SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

V Bratislave chcú oživiť Propeler. Nie však lodnú linku

Parník spájajúci brehy Dunaja začal v Bratislave premávať v roku 1891.

Propeler na Dunaji v čase svojej premávky.Propeler na Dunaji v čase svojej premávky. (Zdroj: bratislavskerozky.sk)

STARÉ MESTO. Má strategickú polohu. Nachádza sa medzi filharmóniou, Národnou galériou a Národným múzeom. Priamo na nábreží pri Dunaji s výhľadom na Sad Janka Kráľa.

V súčasnosti je už dlhšie zatvorená a aj napriek atraktívnej polohe robila posledné roky Bratislave iba hanbu.

Zákazníci sa totiž v bývalej kaviarni Propeler na Rázusovom nábreží nedočkali kvalitných služieb.

Mestská časť Staré Mesto to chce zmeniť a z lukratívneho priestoru vyťažiť, čo už sa malo dávno.

Cieľom je prinavrátiť prevádzke lesk, aký mala kedysi, keď sa v nej zastavovali nielen turisti, ale aj Bratislavčania na zákusok a kávu počas nedeľnej prechádzky či plavby propelerom na petržalský breh Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Práve po obľúbenej lodnej linke, na ktorú sa nastupovalo kúsok od kaviarne, dostala prevádzka názov - Café Propeler.

Hľadá sa prevádzkar

Miestna samospráva aktuálne hľadá nového prevádzkara priestorov bývalej kaviarne. Vyhlásila verejnú obchodnú súťaž, ktorú odhlasovali staromestskí poslanci na miestnom zastupiteľstve ešte koncom minulého roka.

Záujemcovia môžu svoje ponuky na prenájom takmer 70 štvorcových metrov posielať miestnemu úradu do konca januára, pričom víťaza vyberú do 20. februára.

Nový nájomca však musí rátať s tým, že okrem prevádzkovania kaviarne či cukrárne bude musieť splniť aj podmienku predaja doplnkového tovaru.

„Budúci nájomca, ktorý vzíde z verejnej súťaže, by mal v priestoroch zabezpečiť aj predaj suvenírov, informačno-propagačné materiály hlavného mesta Bratislavy, ako aj Slovenska, ale aj predaj turistickej karty Bratislava Tourist Card," povedal starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

SkryťVypnúť reklamu

Takto chce mestská časť podporiť cestovný ruch, pričom podľa Števčíka ide o ideálne miesto blízko osobného prístavu.

Kritériom pre vyhodnotenie súťažných návrhov je najvyššia ponúknutá výška nájomného. Minimálny mesačný nájom pritom Staré Mesto stanovilo na necelých 1200 eur.

A kým si bude nový nájomník priestory kaviarne či cukrárne modernizovať, mestská časť mu dovolí platiť iba symbolický nájom - 35 eur mesačne. Rekonštrukcia však podľa Starého Mesta nesmie trvať dlhšie ako tri mesiace.

Slávny propeler

Zatiaľ čo na jar si už budú môcť domáci, ale aj návštevníci Bratislavy opäť vychutnať občerstvenie na Rászusovom nábreží a získať informácie, čo si nenechať v meste ujsť, lodnú linku propeler Staré Mesto obnoviť neplánuje.

Propeler bol pritom roky pýchou Bratislavy. Od roku 2003 však nepremáva, pretože bol stratový.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná snaha o jeho oživenie bola v roku 2014, keď jeho premávku na dva mesiace oživilo bývalé vedenie Starého Mesta.

Prečítajte si tiež: Legendárny propeler bratislavské brehy zrejme spájať nebude Čítajte 

S príchodom zimy a nástupom novej garnitúry propeler brehy Dunaja opäť nespojil. Starosta Števčík to vysvetlil tým, že prevádzka lode nie je pre mestskú časť výhodná. Mesačné náklady totiž vyšli na 15-tisíc eur.

Bratislavčania si však spomínajú na propeler aj spred deviatich rokov. Magistrát totiž v roku 2009 počas majálesu prenajal loď, ktorá záujemcov za symbolických 20 korún prevážala z jedného brehu Dunaja na druhý. Akcia však trvala iba jeden deň.

Symbol mesta

História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes dostal v roku 1891 povolenie od vedenia mesta, aby na úseku bývalého pontónového mosta mohol založiť svoj podnik na vodnú prepravu osôb.

Podľa Sándora Pappa z občianskeho združenia Bratislavské rožky prevádzkoval tri parníky, ktoré kyvadlovo premávali medzi dunajskými brehmi. Volali sa Frigyes, Izabella a Pozsony. Premávali medzi dnešným Námestím Ľudovíta Štúra a reštauráciou Au Cafe.

Prečítajte si tiež: Propeler sa možno dočká novej éry Čítajte 

Na prelome storočí plávali lode medzi oboma brehmi od 7.00 h ráno do 19.00 h večer, pričom v lete od 6.00 h ráno do 22.00 h večer. Jeden lístok stál šesť halierov.

Propeler sa rýchlo stal symbolom mesta. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku.

Previezť sa ním na druhý breh patrilo k tradičnej nedeľnej rodinnej vychádzke mešťanov. Neskôr bol propeler populárny aj medzi turistami.

Po druhej svetovej vojne dostal parník meno Devín. Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť.

Parník neskôr nahradil katamarán s názvom Kamzík. Ten spájal brehy Dunaja od roku 1978 do roku 2003.

O obnovení propelera sa hovorilo roky. Nielen na území mestských častí Staré Mesto a Petržalka, ale plány mali aj niekoľkí primátori mesta a župani Bratislavského kraja. Nikdy sa však nepretavili z papiera do reality.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 632
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 666
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 382
  4. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 272
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 260
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 729
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 086
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 010
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 877
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 683
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 292
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 943
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 820
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 379
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu