva mesiace oživilo bývalé vedenie Starého Mesta.

Prečítajte si tiež: Legendárny propeler bratislavské brehy zrejme spájať nebude Čítajte 

S príchodom zimy a nástupom novej garnitúry propeler brehy Dunaja opäť nespojil. Starosta Števčík to vysvetlil tým, že prevádzka lode nie je pre mestskú časť výhodná. Mesačné náklady totiž vyšli na 15-tisíc eur.

Bratislavčania si však spomínajú na propeler aj spred deviatich rokov. Magistrát totiž v roku 2009 počas majálesu prenajal loď, ktorá záujemcov za symbolických 20 korún prevážala z jedného brehu Dunaja na druhý. Akcia však trvala iba jeden deň.

Symbol mesta

História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes dostal v roku 1891 povolenie od vedenia mesta, aby na úseku bývalého pontónového mosta mohol založiť svoj podnik na vodnú prepravu osôb.

Podľa Sándora Pappa z občianskeho združenia Bratislavské rožky prevádzkoval tri parníky, ktoré kyvadlovo premávali medzi dunajskými brehmi. Volali sa Frigyes, Izabella a Pozsony. Premávali medzi dnešným Námestím Ľudovíta Štúra a reštauráciou Au Cafe.

Prečítajte si tiež: Propeler sa možno dočká novej éry Čítajte 

Na prelome storočí plávali lode medzi oboma brehmi od 7.00 h ráno do 19.00 h večer, pričom v lete od 6.00 h ráno do 22.00 h večer. Jeden lístok stál šesť halierov.

Propeler sa rýchlo stal symbolom mesta. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku.

Previezť sa ním na druhý breh patrilo k tradičnej nedeľnej rodinnej vychádzke mešťanov. Neskôr bol propeler populárny aj medzi turistami.

Po druhej svetovej vojne dostal parník meno Devín. Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť.

Parník neskôr nahradil katamarán s názvom Kamzík. Ten spájal brehy Dunaja od roku 1978 do roku 2003.

O obnovení propelera sa hovorilo roky. Nielen na území mestských častí Staré Mesto a Petržalka, ale plány mali aj niekoľkí primátori mesta a župani Bratislavského kraja. Nikdy sa však nepretavili z papiera do reality.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 243
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 557
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 019
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 850
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 263
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 658
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 123
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 201
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 317
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 336
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu