SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Cvernovku zmenilo znárodnenie na Emdéžetku

Komplex Cvernovky zostal dodnes najzachovanejším továrenským areálom v meste.

Pre budovu pradiarne cvernovky je dodnes typická staroružová farba a štyri vežičky na nárožiach.Pre budovu pradiarne cvernovky je dodnes typická staroružová farba a štyri vežičky na nárožiach. (Zdroj: wikimedia/cc)

Vladimír Tomčík, združenie Devínska brána

Počiatkom minulého storočia sa dnešná Bratislava stala dôležitým priemyselným centrom Uhorska. Postupne v meste vznikli nové továrne a vyše 50 z nich už vtedy zamestnávalo viac ako 5000 zamestnancov.

Elektráreň, Dynamitka, rafinéria minerálnych olejov Apollo, Siemens, Danubius – Electric, v Petržalke Matador a Smaltovňa, Rothova továreň na patróny, ktorá dala meno dnešnej Patrónke, Kühmayerova výroba epoliet v siedmom mlyne pri Červenom moste či pivovar Stein a sladkosti od Stollwerku.

SkryťVypnúť reklamu

K nim v roku 1900 pribudla Cvernová továreň neďaleko Trnavského mýta. Nite a niťové produkty sa tu začali vyrábať 17. januára 1902.

Prečítajte si tiež: Ferdiš Juriga mal búrlivú povahu. Čítajte 

Už na konci 19. storočia mali rakúski podnikatelia v Prešporku veľkoobchod s cvernami a krátkym tovarom. S rozvojom textilného a odevného priemyslu bol preto vznik továrne s takýmto výrobným programom logický. Podnik, pre ktorý sa ujal ľudový názov Cvernovka, založili Josef Salcher a Georg Richter v spolupráci so známou škótskou rodinnou firmou Coatsovcov.

Výstavbu novej továrne zverili miestnej firme podnikavého baróna Adolfa Pittela a stavebného inžiniera Victora Brausewettera. V roku 1880 v meste vybudovala kanalizačný systém a v tom čase stavala po celej Európe.

Nová továreň zamestnávala vyše šesťsto zamestnancov, predovšetkým žien. Vyrábali bavlnené nite a vlnené cverny na kartónových cievkach a starší si ešte určite pamätajú aj nite na drevených špulkách.

SkryťVypnúť reklamu

V dvadsiatych a tridsiatych rokoch smerovali výrobky z Bratislavy do mnohých krajín Európy, postupne podnik rozširoval sortiment o nite na vyšívanie, háčkovanie, štopkacie priadze. V strednej Európe bol prvým podnikom s takou širokou ponukou a takým pestrofarebným sortimentom šijacích nití.

Po znárodnení bola továreň premenovaná na Závody Medzinárodného dňa žien, medzi Bratislavčanmi bežne nazývaná Emdéžetkou. Bola to zlatá éra podniku, zamestnával až 2500 pracovníkov, spracovával bavlnu zo sovietskej Strednej Ázie a výrobky s obchodným názvom Squirrell – Veverička mali popredné miesto na svetovom trhu.

Prečítajte si tiež: Kráľ Žigmund povolil Prešporku používať mestský znak Čítajte 

V deväťdesiatych rokoch sa Emdéžedka pretransformovala na BCT – Bratislavskú cvernovú továreň, až napokon v roku 2004 výrobu definitívne zastavili.

SkryťVypnúť reklamu

Komplex budov na Trnavskej ceste zostal najzachovanejším továrenským areálom v meste. Okrem niekoľkých dostavieb si zachoval svoj historizujúci štýl, ktorému dominoval staroružový objekt pradiarne so štyrmi vežičkami v rohoch. Tie zlepšovali statiku budovy pri zaťažení výrobných hál veľkými pradiarenskými strojmi a navyše evokovali štvorvežovú podobu Bratislavského hradu.

Po desaťročiach chátrania prišla iniciatíva na zveľadenie kultúrnej, spoločenskej a materiálovej hodnoty bývalého priemyslového areálu. Lenže nadšenie narazilo na byrokraciu...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 068
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 853
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 092
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 092
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 846
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 937
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 487
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 382
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 954
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 270
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 927
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 904
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 886
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu