SME

V Bratislave chcú oživiť Propeler. Nie však lodnú linku

Parník spájajúci brehy Dunaja začal v Bratislave premávať v roku 1891.

Propeler na Dunaji v čase svojej premávky.Propeler na Dunaji v čase svojej premávky. (Zdroj: bratislavskerozky.sk)

STARÉ MESTO. Má strategickú polohu. Nachádza sa medzi filharmóniou, Národnou galériou a Národným múzeom. Priamo na nábreží pri Dunaji s výhľadom na Sad Janka Kráľa.

V súčasnosti je už dlhšie zatvorená a aj napriek atraktívnej polohe robila posledné roky Bratislave iba hanbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákazníci sa totiž v bývalej kaviarni Propeler na Rázusovom nábreží nedočkali kvalitných služieb.

Mestská časť Staré Mesto to chce zmeniť a z lukratívneho priestoru vyťažiť, čo už sa malo dávno.

Cieľom je prinavrátiť prevádzke lesk, aký mala kedysi, keď sa v nej zastavovali nielen turisti, ale aj Bratislavčania na zákusok a kávu počas nedeľnej prechádzky či plavby propelerom na petržalský breh Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Práve po obľúbenej lodnej linke, na ktorú sa nastupovalo kúsok od kaviarne, dostala prevádzka názov - Café Propeler.

Hľadá sa prevádzkar

Miestna samospráva aktuálne hľadá nového prevádzkara priestorov bývalej kaviarne. Vyhlásila verejnú obchodnú súťaž, ktorú odhlasovali staromestskí poslanci na miestnom zastupiteľstve ešte koncom minulého roka.

Záujemcovia môžu svoje ponuky na prenájom takmer 70 štvorcových metrov posielať miestnemu úradu do konca januára, pričom víťaza vyberú do 20. februára.

Nový nájomca však musí rátať s tým, že okrem prevádzkovania kaviarne či cukrárne bude musieť splniť aj podmienku predaja doplnkového tovaru.

„Budúci nájomca, ktorý vzíde z verejnej súťaže, by mal v priestoroch zabezpečiť aj predaj suvenírov, informačno-propagačné materiály hlavného mesta Bratislavy, ako aj Slovenska, ale aj predaj turistickej karty Bratislava Tourist Card," povedal starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

SkryťVypnúť reklamu

Takto chce mestská časť podporiť cestovný ruch, pričom podľa Števčíka ide o ideálne miesto blízko osobného prístavu.

Kritériom pre vyhodnotenie súťažných návrhov je najvyššia ponúknutá výška nájomného. Minimálny mesačný nájom pritom Staré Mesto stanovilo na necelých 1200 eur.

A kým si bude nový nájomník priestory kaviarne či cukrárne modernizovať, mestská časť mu dovolí platiť iba symbolický nájom - 35 eur mesačne. Rekonštrukcia však podľa Starého Mesta nesmie trvať dlhšie ako tri mesiace.

Slávny propeler

Zatiaľ čo na jar si už budú môcť domáci, ale aj návštevníci Bratislavy opäť vychutnať občerstvenie na Rászusovom nábreží a získať informácie, čo si nenechať v meste ujsť, lodnú linku propeler Staré Mesto obnoviť neplánuje.

Propeler bol pritom roky pýchou Bratislavy. Od roku 2003 však nepremáva, pretože bol stratový.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná snaha o jeho oživenie bola v roku 2014, keď jeho premávku na dva mesiace oživilo bývalé vedenie Starého Mesta.

Prečítajte si tiež: Legendárny propeler bratislavské brehy zrejme spájať nebude Čítajte 

S príchodom zimy a nástupom novej garnitúry propeler brehy Dunaja opäť nespojil. Starosta Števčík to vysvetlil tým, že prevádzka lode nie je pre mestskú časť výhodná. Mesačné náklady totiž vyšli na 15-tisíc eur.

Bratislavčania si však spomínajú na propeler aj spred deviatich rokov. Magistrát totiž v roku 2009 počas majálesu prenajal loď, ktorá záujemcov za symbolických 20 korún prevážala z jedného brehu Dunaja na druhý. Akcia však trvala iba jeden deň.

Symbol mesta

História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes dostal v roku 1891 povolenie od vedenia mesta, aby na úseku bývalého pontónového mosta mohol založiť svoj podnik na vodnú prepravu osôb.

Podľa Sándora Pappa z občianskeho združenia Bratislavské rožky prevádzkoval tri parníky, ktoré kyvadlovo premávali medzi dunajskými brehmi. Volali sa Frigyes, Izabella a Pozsony. Premávali medzi dnešným Námestím Ľudovíta Štúra a reštauráciou Au Cafe.

Prečítajte si tiež: Propeler sa možno dočká novej éry Čítajte 

Na prelome storočí plávali lode medzi oboma brehmi od 7.00 h ráno do 19.00 h večer, pričom v lete od 6.00 h ráno do 22.00 h večer. Jeden lístok stál šesť halierov.

Propeler sa rýchlo stal symbolom mesta. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku.

Previezť sa ním na druhý breh patrilo k tradičnej nedeľnej rodinnej vychádzke mešťanov. Neskôr bol propeler populárny aj medzi turistami.

Po druhej svetovej vojne dostal parník meno Devín. Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť.

Parník neskôr nahradil katamarán s názvom Kamzík. Ten spájal brehy Dunaja od roku 1978 do roku 2003.

O obnovení propelera sa hovorilo roky. Nielen na území mestských častí Staré Mesto a Petržalka, ale plány mali aj niekoľkí primátori mesta a župani Bratislavského kraja. Nikdy sa však nepretavili z papiera do reality.

História

Miloš Procházka a Jaroslav Valent v podcaste Dejiny.

Miera deštrukcie krajiny v niektorých ohľadoch prekonala i druhú svetovú vojnu.


a 2 ďalší

Miera deštrukcie krajiny v niektorých ohľadoch prekonala i druhú svetovú vojnu.


a 2 ďalší
Súvisiace témy: história, Dunaj
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 076
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 463
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 291
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 999
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 716
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 839
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 193
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 086
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 024
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 716
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 638
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 405
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 535
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 771
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 082
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 782
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu